De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkeling van didactisch materiaal voor de professionele ontwikkeling van leraren in opleiding en beroepsleraren L. Haerens, G. Cardon, M. Vansteenkiste.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkeling van didactisch materiaal voor de professionele ontwikkeling van leraren in opleiding en beroepsleraren L. Haerens, G. Cardon, M. Vansteenkiste."— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkeling van didactisch materiaal voor de professionele ontwikkeling van leraren in opleiding en beroepsleraren L. Haerens, G. Cardon, M. Vansteenkiste (Ugent), R. Lannoo (Arteveldehogeschool), L. Speleers, V. Permentier (Hogeschool Gent), S. Verstraete (Hogeschool West-Vlaanderen)

2 Project medewerker Jotie De Meyer (100%) Project medewerker DR. Stefanie Verstraete (20%) 1. Duur & Fasering Twee jaar: Januari 2009-December Medewerkers

3 Aanleggen van een database van videobeelden Doelstelling 1: Vakdidactiek lerarenopleiding Doelstelling 1: Vakdidactiek lerarenopleiding Doelstelling 3: Nascholingen Brede werkveld Doelstelling 3: Nascholingen Brede werkveld Doelstelling 2: Onderzoek Doelstelling 2: Onderzoek Ontwikkeling van een evidence- based workshop motiverend lesgeven 3. Doelstellingen

4 Database van videobeelden Observaties 116 lessen LO >45 verschillende scholen 32 als didactisch materiaal Doelstelling 1 - werkwijze

5 Dataverzameling door projectmedewerker + studenten uit vier partnerinstellingen Infosessie + Handleiding voor de studenten Dataverzameling door projectmedewerker + studenten uit vier partnerinstellingen Infosessie + Handleiding voor de studenten Doelstelling 1 - werkwijze

6 Doelstelling 1 Doelstelling 1 A. Ontwikkelen van didactisch materiaal om de kritische reflectie en het ‘leren leren’ van leraren in opleiding te stimuleren. Doelstelling 1 B. Ontwikkeling van de interactieve workshop met betrekking tot motiverend leerkrachtgedrag.

7 1) Versterken van kritische reflectie binnen vakdidactiek Thema’s: – Actieve leertijd (L. Haerens) – Instructie (V. Permentier) – Feedback (D. Van Hulle) – Werkvormen (L. Haerens) – Klasmanagement (S. Verstraete) Doelstelling 1. A - Resultaten

8 Illustratie 1: Actieve leertijd Illustrate 2: Klasmanagement Illustratie 3: Didactische werkvormen DOELSTELLING 1.A - RESULTATEN

9 Richt jullie aandacht op de leerlingen die werken aan de eerste plint (links in de zaal): –Wat hebben de leerlingen geleerd? Hoeveel leerlingen leren? –Hoe hangt dit samen met de didactische werkvorm- lesgeefstijl van de leraar? Illustratie 1: Actieve leertijd file://localhost/Users/leenhaerens/Documents/Documents/ONDERWIJS/DID ACTIEK/Didactiek 2011_2012/Oefeningen/ALT-PE.wmv DOELSTELLING 1.A - RESULTATEN

10 Hoe zou je de orde handhaven in volgend fragment? file://localhost/Users/leenhaerens/Documents/Documents/ONDERWIJS /DIDACTIEK/Uitwisseling vakdidactische thema's/Didactisch thema klasmanagement/7AAacrogymOndertiteldF12.wmv file://localhost/Users/leenhaerens/Documents/Documents/ONDERWIJS /DIDACTIEK/Uitwisseling vakdidactische thema's/Didactisch thema klasmanagement/7BBacrogymOndertiteldF12.wmv Algemene Bewegingsdidactiek Illustratie 2: Klasmanagement DOELSTELLING 1.A - RESULTATEN

11 Van leraar tot leerlinggestuurd Videofragment 1 file://localhost/Users/leenhaerens/Documents/Documents/ONDERWIJS/DIDACTIEK/Didactiek 2011_2012/Oefeningen/1.wmv Videofragment 2 file://localhost/Users/leenhaerens/Documents/Documents/ONDERWIJS/DIDACTIEK/Didactiek 2011_2012/Oefeningen/2.wmv Videofragment 3 file://localhost/Users/leenhaerens/Documents/Documents/ONDERWIJS/DIDACTIEK/Didactiek 2011_2012/Oefeningen/3.wmv Algemene Bewegingsdidactiek Illustratie 3: Didactische werkvormen DOELSTELLING 1.A - RESULTATEN

12 Opdracht: Videofragmenten Fragment 1Fragment 2Fragment 3 Wat doet leraar Wat doen leerlingen Product/proces Bereikte doelen

13 Doelstelling 1.B het ontwikkelen van de interactieve workshop met betrekking tot motiverend leerkrachtgedrag

14 DEEL II: Good practices DEEL I: Theoretisch luik SDT DEEL I: Theoretisch luik SDT DEEL III: Inoefenen in de praktijk DOELSTELLING 1.B - RESULTATEN

15 Illustratie 1: Feedback Illustrate 2: Keuze Illustratie 3: Situaties DOELSTELLING 1.B - RESULTATEN

16 Illustratie 1: Feedback DOELSTELLING 1.B - RESULTATEN IS FEEDBACK ALTIJD COMPETENTIE- ONDERSTEUNEND? Fragment 1: Positieve feedback? Vrouwelijke leerkracht Gymnastiek Gemengd 6 de leerjaar

17 In welke mate is volgende stelling van toepassing? 1.Nooit 2.Zelden 3.Soms 4.Vaak Stelling 2: Mijn collega’s geven dergelijke competentie-ondermijnende feedback?

18 In welke mate is volgende stelling van toepassing? 1.Nooit 2.Zelden 3.Soms 4.Vaak Stelling 3: Ik geef dergelijke competentie- ondermijnende feedback

19 Vraag: – Hoe stimuleert de leerkracht in dit fragment de leerlingen om zelf beslissingen te nemen? Fragment 4: – 6 jaar ervaring; – Baseball – meisjes – BSO klas – 7 de jaar Illustratie 2: Keuze DOELSTELLING 1.B - RESULTATEN

20 In een les basketbal vraagt een leerling aan de leerkracht waarom hij niet gewoon met twee handen onder de bal mag shotten, dan scoort hij toch veel meer.  Vraag:  Hoe reageer je als leerkracht? Illustratie 3: Situaties DOELSTELLING 1.B - RESULTATEN

21 Doelstelling 2 Stimuleren van vakdidactisch onderzoek Het systematisch onderzoeken van de invloed van leerkrachtgedrag op de motivatie en activiteitsgraad tijdens de les Lichamelijke Opvoeding

22 Observaties (n=116 lessen LO >45 verschillende scholen) Motivatie: BRPEQ (Aelterman et al, 2012) Behoefteondersteuning: TASCQ (Belmont et al., 1989) Observaties (Haerens et al., press) Accelerometers Fysieke activiteitsgraad tijdens de les 32 als didactisch materiaal Doelstelling 2 - werkwijze

23 STUDIE 1: Ontwikkelen van een observatie-instrument Haerens Leen, Aelterman Nathalie, Van den Berghe Lynn, De Meyer Jotie, Soenens Bart, Vansteenkiste Maarten. Observing Physical Education Teachers’ Need-supportive Interactions in Classroom Settings, In press. Doelstelling 2 - Resultaten

24 Wat is motiverend lesgeven? Vanuit ZDT (Deci & Ryan, 2000) Lijst van 21 leerkrachtgedragingen Gecodeerd elke 5 min. van 74 lessen Introduction

25

26 Conclusion Conclusies 1) Convergentie tussen observaties en percepties van leerlingen  Leerlingen merken het op als de leerkracht meer motiverende gedragingen stellen 2) Voorkomen van motiverende leerkrachtgedragingen =>Ruimte voor verbetering! Vakdidactiek en lerarenopleiding + Navormingen Meer aandacht voor motiverend lesgeven  Autonomie-ondersteuning – structuur en warmte 3) Duidelijke factor structuur – validiteit/Betrouwbaarheid

27 STUDY 2 => Motivation & In class PA Aelterman N, et al., Students’ Objectively Measured Physical Activity Levels and Engagement as a Function of Between-Class and Between-Student Differences in Motivation towards Physical Education, Journal of Sports and Exercise Psychology,2012, 34(4), STUDY 3 => Motivation & Leisure time PA Haerens, L., Kirk, D., Cardon, G. De Bourdeauduij, I., & Vansteenkiste, M. (2010). Motivational profiles for secondary school physical education and its relationship to the adoption of a physically active lifestyle among university students. European Physical Education Review, 16(2), Doelstelling 2 - Resultaten

28 Samenvattend: Onderzoek heeft aangetoond… Wat motiverend leerkrachtgedrag is in de praktijk Dat motiverende leerkrachtgedragingen opgemerkt worden door leerlingen Dat motiverende leerkrachtgedragingen meer optimale vormen van motivatie uitlokken Dat meer optimale vormen van motivatie gerelateerd zijn aan en een hogere activiteitsgraad, engagement binnen en buiten de les Conclusion

29 Kunnen we studenten-leerkrachten opleiden om meer motiverend les te geven? STUDIE 4 & 5: Wat is de appreciatie en het effect van de WS? Doelstelling 2 - Resultaten

30 Studie 4: Ontwikkeling & Appreciatie

31

32 time*condition =0.20 (0.08)* β Results Studie 5 (in ontwikkeling) : Effect van de WS

33 Doelstelling 3 Het stimuleren van professionele ontwikkeling van beroepsleraren via mentorentrainingen en nascholingen voor beroepsleraren.

34 Lerarenopleiding Via onderzoek Disseminatie Navormingen brede werkveld Trainingen Tussen 2010 en 2011: >15 navormingen gegeven 2012: Blijvende vraag van pedagogische begeleidingsdiensten, partnerinstellingen en andere opleidingsinstituten voor workshop en/of gastcolleges Niet alleen Vlaanderen, ook vanuit Nederland. Doelstelling 3 - Resultaten

35 Lerarenopleiding Via onderzoek Transfer Navormingen brede werkveld Trainingen Transfer via onderzoek Leesmotivatie (De Naegel et al, In revisie) Motiverend begeleiden van jonge voetballers => workshop voor ouders Workshop voor leerkrachten BSO (PWO-project, Speleers)

36 Samenwerking optimaliseren Uitwisseling vakdidactische thema’s Gezamenlijke vervolgprojecten Wetenschappelijke + praktische nood & integratie = unieke aan samenwerking tussen de partners Wetenschappelijke + praktische nood & integratie = unieke aan samenwerking tussen de partners

37 Bedankt voor jullie interesse in dit project Project medewerker Jotie De Meyer


Download ppt "Ontwikkeling van didactisch materiaal voor de professionele ontwikkeling van leraren in opleiding en beroepsleraren L. Haerens, G. Cardon, M. Vansteenkiste."

Verwante presentaties


Ads door Google