De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij het brengen van slecht nieuws Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij het brengen van slecht nieuws Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014."— Transcript van de presentatie:

1 PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij het brengen van slecht nieuws Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

2 Slecht nieuws: opdracht  Denk na over een recent consult waarbij je slecht nieuws moest brengen.  Wat deed je goed? Wat kun je beter? (schrijf je leerdoel op) Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

3 Slecht nieuws brengen: een kunst Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

4 Slecht nieuws: kerndoelen  Slecht nieuws brengen (eventueel verder informeren)  Werkrelatie opbouwen Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

5 Slecht nieuws: vaardigheden  Invoegen  Stilte hanteren  Patiëntgericht informeren  Patiëntgericht adviseren Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

6 Slecht nieuws: schema  Voorbereiden  Kort inleiden  De mededeling brengen  Ruimte geven  Aanvullend informeren.  Plannen en steunen  Afronden. Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

7 Patiëntgericht slecht nieuws brengen  Anticipeer op de onderliggende behoefte: 1 Aan geruststelling (te weten en te begrijpen) 2 Aan erkenning (zich gekend en begrepen te voelen) 3 Aan controle 4 Aan veiligheid en steun Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

8 Rollenspel  Twee aan twee, volgens het schema  Gebruik de ‘brokkenmethode’ om het slechte nieuws te brengen  En de ‘uitlokmethode’ om eventueel verder te informeren Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

9 Informeren: brokkenmethode  Vraag toestemming  Bied brok informatie aan  Begrepen?  Bied nieuwe brok informatie aan  Begrepen?  Vraag naar een (emotionele) reactie  Controleer of de patiënt u begrepen heeft.  Controleer wat de patiënt onthouden heeft. Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

10 Informeren: uitlokmethode  Vraag toestemming  Wat weet u al?  Lok uit: wat wilt u (nog meer) weten?  Bied aan  Lok uit: wat wilt u (nog meer) weten?  Bied aan  Controleer of de patiënt u begrepen heeft.  Controleer wat de patiënt onthouden heeft. Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

11 Gezamenlijk beslissen  Wil de patiënt meebeslissen? Toestemming vragen.  Vragen naar gedachten / ideeën patiënt.  Keuzes aanbieden. Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

12 Slecht nieuws: opdracht  Denk nu terug aan je patiënt.  Wat zou je nu beter doen? Noem 1ding. Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014

13 Leermoment  Wat is het belangrijkste dat u vandaag hebt geleerd? Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014


Download ppt "PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN Bij het brengen van slecht nieuws Patientgerichte communicatie Remke van Staveren 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google