De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014

2 Wijkdialoog 56 bewoners en professionals waren uitgenodigd via de e-mail. Er waren 27 bewoners en professionals aanwezig. Centrale vraag van de avond: Hoe ziet Leidsche Rijn er in 2014 uit en welke keuzes moeten we nu maken om daar dan te komen?

3 Programma van de avond De avond startte met een Youtube-filmpje. Een groepje jongeren laat hun beeld van Leidsche Rijn zien. Daarna ging de groep in subgroepen uit elkaar. Iedere groep had een eigen thema. De dialoog werd geleid door medewerkers van wijkbureau Leidsche Rijn. Eén persoon per groep presenteerde vervolgens plenair de uitkomsten. Wijkmanager Paul Hartman vatte tot slot de uitkomsten samen en maakte vervolgafspraken.

4 Uitkomsten groep 1 Lerende, open, sociale en actieve wijk Onderzoeken onder jongeren moeten tot actie leiden. Gebruik maken en ondersteunen van ‘gangmakers’ (=actieve bewoners). Belangen bewoners belangrijker dan belangen bedrijven. Gemeente heeft voorbeeldfunctie. Meer aandacht en activiteiten voor jongeren. Meer handhaving en toezicht en vergroten bevoegdheden gemeente en bewoners.

5 Uitkomsten groep 2 Duurzame en gezonde wijk Weg met campagnes. ‘Gewoon doen’ leidt tot beter imago. The Wall inzetten voor (commerciële) voorzieningen. Oude elementen zoals kinderboerderij in de wijk op andere manier inzetten of gebruiken. Meer voorzieningen voor jong en oud. Ervoor zorgen dat de wachtlijsten om te sporten afnemen.

6 Uitkomsten groep 3 Aantrekkelijke en bereikbare wijk Snelle oplevering van een goed bereikbaar winkelcentrum Terwijde. De markt van Terwijde aantrekkelijker maken om zo meer bezoekers te trekken. Kan de markt bijvoorbeeld overdekt worden? Fietsverbindingen veiliger maken en bewoners stimuleren onveilige situaties te melden. Meer aanacht voor de openbare ruimte, bijvoorbeeld voor de verlichting in de wijk.

7 Uitkomsten groep 4 Veilige wijk Leidsche Rijn wordt de veiligste wijk van Utrecht! Basisvoorwaarden hiervoor zijn het Politiekeurmerk en het Keurmerk ‘veilig ondernemen’. Het onveiligheidsgevoel terugdringen door bijvoorbeeld pro-actief voorzieningen voor jongeren te creëren.

8 Conclusie 1 De vier groepen hadden ieder een eigen thema, maar de uitkomsten zijn ongeveer dezelfde of liggen nauw in elkaars verlengde. De groepen maakten de ambities van de gemeente wat concreter (door het geven van voorbeelden) en stelden ze soms hoger. De bewoners en professionals staan achter de ambities van de gemeente. De gemeente pakt een grote rol in het behalen van de ambities. Maar bewoners en professionals in de wijk willen ook verantwoordelijkheid hierin nemen.

9 Conclusie 2 Bewoners en professionals willen een serieuze gesprekspartner van de gemeente zijn en blijven. Ook als de ambities binnenkort vertaald worden naar de uitvoering. Bewoners en professionals willen waardering voor kleine en grotere inspanningen die bijdragen een aan prettige wijk. Bewoners willen meer korte lijnen, bijvoorbeeld met de politie.

10 Hoe nu verder? De uitkomsten van de wijkdialoog zijn verwerkt in de ‘Wijkambities 2014’. Als het college en de raad akkoord zijn met de ambities komt er een nieuwe wijkdialoog over de vertaling naar het wijkaktieprogramma en uitvoering van de ambities. Deze is naar verwachting in het eerste kwartaal van 2012. Vragen? Neem contact op met wijkbureau Leidsche Rijn via leidscherijn@utrecht.nl of bel met 030 – 286 00 00.


Download ppt "Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google