De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lidy van der Worp (RENN4) Sip Jan Pijl (RUG) Jan Bijstra (RENN4) Els van den Bosch (RUG)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lidy van der Worp (RENN4) Sip Jan Pijl (RUG) Jan Bijstra (RENN4) Els van den Bosch (RUG)"— Transcript van de presentatie:

1

2 Lidy van der Worp (RENN4) Sip Jan Pijl (RUG) Jan Bijstra (RENN4) Els van den Bosch (RUG)

3

4

5 Cohort / Cohort Onderzoek / Study Onderwijs / Education Loopbanen / Careers Special education Leerontwikkeling over 3 jaar COOL Special (2012)

6 Uitspraken over leervorderingen van cluster 4 leerlingen Cluster 4 leerlingen laten zeer weinig leervorderingen in een leerjaar (Siperstein, Wiley and Forness, 2007) De achterstand van cluster 4 leerlingen ten opzichte van reguliere leerlingen neemt in de loop van jaren in een snel tempo toe (Ledoux, Roeleveld, van Langen & Paas) Het lijkt erop dat cluster 4 leerlingen binnen het speciaal onderwijs het minst van dat onderwijs profiteren. ( E. Smeets, COOL)

7 Focus op gedrag ( Levi & Vaughn; 2002) Niet-systematiche benadering (Van der Wolf & Van Beukering; 2009) Literatuuronderzoek

8 literatuuronderzoek Focus op gedrag ( Levi & Vaughn; 2002) Niet-systematiche aanpak (Van der Wolf & Van Beukering; 2009)

9 Focus op gedrag Veel instructie tijd gaat verloren omdat leerkrachten te veel aandacht besteden aan het beheersen van gedrag (Pianta & Hamra, 2009) Veruit de meeste gedragsproblemen zijn gerelateerd aan de leertaak (Umbreit et. al., 2007)

10 Moeilijke taak Probleem gedrag Aandacht voor gedrag Versterkt taak vermijdend gedrag Focus op gedrag Leertheoretische benadering

11 Moeilijke taak Probleem gedrag Aandacht voor gedrag Versterkt taak vermijdend gedrag Focus op gedrag Aandacht voor taak Versterkt taak gedrag Sutherland & Oswald, 2005 Leertheoretische benadering

12 Challenging task Problem behavior Attention to behavior Reinforcing task avoidance Attention to task Reinforcing on- task behavior Focus op taak Sutherland & Oswald, 2005

13 D:\VIDEO_TS

14 Zone van naaste ontwikkeling Vygotsky Systematische benadering Focus op taak PLAN DOCHECK ACT

15 Focus op taak Focus op gedrag Systematische benadering Niet-systematische benadering

16 Focus op taak Focus op gedrag Systematische benadering Niet-systematische benadering

17 Non-systematic approach Systematic approach Focus on behavior Focus on academics SEN quadrant

18 Non-systematic approach Systematic approach Focus on behavior Focus on academics SEN quadrant x y

19 Non-systematic approach Systematic approach Focus on behavior Focus on academics SEN quadrant x y

20 Effect op gedrag ? In kaart brengen via vragenlijst

21 √ Theoretisch model - Definieren van beide assen Ontwikkeling vragenlijst

22 √ Theoretisch model - Definiering van beide assen √ Zoektocht naar bestaand instrument Ontwikkeling vragenlijst

23 √ Theoretisch model √ Zoektocht naar bestaand instrument * ‘Pilot’ - Observaties - LesverslagenKey concepts - Intervieuws Ontwikkeling vragenlijst

24 √ Theoretisch model √ Zoektocht naar bestaand instrument * ‘Pilot’ ◊ De constructie van het instrument - Twee dimensies vertalen naar stellingen - Gebaseerd op : PDCA - cirkel - Inspectiekader - Cognitieve interviews Ontwikkeling vragenlijst

25 Empirische onderzoek (Oktober, ) Factor analyse (four quadrants) Betrouwbaarheid Validiteit Bepalen van de betrouwbaarheid

26 Bedankt voor de aandacht


Download ppt "Lidy van der Worp (RENN4) Sip Jan Pijl (RUG) Jan Bijstra (RENN4) Els van den Bosch (RUG)"

Verwante presentaties


Ads door Google