De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset 12:30 – 13:30 Lunch 13:30 – 14:00 Uitleg klankbordgroepen 14:00 – 16:00Disciplinegerichte deel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset 12:30 – 13:30 Lunch 13:30 – 14:00 Uitleg klankbordgroepen 14:00 – 16:00Disciplinegerichte deel."— Transcript van de presentatie:

1 Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset 12:30 – 13:30 Lunch 13:30 – 14:00 Uitleg klankbordgroepen 14:00 – 16:00Disciplinegerichte deel

2 Jureren en onderzoek

3 Doel voor vandaag Waar kan onderzoek helpen? Misschien wat ideeën lesmateriaal/didactische werkvormen Veel nieuwe vragen.

4 Hoe werken we vandaag……? We onthouden: 10% van wat we lezen 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we horen en zien 70% van wat we met anderen bespreken 80% van wat we evalueren en nabespreken 90% van wat we anderen uitleggen

5 Waar halen we informatie vandaan? Niet alleen kijken bij jureren maar gebruik maken van: elkaar wetenschap andere gebieden

6 Indeling onderzoek Jureren Onderzoek gericht op zaken buiten persoon: Omstandigheden, situatie en tijd. Onderzoek gericht op de persoon zelf: Zintuigen/Sensorisch (kijken) Waarnemen Verwerken/beslissen (vergelijken)

7 Invloeden van buiten Zwarte kleding bij Football (Omwisselen van kleur, cultuurverschillen) Gymnastiek, kunstschaatsen, synchroonzwemmen (Performance expectancies, voorkennis) – Volgorde 1 ste en 5 de (5 de hoger score) – Moeilijkheid van element, reputatie, teamlid, geslacht, lengte van spelers Ook als er geen relatie is met de prestatie is er invloed. Vooringenomenheid (Bais) wordt groter als verschillen tussen prestaties kleiner worden.

8 Onderzoek bij officials Mensen hebben op alle vlakken problemen met kijken, zien en waarnemen. Dit noemen we waarnemings tekortkomingen – (Perceptual limitations) Vormen, kleuren en bewegende beelden.

9 Kijken-zien-waarnemen is moeilijk

10

11

12

13 Recht of niet?

14 Kijken-zien is moeilijk Recht of niet?

15 Assistant Referee’s bijna 10% Flag Error door “limitations of the Perceptuele System” Fals-flag-hypothese (0,02-0,64 m verschil) Optical error (ideale situatie om te zien)

16

17 Kijken-zien-waarnemen is moeilijk Kleuren

18 Ook bewegingen zien is moeilijk Bewegen of niet?

19 Waarom is zien, waarnemen moeilijk? Er is maar een zeer klein oppervlak in het ook waarmee we echt scherp zien Snelle opeenvolgende bewegingen die verplaatsen in een ruimte Snel moeten zien is eigenlijk voorspellen. Hier is kennis, geheugen, ervaring voor nodig.

20 Problemen met het zien Het oog is niet gebouwd voor precisie

21 Saccades Saccades zijn snelle bewegingen van het oog. Snelheid van 900°/s bij mensen (sommige apen 1000°/s) Je ziet 3x scherp per seconde.

22 Tijd om wat te zien Reactietijd voor visuele stimuli is minimaal 0,2 sec. 0,2 als je niet hoeft te zoeken, je aandacht erbij hebt.

23 Niet gepland is niet gezien

24 Aandacht bij één is niet bij het ander

25 Evolutie - Darwin Wij zijn (onze hersenen zijn) geëvolueerd om (Bewegingen) te plannen, te voospellen, te anticiperen

26 De hersenen Tussen de 85 en zenuwcellen 1000 tot connecties per zenuwcel Zijn 1%-2% van gewicht Gebruiken 25% van energie Snelheid 5m/s tot 9 m/s … receptoren in het oog zenuwen in oogzenuw

27 De hersenen Hersenen zijn constant bezig met anticiperen, voorspellen Zintuigen zorgen voor informatie om te anticiperen

28 Voorspellen - anticiperen Voorspellen op alle niveau’s Macro-niveau Meso-niveau Micro-niveau

29 Voorspellen - anticiperen Micro Pakken van een kopje Dit is een aangeboren functie Babyonderzoek: 6 maanden oud Mobiel naar oor!! En in de sport?

30

31

32 Anticiperen Voordelen van anticiperen Er klaar voor zijn: Beste juryleden anticiperen goed memory guided saccade Sequens of predictive saccades Nadelen van anticiperen Maar als het anders gaat ……. is er een probleem

33 Hoe dan wel? Ankeren van visuele cue’s Anticiperen op element, situatie, onderdeel op basis van visuele cue’s Niet te ver vooruit anticiperen, snel herkennen…..

34 Hoe gebruiken in opleiding Door bewust te zijn van “perceptuele limitations” Jureren is: Zoeken naar juiste “cue’s” Gebruik van het geheugen Te gebruiken methode????? Visualiseren????

35 Hoezo ? Waarom ??? Hoe ??? Wat dan ??? Omdat ???


Download ppt "Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset 12:30 – 13:30 Lunch 13:30 – 14:00 Uitleg klankbordgroepen 14:00 – 16:00Disciplinegerichte deel."

Verwante presentaties


Ads door Google