De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bouwstenen voor een geïntegreerd stedelijk jeugdbeleid Gent 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bouwstenen voor een geïntegreerd stedelijk jeugdbeleid Gent 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Bouwstenen voor een geïntegreerd stedelijk jeugdbeleid Gent 2009

2 De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 2 Brussel Antwerpen Gent Mannen – vrouwen Mannen – vrouwen Mannen – vrouwen

3 De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 3 Brussel

4 De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo Antwerpen

5 De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 5 Gent

6 De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 6 % niet-Belgen in de bevolking

7 JES stadslabo - 7 Brussel Antwerpen NationaliteitAantal% NationaliteitAantal% Belgi ë ,9%21 676Belgi ë ,4%1 935 Frankrijk ,4%7 830Marokko ,5%-134 Marokko ,7%-4 158Nederland ,4%4 612 Itali ë ,5%-1 602Turkije4 3240,9%108 Spanje ,8%-1 462Polen3 7910,8%2 524 Portugal ,5%440Portugal2 2900,5%457 Polen ,5%11 124Frankrijk2 1430,5%50 Turkije ,0%-1 610Spanje2 0950,4%200 Duitsland8 8860,8%1 381Ver.Koninkrijk1 8990,4%-146 Roemeni ë ,8% Duitsland1 3770,3%181 Ver. Koninkrijk8 6070,8%-585Itali ë ,3%-43 Totaal ,0%56 450Totaal ,0% Niet-Belgen ,1%34 774Niet-Belgen ,6% De stad groeit – verkleurt - vergroent

8 JES stadslabo - 8 De stad groeit – verkleurt - vergroent Antwerpen Gent NationaliteitAantal% NationaliteitAantal% Belgi ë ,4%1 935Belgi ë ,9%2 701 Marokko ,5%-134Turkije4 8922,1%76 Nederland ,4%4 612Nederland1 9520,8%591 Turkije4 3240,9%108Bulgarije1 8200,8% Polen3 7910,8%2 524Slowakije1 1290,5% Portugal2 2900,5%457Marokko9580,4%-90 Frankrijk2 1430,5%50Frankrijk8130,3%-17 Spanje2 0950,4%200Polen6390,3%414 Ver.Koninkrijk1 8990,4%-146Spanje4370,2%-40 Duitsland1 3770,3%181Itali ë 4130,2%-21 Itali ë ,3%-43Duitsland3790,2%86 Totaal ,0%19 597Totaal ,6%9 234 Niet-Belgen ,6%17 662Niet-Belgen ,1%6 533

9 In de buik van de stad Ons centrum is slechts één van de vindplaatsen. -De straat op: van pleintje tot thai-box club -Herovering van de stad: tussen T&T en een kraakactie -Reëel en virtueel JES stadslabo - 9

10 SBHT: de Stad Behoort Hen Toe DE STAD IS OOK VAN HEN -Participatief »Deelnemen »Deelhebben -MEDE-EIGENAARSSCHAP ›“ Participatie van jonge mensen, in wederkerigheid met hun omgeving, moet leiden tot mede- eigenaarschap en betekenisgeving.” JES stadslabo - 10

11 De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? JES stadslabo - 11 Vroegtijdige schoolverlaters jaar, niet meer op school, geen hoger secundair

12 De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? JES stadslabo - 12 Leerlingen met minstens één jaar schoolse vertraging in het 1ste jaar secundair onderwijs, naar woonplaats

13 De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? Socio-economische situatie Onderwijs(achterstand) Arbeidsmarkt JES stadslabo - 13 Werkloosheidsgraad in de Belgische grote steden, jaargemiddelde 2008

14 De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? JES stadslabo - 14 Jongerenwerkloosheidsgraad in de grote steden, jaargemiddelde 2008

15 De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? % kinderen en jongeren (0-17) in een huishouden zonder inkomen uit arbeid JES stadslabo - 15 Bron: KBSZ, 2005

16 Jeugdwerk voorbij de grenzen van het jeugdwerk Van competentie-ontwikkeling tot empowerment. -“Talent als uitgangspunt en daarop aansluitend competentie-ontwikkeling, moet jongeren hun positie versterken, of het nu in de vrije tijd is, in het onderwijs, op de arbeidsmarkt of elders.” JES stadslabo - 16

17 Geïntegreerd Jeugdwerk ontmoet Brede School PASSIE, TALENT, COMPETENTIE -Uitval, niet-kwalificatie of handel/verkoop: de stedelijke uitdaging »Zoeken naar de passie en amibitie »Blootleggen van het talent »Ontwikkelen van competenties JES stadslabo - 17

18 Communicatie en samenwerking met onderwijs -Screening en oriëntering ism onderwijs »Aantrekkelijk en zinvol -Relaties en communicatie Jongere (ouders) Jeugdwerker School Geïntegreerd Jeugdwerk ontmoet Brede School JES stadslabo - 18

19 Geïntegreerd Jeugdwerk ontmoet Brede School -Link vrije tijd (jeugdwerk) – onderwijs »Onderdeel van vrijetijdsbeleving »Transitie -Missing link »Daar is ie weer: de stedelijke paradox ›Opleiding stedelijke (jeugd)werker als antwoord? ›Wat met EVC-procedures? JES stadslabo - 19

20 Jeugdwerk-loosheid De stedelijke paradox: déja-vu Onze mogelijke antwoorden: Vindplaats, Leefwereld, Innovatie en Transitie: -Organisatie van vrije tijd mét jongeren: opstap naar… -Nieuwe vormen van trajectbegeleiding: van straat tot loket. Vanuit de vrijetijd naar werk. Het JCC-concept. -Nieuwe opleidingen voor nieuwe stedelijke beroepen: van eventmedewerker tot stadswacht JES stadslabo - 20

21 Jeugdwerk-loosheid -Gemeenschappelijke competentietaal zorgt voor transitie met nieuw instrumentarium: van spel tot C-Stick. -Werk maken van een personeelsbeleid met passie, talent en competentie als dragende kenmerken. -Expertisedeling via vorming en training JES stadslabo - 21

22 PB07-09-C9/11-BP Congres: inspirerend en beïnvloedend Congres als springplank: -Plan naar en verder JES stadslabo - 22

23 Beleidsplan Genetisch materiaal -Stedelijk -Geïntegreerd -Innovatief Waarden -Participatief -Empowerment -Authentiek JES stadslabo - 23

24 Beleidsplan Doelstellingenkader 3 x JES stadslabo - 24 Inhoud Participatie, vertrekkend vanuit leefwereld, aan stedelijk leven Competentie-aanpak voor persoonontwikkeling in verschillende domeinen Interne en externe expertisedeling over participatie en competentie Management Financieel beleidPersoneelsbeleidCommunicatiebeleid Omgeving In de steden en stedelijk InternationaalNetwerking


Download ppt "Bouwstenen voor een geïntegreerd stedelijk jeugdbeleid Gent 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google