De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IVAR DAVIDS SOCIAL ENTREPRENEUR Een nieuw tijdperk, tijd voor nieuwe businessmodellen! Make, Buy & Ally

Verwante presentaties


Presentatie over: "IVAR DAVIDS SOCIAL ENTREPRENEUR Een nieuw tijdperk, tijd voor nieuwe businessmodellen! Make, Buy & Ally"— Transcript van de presentatie:

1 IVAR DAVIDS SOCIAL ENTREPRENEUR Een nieuw tijdperk, tijd voor nieuwe businessmodellen! Make, Buy & Ally /

2 Neem een bloem in gedachten Neem een vervoersmiddel in gedachten Neem een meubelstuk in gedachten

3 Organisaties van morgen bouw je niet met businessmodellen van gisteren

4 “De aarde voorziet in ieders behoefte, niet in ieders hebzucht.” Mahatma Gandi

5 0 INSPIRATIE!

6 Make, Buy & Ally Het realiseren van organisatiestrategie en doelstellingen door het maken van bewuste keuzes welke activiteiten zelf te doen, welke uit te besteden en waar samenwerking op te zoeken met andere partijen Inkoop Contract management Service level management Demand management Supply management Kwaliteitsbewaking Ketensturing Changemanagement Performance management Service management Producten- en Diensten Catalogus Diensten management Klant - Leverancier relaties Marktbenadering Uitbesteden Leveranciers management SLA’s Business alignment Escalatiestructuur Professioneel opdrachtgeverschap Stuurinstrumenten Kwaliteitsbewaking Benchmarken Competenties KPI’s Contract administratie Rapportages Partnerships organisatieontwikkeling Kostenbeheersing Flexibilisering Klant management Ketenoptimalisatie DVO’s Alliantie management End-to-End dienstverlening Klanttevredenheid onderzoek relatiemanagement RACI Compliance Governance Demandmanager Leverancierselectie Verbeterplan Sourcingstrategie Externe leveranciers Marktpenetratie Interne leveranciers Competence center ROI Serviceverbetering Doorbelasting Ketenarchitectuur Mantelovereenkomst

7 VERNIEUWING GAAT STEEDS SNELLER, NOG TIJD OM NA TE DENKEN? 3000 BC

8 IS JOUW BUSINESSMODEL NOG RELEVANT? “Big will not beat small anymore. It will be the fast beating the slow.” Rupert Murdoch

9 WE WETEN NIET PRECIES WAT MORGEN ZAL BRENGEN

10 MAAR DAT MORGEN SNEL IS, STAAT VAST!

11 ‘It is not the strongest or the most intelligent who will survive, but those who can best manage change’ Charles Darwin

12 “De toekomst zal zo anders zijn dat de voornaamste vaardigheid niet langer leren zal zijn, maar ontleren” C.K. Prahalad, 1994

13 Ik zie, ik zie…

14

15 Delen is het nieuwe bezit Afval is grondstof

16 De deel-economie in opkomst “Heb je nog wat plastic afval dan kan ik de nieuwe schoenen van de kinderen afprinten?”

17 Nieuwe businessmodellen Producenten behouden het eigendom van gebruiksproducten, klanten betalen voor het gebruik ervan, niet voor het bezit Omdat de prestatie van het product de waarde bepaalt, wordt het leveren van de juiste kwaliteit extreem belangrijk voor de producent Een van de meest belangrijke succesfactoren is (cross-sectorale) ketensamenwerking gericht op het creëren van meervoudige waarde Hierbij vermeerdert niet alleen de economische waarde van alle bedrijven in de keten, maar ook de ecologische én sociale waarde

18 Van compliance … via efficiency … naar waardecreatie MANY COMPANIES HAVE REACHED MAXIMUM EFFICIENCY AND ARE STRUGGLING TO MOVE TOWARDS VALUE CREATION RiskComplianceCost reduction Eco- Efficiency Innovation Value creation Sustainability focus Environmental focus Circular focus

19 CIRCULAR PERFORMANCE BASED ECONOMY circulaire economie vergeet eigendom, wordt gebruiker. circulaire economie vergeet eigendom, wordt gebruiker.

20 Estimated EU cost savings USD billions Estimated opportunity for USD billion per year net material cost savings in EU Source: Ellen Macarthur foundation, 2012

21 Waar komt succesvolle innovatie vandaan? TECHNOLOGISCHE INNOVATIE Technologische kennis R&D en ICT investeringen Onderzoek en ontwikkeling Kenniscreatie Verklaart 25% van het innovatiesucces Bron: H.W. Volberda, J.J.P. Jansen, M.P. Tempelaar en C.V. Heij (2011), Monitoren van sociale innovatie: slimmer werken, synamisch managen en flexibel organiseren, Tijdschrift voor HRM, nr. 1, Verklaart 75% van het innovatiesucces SOCIALE INNOVATIE Managementkennis Onderwijs en ervaring Samenwerking Verwerven, integreren en toepassen van nieuwe kennis

22 De deel-economie in opkomst

23 Rachel Botsman: “De online peer-to-peer- verhuurmarkt goed voor 26 miljard dollar”

24 Iedere organisatie Moet inspelen op voortdurend veranderende markteisen Wordt steeds afhankelijker van externe omgeving Is niet in staat autonoom te groeien Dit betekent dat Je flexibel en aanpasbaar moet zijn Samenwerken in toenemende mate een onderscheidende asset is voor levensvatbaarheid en concurrentievoordeel

25 VERLEDEN nadruk op kosten single vendor enkelvoudige diensten technische toepassingen & sturing supply management operationele sturing vraag en aanbod technische competenties dichtgetimmerde contracten TOEKOMST nadruk op toegevoegde waarde multi partner samengestelde diensten functionele diensten & sturing demand management tactisch / strategische sturing ketensamenwerking business- en gedragscompetenties flexibele, open contracten

26 VERLEDEN nadruk op kosten single vendor enkelvoudige diensten technische toepassingen & sturing supply management operationele sturing vraag en aanbod technische competenties dichtgetimmerde contracten TOEKOMST nadruk op toegevoegde waarde multi partner samengestelde diensten functionele diensten & sturing demand management tactisch / strategische sturing ketensamenwerking business- en gedragscompetenties flexibele, open contracten

27 Samenwerken Specifieke toegang tot middelen Economies of scale Risico en kostendeling Toegang tot nieuwe markten Leren, snelheid en flexibiliteit Concurrentie tussen netwerken

28 Samenwerken betekent nog niet dat je levensmoe bent….

29 … en ook niet dat je je bestaan zonder meer in handen legt van een ander.

30 Je vraagt je wel af… Wat zijn mijn assets? Wat maakt mij uniek en een onmisbare schakel in een groter netwerk? Wat maakt mij aantrekkelijk en zelfs onmisbaar voor anderen? Hoe ruil ik dit slim uit tegen dat van anderen? … zodat we er samen meer van maken dan de som der delen?

31 0 Wat doe jij morgen anders?

32 AMSTERDAMSESTRAATWEG DT BAARN NEDERLAND T +31 (0) F +31 (0) Ivar Davids Managing Partner


Download ppt "IVAR DAVIDS SOCIAL ENTREPRENEUR Een nieuw tijdperk, tijd voor nieuwe businessmodellen! Make, Buy & Ally"

Verwante presentaties


Ads door Google