De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie."— Transcript van de presentatie:

1 1

2 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie

3 3  2008, minister van Onderwijs richt Bijzonder Comité Herinneringseducatie op -> resonantiegroep  Doel : aanbod herinneringseducatie transparanter maken en werken aan kwaliteitsvolle herinneringseducatie  De toetssteen is heel interessant als leidraad, maar de inhoud is sterk gericht op WO II.  2012, nieuwe stuurgroep met leerkrachten, erfgoed- en museummedewerkers in West-Vlaanderen om toetssteen aan te passen aan WOI Historiek van de toetssteen

4 4 “Herinneringseducatie is werken aan een houding van actief respect in de huidige maatschappij vanuit de collectieve herinnering aan menselijk leed dat veroorzaakt is door menselijke gedragingen als oorlog, intolerantie of uitbuiting en dat niet vergeten mag worden”. Bijzonder Comité Herinneringseducatie, 2011 Wat is herinneringseducatie?

5 5 Provincie West-Vlaanderen nam in 2002 initiatief ‘Oorlog en vrede in de Westhoek’ -> “leren uit de oorlog” staat centraal, met een verantwoorde herinnering en een duidelijke vredesboodschap -> toetssteen ‘14-’18  een instrument voor reflectie en zelfevaluatie  een handleiding voor kwalitatieve projecten Wat is de bedoeling van de toetssteen?

6 6 Iedereen die een project rond de Groote Oorlog uitwerkt = schoolteams, individuele leerkrachten, docenten in de lerarenopleidingen, gidsen, begeleiders of educatieve medewerkers in organisaties,… Structuur toetssteen  Kennis en inzicht  Historische empathie en betrokkenheid  Actie en reflectie Voor wie is de toetssteen?

7 7 Inzicht in de historische context Processen en mechanismen Geschiedenis versus collectieve herinnering Referentiekaders Hoopvolle verhalen Kennis en inzicht

8 8 Tegengif voor onverschilligheid Over goede Belgen, slechte Duitsers en alles daartussen Niet oordelen met hedendaagse maatstaven Aandacht voor keuzevrijheid Voorzichtigheid met emoties Herdenkingen Re-enactment Historische empathie en betrokkenheid

9 9 Mensenrechten Niet moraliseren Actie en reflectie

10 10 Congres De Groote Oorlog Her-dacht deel 2 21 en 22/10/ 2014 i.s.m. VIVESHogeschool Dag 1 = lezingen internationale sprekers Dag 2 = praktische workshops

11 11 Ander educatief materiaal


Download ppt "1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie."

Verwante presentaties


Ads door Google