De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

POL 2014/2015= Praten over boeken! Lezen en beleving.

Verwante presentaties


Presentatie over: "POL 2014/2015= Praten over boeken! Lezen en beleving."— Transcript van de presentatie:

1 POL 2014/2015= Praten over boeken! Lezen en beleving

2 Lezen en beleving: hoe beleven zij hun boek?

3 Materiaal voor en door jullie in het boekencafé voor in mei/juni  We lezen 5 boeken.  Bij elk boek hoort een opdracht.  Boek 1: tijdschriftopdracht  Boek 2: verfilming, animatie, muzikale verwerking  Boek 3: Betogende presentatie = anti- reclame of reclame voor je boek  Boeken 4 en 5: vergelijking tussen twee boeken

4 Boek 1: tijdschrift literatuur van onze klas! Lezen en beleving

5 Hoe beleef jij je gekozen boek?  Probeer dat te laten zien door een door jou gekozen opdracht  Verwerk je beleving daarin…..  Inleveren in opdrachten op uiterlijk 14 november voor uur in een snelhechter en in opdrachten

6 En als je je beleving verwerkt hebt…  Ga je andere belevingen ook lezen en misschien krijg je ideeën voor de keuze van het volgende boek….  We verzamelen het door jullie gemaakte werk

7 Een paar regels  Maak er altijd iets visueels bij (foto, tekening,…)  Begin op tijd en maak aantekeningen van gedachten, ideeën, … die je kreeg onder het lezen…  Je kunt kiezen uit verschillende opdrachten en de meeste opdrachten kun je met meer leerlingen maken  Als je zelf ideeën hebt voor een opdracht die ook over beleving gaat, laat maar horen…  Vergeet niet je boek, de schrijver en je naam/ de namen te vermelden  Verraad nergens het einde van het boek!

8 Keuzeopdracht 1: groepsopdracht van max. 3 personen  Klik naar ook-om-de-lol~a789928/ - en lees deze teksthttp://www.volkskrant.nl/dossier-archief/het-gaat-om-een-boek-maar- ook-om-de-lol~a789928/  Voer een gesprek met twee of drie leerlingen uit de klas en spreek met elkaar over de verschillende boeken die jullie gelezen hebben. Praat over thema’s, onderwerpen, schrijvers, personages, meningen over het boek en/of wat de personages doen, et cetera.  Het gesprek moet minimaal tien minuten duren. Maak er een geluidsopname van en een foto, die je publiceert met de uitgeschreven tekst erbij. Stuur de opname ook op.  Zorg voor een inleiding, een kern en een slot.  Zorg er ook voor dat je allemaal evenveel aan het woord komt.  Laat in je verslag duidelijk naar voren komen welke boeken jullie gelezen hebben.  Maak het geheel mooi af met een passende titel.

9 Keuzeopdracht 2: wat raakte je?  Teken twee situaties die je raakten. Dat kan op een abstracte manier of een concrete manier. Kan in een stripverhaal of anders. Kijk wat er goed bij het boek past.  Bespreek de keuzes die je maakte om het werk zo te maken, zoals het geworden is. Doe dat in minimaal 300 woorden  Geef duidelijk aan om welk boek het gaat.

10 Keuzeopdracht 3: normen en waarden: mag met twee personen uitgevoerd worden  Je bent de presentator van een door veel mensen bekeken ‘talkshow’. Je besluit jouw boek te bespreken en je invalshoek is het leerzame voor de jeugd. Wat kunnen jongeren van dit boek leren?  Je gesprek begin je vanuit de actualiteit. Je zoekt er ook een nieuwsbericht bij op en je zorgt dat een deel van de inhoud besproken wordt. Centraal staat de het leerzame voor jongeren, normen en waarden.  Als je deze opdracht samen aanpakt, kun je twee boeken met elkaar vergelijken.  Het gesprek moet tien minuten duren.  Neem het op, maak er een foto van en maak er een uitgeschreven verslag van. Zet er een passende titel boven.

11 Keuzeopdracht 4: mindmap  Maak een prachtig uitgewerkte mindmap waarbij je alle onderdelen van een boek bespreekt en als je je boek geanalyseerd hebt, dan graag ook je mening over het geheel…heeft de verhaalanalyse het één en ‘t ander duidelijk gemaakt? Ben je het boek mooier gaan vinden of niet?  In het midden van de mindmap schrijf je de titel en het boek…  Kijk naar deze site en zoek informatie op internet op: 

12 Keuzeopdracht 5: recensies vergelijken  Vergelijk twee recensies met elkaar. Beschrijf de overeenkomsten en verschillen tussen de twee recensies.  Welk oordelen gaan over beleving? Haal deze eruit.  Geef aan of je het verhaal ook zo beleefd hebt.  Raad het boek aan of juist niet en vertel waarom (is conclusie)  Zorg voor een inleiding-kern en slot en verzin er een goede titel boven.  In totaal minimaal 400 en maximaal 650 woorden.  En een passend plaatje…

13 Keuzeopdracht 6: schrijf een brief met de hand!!  …aan één van de personages die jij advies wilt geven over dat wat er speelt in het boek. Je kent het wel: je denkt vaak onder het lezen: ‘Ik zou dat en dat doen….’, maar je bent de schrijver niet.Wat wil jij kwijt?  Dus grijp je kans en geef advies! Zet uiteen wat er fout ging en beschrijf hoe dat beter moet gaan.  Deze brief past thuis in de rubriek ‘Inzendingen van lezers’.  Meestal volgt er een reactie van de redactie; die kun je eraan toevoegen.  Scan de brief in…

14 Keuzeopdracht 7: welk liedje past bij jouw boek…  Zoek een nummer of schrijf er één dat aansluit op jouw boek. Leg in 300 woorden uit waarom dat zo is…Natuurlijk moet je de songtekst ervan publiceren.  Zorg voor een mooi uiterlijk: foto’s/…

15 Keuzeopdracht 8: beeld het thema uit in een mindmap  Middenin het thema en er omheen de gebeurtenissen die over het thema gaan. Beeld de gebeurtenissen uit met verhalen, plaatjes en foto’s  Het moet mooi, vol afwisseling en kleurrijk zijn.

16 Keuzeopdracht 9: schrijvers  Zoek een interview dat gegeven is aan de schrijver en bespreek daarmee zijn/haar werk. Geef aan in welk programma het interview gehouden is (bron) of in welk tijdschrift/op welke website het interview gepubliceerd is. Is het een uitgeschreven interview, kopieer en plak de tekst er dan bij. Bestudeer de schrijver/schrijfster zijn leven, ideeën aan de hand van deze informatie. Geef er een goede, duidelijke samenvatting van.  Waar kom je zijn/haar ideeën in het boek tegen? ….beschrijf deze situaties in het boek.  en wat het je nog meer heeft geleerd van zijn/haar werk,.…wat je na het lezen en voor het interview niet wist.

17 Keuzeopdracht 10: fotoverhaal  Beeld het verhaal uit in een fotoverhaal en huur daarvoor je klasgenoten in. Misschien zijn er meer leerlingen die dit willen doen. Vorm dus een groepje van 3-4 leerlingen die dit voor elkaar gaan krijgen. (3-4 beeldverhalen)  Dit is best praktisch…dit is voor de mensen die van een uitdaging houden op media- gebied….Ook verwerk je op deze manier …het verhaal en denk je nog eens extra na over wat er belangrijk is en misschien ook weer min- der. Geef in een tekst aan waarom je het op die manier aangepakt hebt. (300 woorden)

18 The end!! Succes met de verwerking van je beleving

19 Lezen is beleven Nu naar boek 2….Waarover zou je nu willen lezen? Daag jezelf uit…. De opdracht zal zijn: filmen van je verhaal/animatie/muzikale bewerking. Je kunt ook samen een boek lezen en samen aan de opdracht werken….tweede week december. Ga nu je tweede boek al uitkiezen


Download ppt "POL 2014/2015= Praten over boeken! Lezen en beleving."

Verwante presentaties


Ads door Google