De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kimberly Clark Kotex Ultra Reclame Effectiviteitsonderzoek September/Oktober 1997.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kimberly Clark Kotex Ultra Reclame Effectiviteitsonderzoek September/Oktober 1997."— Transcript van de presentatie:

1 Kimberly Clark Kotex Ultra Reclame Effectiviteitsonderzoek September/Oktober 1997

2 JCDecaux Nederland v Doelstellingen v Opzet van het onderzoek v Bekendheidsniveau’s v Bron van reclamebekendheid v Herkenning abriposter v Beoordeling van poster v Houding ten opzichte van Kotex Ultra v Koopintentie Inhoudsopgave

3 JCDecaux Nederland Doelstellingen v Kimberly Clark voerde een campagne met Abribus, tijdschriften en televisie met het doel om de bekendheid van de opnieuw geïntroduceerde Kotex Ultra en haar produktvoordelen te verhogen v Het onderzoek was opgezet om volgende te meten : s niveau’s van bekendheid van het opnieuw geïntroduceerde merk s herkenning van de specifieke communicatie s houding ten opzichte van Kotex Ultra s begrip en invloed op koopgedrag

4 JCDecaux Nederland Opzet onderzoek v Pre en post reclame bekendheidsonderzoek v Onafhankelijk onderzoeksbureau, NIPO v Totale steekproef van 1312 respondenten v Teststeden s Breda s Haarlem s Leiden s Nijmegen s Utrecht v Controle steden s Den Bosch s Groningen s Zwolle

5 JCDecaux Nederland Opzet onderzoek v Interviews op straat in stadscentra zonder dat er buitenreclame objecten zichtbaar zijn voor de respondent tijdens het interview v Respondenten zijn vrouwen in de leeftijd jaar die de laatste 3 maanden maandverband hebben gekocht en die minimaal 1 keer per week het centrum van de stad hebben bezocht v Steekproef is evenredig verdeeld over representatieve steden en dagen v Gelijke dagen van de week (inclusief zaterdag) s Pre stage september 1997 s Post stage oktober 1997 v Geheel gestructureerde vragenlijsten

6 JCDecaux Nederland Media & onderzoekschema Abribus Televisie Week Onderzoek 42 Tijdschriften Weekbladen Maandbladen PrePost

7 JCDecaux Nederland Mediabestedingen (* Dfl 1.000) in onderzoeks- en campagneperiode Bron : BBC Totaal : Dfl 8,8m TV: Dfl 7,5m Always Aldays Inlegkruisjes Kotex Libresse Pre Post

8 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid “Welke merken maandverband kent u ?” Basis : Allen 5,9% 44,6% 8,1% 49,7% 9,6% 62,1% 5,1% 64,2% Kotex UltraKotex Pre Test Pre Control Post Control Post Test

9 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid Kotex - naar leeftijd leeftijd 42,4% 48,3% 47,1% 43,0% 46,4% 48,8% 50,6% 54,1% 62,5% 49,1% 65,6% 70,1% 61.4% 58,5% 72,9% 67,0% Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

10 JCDecaux Nederland Pre Test Pre Control Post Control Post Test 8,5% 4,6% 3,5% 6,3% 9,3% 8,0% 5,4% 3,1% 10,9% 13,1% 14,9% 6,1% 5,7% 1,7% 5,7% Spontane merkbekendheid Kotex Ultra - naar leeftijd leeftijd Basis : Allen

11 JCDecaux Nederland 5,1% 2,2% 5,7% 11,7% 8,2% 6,6% 62,0% 74,7% 79,7% 9,6% 10,4% 13,9% 15,7% 16,4% 62,1% 78,9% 82,5% 8,1% 5,8% 14,2% 17,4% 23,3% 23,5% 47,1% 54,7% 62.8% 5,9% 6,7% 13,4% 15,1% 17,5% 25,5% 41,7% 63,4% 64,8% Kotex Ultra Modess Kruidvat Albert Heijn Libresse Invisible Always Ultra Kotex Libresse Always Pre Test Pre Control Post Control Post Test Spontane merkbekendheid Basis : Allen

12 JCDecaux Nederland Spontane merkbekendheid - testgebied naar bron bekendheid “Waar heeft u deze reclame gehoord of gezien ?” 47,1% 8,1% 50,0% 26,3% 54,7% 12,5% KotexKotex Ultra Totaal TV & buitenreclame Alleen TV Basis : Allen die reclame gezien of gehoord hebben

13 JCDecaux Nederland Spontane reclamebekendheid “Voor welke merken maandverband heeft u onlangs reclame gezien of gehoord ?” 4,8% 12,6% 14,8% 31,7% 2,9% 15,7% 10,1% 32,6% Kotex UltraKotex Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

14 JCDecaux Nederland Spontane reclamebekendheid “Voor welke merken maandverband heeft u onlangs reclame gezien of gehoord ?” 10,1% 24,7% 11,4% 8,9% 40,8% 49,1% 2,9% 13,9% 10,0% 10,7% 51,4% 50,7% 14,8% 20,3% 23,8% 27,0% 26,7% 42,4% 4,8% 8,6% 18,3% 21,8% 31,5% 40,9% Kotex Ultra Kotex Libresse Invisible Always Ultra Libresse Always Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

15 JCDecaux Nederland Bron van spontane reclamebekendheid Kotex Ultra Post Stage - test & controlegebied 21,6% 82,4% 3,9% 17,6% 9,8% 3,1% 96,9% 0,0% 9,4% buitenreclameTVdagbladentijdschriftenanders/weet niet Basis: Allen die spontaan bekend zijn met Kotex Utra reclame Test Control

16 JCDecaux Nederland Spontane reclame herinnering TV commercial Kotex Ultra - Post stage “ Wat kunt u zich herinneren als u terugdenkt aan de TV-reclame ?” 32,3% 9,7% 0,0% 12,9% 22,6% 9,7% 58,1% 77,4% 16,7% 19,0% 21,4% 26,2% 31,0% 42,9% 47,6% 73,8% modern schenkt vloeistof vrouwenhanden met maandverband veilig goed produkt om te kopen dun/comfortabel /onzichtbaar goede absorptie gat in maandverband Test Control Basis : Allen die spontaan bekend zijn met TV reclame Kotex Ultra

17 JCDecaux Nederland Reclamebekendheid merkloze visual (4 visuals) “Kunt u zich herinneren of u deze advertentie gezien heeft ?” 13,4% 7,8% 6,5% 3,0% 4,3% 35,2% 18,0% 12,8% 11,3% 15,1% 17,9% 9,6% 9,3% 4,6% 6,1% 19,9% 7,0% 7,9% 3,5% 4,7% Kotex Ontdek zelf hoe comfortabel 3 mm dun kan zijn Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen Bescherming heeft nog nooit zo goed gevoeld Ontdek zelf hoe comfortabel bescherming kan zijn Bescherming heeft nog nooit zo zacht gevoeld

18 JCDecaux Nederland Bron merkloze advertentiebekendheid Post Stage - Test & Control “Waar heeft u deze advertenties voor maandverband gezien ?” Basis : Allen die merkloze advertentie gezien hebben Test Control 69,4% 24,8% 5,0% 18,2% 9,1% 41,3% 36,5% 0,0% 11,1% 17,5% buitenreclameTVdagbladentijdschriftenanders/weet niet

19 JCDecaux Nederland Identificatie van merkloze advertentie - Post Stage - attributie Kotex “Voor welk merk denkt u dat er reclame wordt gemaakt ?” Basis : Allen die zich merloze advertentie herinneren 43,8% 29,8% 15,7% 25,4% 17,5% 12,7% enig KotexKotex UltraKotex Test Control

20 JCDecaux Nederland Test Control 9,9% 17,4% 8,3% 6,6% 4,1% 39,7% 0,0% 14,3% 27,0% 11,1% 3,2% 38,1% Always Ultra enig Libresse Any Always Libresse Invisible weet niet Identificatie van merkloze advertentie - Post Stage - andere merken “Voor welk merk denkt u dat er reclame wordt gemaakt ?” Basis : Allen die zich merloze advertentie herinneren

21 JCDecaux Nederland Totale merkbekendheid 50,9% 22,2% 28,5% 35,4% 70,6% 72,2% 93,7% 92,7% 96,2% 39,6% 38,9% 31,1% 37,5% 63,9% 65,4% 90,4% 95,4% 96,1% 50,0% 37,5% 47,7% 71,2% 73,0% 79,7% 78,2% 81,1% 38,7% 39,8% 49,2% 53,8% 71,0% 74,7% 83,6% 88,2% 89,2% Kotex Ultra Modess Kruidvat Albert Heijn Libresse Invisible Always Ultra Kotex Libresse Always Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

22 JCDecaux Nederland Totale reclamebekendheid “Van welke merken heeft u onlangs reclame gezien of gehoord ?” 30,7% 34,5% 48,7% 37,0% 31,6% 61,4% 6,8% 24,3% 61,1% 31,4% 34,3% 62,5% 35,2% 27,3% 34,9% 49,4% 50,0% 48,5% 10,5% 16,1% 41,4% 42,7% 50,3% 52,2% Kotex Ultra Kotex Libresse Invisible Always Ultra Always Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

23 JCDecaux Nederland Belangrijkste boodschap van de advertentie “Wat is volgens u de boodschap van deze advertentie ?” 4,1% 8,5% 7,0% 7,3% 15,8% 30,4% 84,5% 1,8% 7,1% 6,4% 10,7% 26,1% 76,8% 1,5% 11,0% 14,8% 11,3% 26,7% 29,4% 82,3% 2,4% 9,4% 11,0% 14,0% 17,5% 28,5% 82,5% vrouwelijk/sexy goede absorptie modern zacht goed produkt om te kopen veilig dun/comfortabel /onzichtbaar Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

24 JCDecaux Nederland Mening over de advertentie - slaat wel op advertentie “Kunt u voor elke uitspraak aangeven of dit al dan niet op de reclame slaat ?” dunner dan andere produkten unieke bescherming anders dan andere ultradun maandverband produkt net zo goed als dik maandverband Pre Test Pre Control Post Control Post Test 67,1% 73,1% 56,0% 40,5% 28,8% 71,4% 67,9% 59,3% 39,6% 28,2% 79,7% 73,5% 74,4% 63,4% 57,8% 71,2% 68,8% 66,1% 52,7% 43,8% revolutionair Basis : Allen

25 JCDecaux Nederland Mening over de advertentie - testgebied “Kunt u mij zeggen welke van de volgende woorden uw gevoel ten aanzien van deze advertenties weergeven ?” 10.5% 18.9% 28,5% 25,6% 35,5% 25,6% 34,0% 35,8% 39,2% 43,3% 42,2% 32,3% 7.3% 18.8% 22,0% 25,3% 25,5% 32,0% 32,8% 34,9% 38,7% 43,5% 46,2% verwarrend verrassend interessant aantrekkelijk stom saai anders dan anderen spreekt mij aan slim blijft hangen in het oog springend stijlvol Pre Post Basis : Allen

26 JCDecaux Nederland 16,8% 22,2% 11,1% 27,2% 43,0% 41,1% 38,6% 21,2% 20,6% 29,4% 35,8% 37,0% 8,2% 18,9% 19,6% 32,1% 35,7% 37,5% 36,1% 25,7% 27,9% 34,3% 39,6% 48,2% verwarrend verrassend interessant aantrekkelijk stom saai anders dan anderen spreekt mij aan slim in het oog springend stijlvol Pre Post blijft hangen Basis : Allen Mening over de advertentie - controlegebied “Kunt u mij zeggen welke van de volgende woorden uw gevoel ten aanzien van deze advertenties weergeven ?”

27 JCDecaux Nederland Mening over uitspraken - helemaal mee eens “Wilt u mij zeggen in welke mate u het eens bent met elke uitspraak ?” Pre Test Pre Control Post Control Post Test 21,2% 9,1% 7,8% 5,9% 5,1% 17,4% 3,2% 4,9% 11,6% 12,5% 23,6% 10,0% 10,7% 18,2% 10,7% 13,3% 3,2% 12,0% 11,4% Basis : Allen is comfortabelis ouderwets geeft de beste bescherming is technologisch vooruitstrevend maakt innovatieve produkten 10,8%

28 JCDecaux Nederland 50,3% 39,2% 35,8% 31,5% 24,5% 47,7% 52,6% 54,1% 34,9% 11,6% 45,4% 43,9% 36,8% 27,9% 18,9% 35,1% 46,2% 42,4% 30,1% 15,8% Pre Test Pre Control Post Control Post Test Mening over uitspraken - totaal “mee eens” “Wilt u mij zeggen in welke mate u het eens bent met elke uitspraak ?” is comfortabel is technologisch vooruitstrevend maakt innovatieve produkten geeft de beste bescherming is ouderwets Basis : Allen

29 JCDecaux Nederland Aankoopintentie “Hoe waarschijnlijk is het dat u de volgende keer Kotex Ultra gaat kopen voor Dfl 4,99 ?” 5.1% 25.3% 30.4% 6.7% 20.1% 26.7% 8.9% 23.6% 32.5% 7.6% 19.0% 26.6% heel waarschijnlijk enigszins waarschijnlijk heel/enigszins waarschijnlijk Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

30 JCDecaux Nederland Laatste keer Kotex gekocht “Welk merk maandverband heeft u het laatst gekocht ?” 2,4% 8,6% 2,9% 9,3% 0,7% 10,0% 1,6% 7,9% Kotex Ultraenig Kotex Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

31 JCDecaux Nederland Laatste keer Kotex gekocht - testgebied naar bron reclame herinnering 6,4% 2,9% 2,6% 7,9% 7,8% 3,1% KotexKotex Ultra totaal TV & buitenreclame alleen TV Basis : Allen

32 JCDecaux Nederland Ooit Kotex gekocht “Welke merken maandverband heeft u ooit wel eens gekocht ?” 2,2% 28,5% 2,6% 35,8% 4,3% 30,4% 5,1% 30,1% Kotex Ultraenig Kotex Pre Test Pre Control Post Control Post Test Basis : Allen

33 JCDecaux Nederland Ooit wel eens gekocht “Welke merk maandverband heeft u ooit wel eens gekocht ?” Pre Test Pre Control Post Control Post Test 1,9% 5,4% 10,1% 7,0% 5,7% 26,6% 48,7% 44,9% 3,6% 6,1% 10,7% 12,1% 11,8% 29,3% 47,5% 47,9% 6,7% 11,6% 14,2% 15,4% 34,0% 42,7% 50,0% 4,0% 10,5% 12,4% 12,6% 15,1% 26,6% 43,0% 46,0% Modess Kruidvat Albert Heijn Libresse Invisible Always Ultra Kotex Libresse Always 5,1% 4,3% 2,6% 2,2% Kotex Ultra Basis : Allen

34 JCDecaux Nederland Koopt waarschijnlijk Kotex volgende keer “Welk merk zal u waarschijnlijk de volgende keer kopen ?” 5,4% 2,7% 7,8% 4,4% 3,5% 7,6% 9,3% 1,4% 9,6% 5,7% 2,5% 8,2% KotexKotex Ultraenig Kotex Pre Test Pre Control Post Control Post Test Base: All

35 JCDecaux Nederland Conclusies v Gelijke stijging in totale merk- en reclamebekendheid te danken aan televisie inzet. Ogenschijnlijk een iets grotere groei in het buitenreclame gebied maar niet statistisch bewijsbaar. v Het effect op de bekendheid van Ultra is significant hoger in testgebied dan in controlegebied. v Een duidelijk verschil in waardering van de inhoud van de boodschap tussen testgebied en controlegebied. v Meer positieve groei in houding ten opzichte van Kotex Ultra in testgebied, overeenkomstig met creatief concept v Indicaties van toegenomen aanschaf en bereidheid tot aanschaf in beide gebieden. v Hogere niveau’s van koopintentie in testgebied onder personen die blootgesteld waren aan buitenreclame dan aan reclame in het algemeen.


Download ppt "Kimberly Clark Kotex Ultra Reclame Effectiviteitsonderzoek September/Oktober 1997."

Verwante presentaties


Ads door Google