De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom Welkom namens Dirk Megens, Henk Jansen en Marcel Broekman

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom Welkom namens Dirk Megens, Henk Jansen en Marcel Broekman"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom Welkom namens Dirk Megens, Henk Jansen en Marcel Broekman
3 rekendocenten uit verschillende onderwijsteams van ROC Nijmegen

2 Waarom zijn we hier? Op uitnodiging van de organisatie Etalageconferentie. Rekengesprek intensiveringstraject Rekenen MBO. Goede resultaten voor de COE rekenen en Een ‘actieve’ projectorganisatie Goede resultaten voor de COE rekenen en actieve projectorganisatie waren de aanleiding voor de organisatie van de Etalageconferentie om ons uit te nodigen.

3 Inhoud presentatie Inkijkje geven in het rekenonderwijs van de onderwijsteams:ICT, Brood en Banket, en Engineering Resp. Projectgroep Taal en Rekenen, algemeen Henk Dirk Marcel In ong 35 minuten een inkijkje geven in het reken onderwijs van de onderwijsteams van Brood en Banket, ICT en Engineering

4 Inhoud presentatie vervolg
Een ieder zal zich nader voorstellen en vervolgens een aantal goede rekenvoorbeelden geven. Vorm presentatie: één richtingsverkeer naar jullie. Vragen (liefst) op het eind van de presentatie. Aantekeningen maken niet noodzakelijk Een ieder zal zich nader voorstellen en vervolgens een aantal goede rekenvoorbeelden geven. Vorm presentatie: één richtingsverkeer naar jullie. Vragen (liefst) op het eind van de presentatie. Goed om te weten: Aantekeningen maken niet noodzakelijk: presentatie is binnenkort beschikbaar voor een ieder.

5 1. Projectgroep T&R PG T&R: 1 x ICT, 1 x Taal en 1 x Rekendeskundige
3 sectorcoördinatoren 1 x projectleider. Start: einde: 2015 Doel PG T&R T&R onderwijs zodanig verbeteren dat examen T&R voor studenten geen beletsel vormen om hun diploma te behalen. PG T&R bestaande uit: ICT, Taal en Rekendeskundige coordinatoren en een projectleider. Start: einde: 2015 (ingedaald in staande organisatie). Doel PG T&R T&R onderwijs zodanig verbeteren dat examen T&R voor studenten geen beletsel vormen om hun diploma te behalen.

6 1. P.G. T&R vervolg ‘Sterke’ punten:
Compacte groep, bestaande met name uit docenten. Korte lijntjes primaire proces Coördinatoren, coaches T&R (facilitering!) Goede contacten MT’s en College van Bestuur ‘Sterke’ punten: Compacte groep, bestaande met name uit docenten. Samenstelling: projectleider, taal expert, rekenexpert ICT expert en 3 locatie-coordinatoren T&R Coordinatoren: regelmatig overleg met coaches T&R. elk onderwijsteam een coach voor Taal en rekenen.

7 1. P.G. T&R vervolg “Resultaten” (tot nu toe):
digitaal inschrijfsysteem COE, leerlijnen rekenen 2F en 3F, 4-jaarlijks kenniskringen rekenen Organiseren van rekentrainingen op verschillende niveau’s (samen VMBO’s) Deskundigheidsbevordering docenten (bijv. Etalageconferentie) Resultaten tot nu toe: opzetten digitaal inschrijfsysteem COE, leerlijnen rekenen 2F en 3F, 4-jaarlijks kenniskringen rekenen (informeren, uitwisselen van goede praktijkvoorbeelden, externe sprekers, workshops, bijdrage Uitgever, servicedocument T&R, brochure “examentrainingen”, enz. Organiseren van rekentrainingen op verschillende niveau’s Mogelijk maken, deelname aan ‘grote’ conferenties

8 2. Henk en 3. Dirk Nu de beurt aan Henk en Dirk.
Twee gewaardeerde rekencollega’s in ons ROC met een behoorlijk verschillende manier van werken. Juist hun op een aantal onderdelen verschillende manier van aanpak van hun rekenlessen maakt het bijzonder interessant voor jullie. Oordeel zelf. Één overeenkomst is er: hun gedreven en gemotiveerde aanpak.

9 Rekenen binnen team ICT, opleidingen BOL 3 en BOL 4

10

11 Stelling: Studenten lopen niet of niet zo snel warm voor het vak rekenen

12 Actualiteit Filmpjes Raadsels

13 € 2,30 voor 20 cl € 5,50 voor 35 cl

14 250 gr gesneden andijvie € 0,89 Voordeelverpakking: 500 gr gesneden andijvie € 1,89

15 Filmpje?

16 Raadsel doen?

17

18 Studenten lopen niet of niet zo
snel warm voor het vak rekenen Meer betrokkenheid, meer motivatie bij studenten middels: - Een strakke organisatie van de rekenlessen - Op gezette tijden eisen stellen

19 Toelichting a.d.h.v. BOL 4 opleiding ICT. Kaders: 3-jarige opleiding 3 x 45 min per week 1e helft leerjaar 2 stage 2e helft leerjaar 3 stage

20 Strakke organisatie rekenlessen
Klas 1: Hoofdzakelijk schriftelijk Werkboeken inleveren (A, B, A, B) dus Get, M&M, Verh, Verb Beoordeling: uitkomsten + berekeningen + student heeft nagekeken, gecorrigeerd en z’n fouten begrepen Per periode een domein/een domeintoets Voortgangsnorm

21

22 Strakke organisatie rekenlessen
Klas 2: Hoofdzakelijk digitaal Per domein instaptoetsen maken Onderdeel onv. → bijbehorende oefeningen maken Per periode 2 domeinen Examentraining; oefenexamens maken. Mogelijkheid eind klas 2 het COE af te leggen. Deelname indien kans van slagen aanwezig is. Voortgangsnorm

23 Eisen stellen Vb. Voortgangsnorm lj 1 → lj 2:
De student maakt minimaal de 3F-opdrachten, tenzij anders met de docent afgesproken De opdrachten moeten door de student worden nagekeken en verbeterd (krul erbij!) Lever je leerwerkboek aan het eind van iedere periode op tijd in De student neemt aan alle toetsen deel inclusief de RekenNiveauTest Minstens twee van de vier domeinen ≥ 5,5 op 3F-niveau. ! Combi met Ned, Eng

24

25 Samengevat Betrokkenheid/motivatie door: Beoordeling schriftelijke werk Beoordeling digitale werk Toetsresultaten die er toe doen Voortgangsnormen Actualiteit/filmpjes/raadsels Mogelijkheid eind klas 2 het COE af te leggen Studenten werken naar gelang de eisen, die gesteld worden

26 De betrokkenheid van je collega’s?
Tip: De betrokkenheid van je collega’s? Laat ze eens wat 2F c.q. 3F opgaven maken en koppel de resultaten terug. Houd interviews met collega’s om te ontdekken waar het rekenen in de beroepsgerichte vakken zit. Bij ICT heeft dat geleid tot: omrekenen van eenheden Tb, Gb, Mb schaal als verhouding bij werktekeningen korting op ’n laptop, etc

27 Dirk Megens Sinds 2010 actief met Rekenen op het ROC Nijmegen
Basis- en gevorderde rekencursus van het Freudentahl-instituut gevolgd. Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

28 Dirk Megens Werkzaam in ‘een speeltuin’ van rekenmogelijkheden:
Horeca & Bakkerij-opleiding Niv. 2,3,4 BOL & BBL Vorig schooljaar 100% geslaagd bij niveau 4: 3F “Neem het vak serieus, dan doen de studenten dit ook” Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

29 Rekenen in de praktijk brengen
Keuken Metriek-stelsel Recepten omrekenen Restaurant Kassa-systeem Cc berekeningen glazen Rollenspel klant – gastheer/gastvrouw Bakkerij Afwegen Bakkerij-rekenen Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

30 Rekenen in de praktijk brengen
Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

31 Rekenen in de praktijk brengen
Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

32 Koppelen aan actualiteiten
Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia. ???

33 Kaartspel t.b.v het COE Lengte x breedte = oppervlakte 1 dm3 = 1 liter
Rijtje om te vereenvoudigen/verkleinen 1 ton in gewicht = kg Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

34 Extra ondersteuning d.m.v. eigen Youtube-kanaal
2e lijn ondersteuning Binnen een jaar bijna views Dit jaar verder uit te breiden Op verschillende niveaus 1F, 2F, 3F Opgedeeld in domeinen Speciale examentraining Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

35 Extra ondersteuning d.m.v. eigen Youtube-kanaal
Voorbeelden (waterbed) (acties) (mens-erger-je-niet) Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

36 Evaluatieformulier na de toets
Verwachtingen Terugblik op je voorbereidingen Twee leerdoelen per toets formuleren  Studenten vinden het fijn om terug te blikken Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

37 Pilot met verschillende niveaus in 1 klas
Examenklassen niveau 4, 4e jaar. In combinatie met niv. 2 1e jaar studenten. Niv. 4 neemt de expert en begeleidingsrol over Studenten zijn dit gewend in de praktijk (uitvoerend vs leidinggevend) Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

38 Kortom Betrokkenheid/motivatie door: Enthousiasme over het vak
Duidelijke toetsen en planning Laat zwakke rekenaar succes ervaringen opdoen Toepassen in de praktijk Opnemen in de overgangsnorm Recht verdienen om eind klas 2 het COE af te leggen Eens met de stelling van Henk: Studenten werken naar gelang de eisen, die gesteld worden

39 4.Marcel Broekman (BOL 4 Engineering)
Team engineering (Electro en Werktuigbouwkunde) bol4 (relatief goede rekenaars dus! ) Ook nog. Rekenen, lessen exact in Leerjaar 1 en 2. Examentraining in klas 3 (ruim 80% COE 3F voldoende) Leerlijn (volgende dia) Team engineering (Electro en Werktuigbouwkunde) bol4 (relatief goede rekenaars dus! ) Ook nog. Rekenen, ‘natuurlijk, onderdeel van de lessen exact in Leerjaar 1 en 2. Elke week: 2 l.u. wisk en 2 l.u. natk . Aanwezigheid van een rekenleerlijn voor beide opleidingen. 10 weken Examentraining in klas 3, vrijwel aansluitend COE 3F (ruim 80% voldoende) Zie volgende dia.

40 4. Leerlijn Engineering leerjaren Periode (10 lesweken
Invoegen leerlijn Periode (10 lesweken

41 Vragen?

42 Over de RNT: < 1F 0 1F1 1 1F2 2 2F1 3 2F2 4 3F1 5 3F2 6 Domeinscores 1F2, 3F1, 2F1, 3F1 samen 15 gemiddeld 3,75 = 2F2


Download ppt "Welkom Welkom namens Dirk Megens, Henk Jansen en Marcel Broekman"

Verwante presentaties


Ads door Google