De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Wat staat in de dikke van Dalen” Abstraheren(abstraheerde,heeft geabstraheerd)1 ontdoen van het bepaalde of toevallige,van het concrete, als begrip afleiden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Wat staat in de dikke van Dalen” Abstraheren(abstraheerde,heeft geabstraheerd)1 ontdoen van het bepaalde of toevallige,van het concrete, als begrip afleiden."— Transcript van de presentatie:

1 “Wat staat in de dikke van Dalen” Abstraheren(abstraheerde,heeft geabstraheerd)1 ontdoen van het bepaalde of toevallige,van het concrete, als begrip afleiden 2 in gedachte afzonderen 3(taalk.)afleiden Abstract niet als vorm voorstelbar, film: abstracte kunst is de eerste doelbewuste poging het onverbeelde te veerbeelden. Abstraheren en Inductief redeneren

2 ?v=QsCD8Dof0yM Abstraheren en Inductief redeneren

3 Kleren Klederdracht Geen opweken van gevoelens. Kleren Militaire uniform Geen opweken van gevoelens. Niet geabstraheerd Geen verband gelegd

4 Kleren Klederdracht Opweken van normale gevoelens Kleren Militaire uniform gelijk zetten aan een klederdracht. Opweken van rare gevoelens. Wel geabstraheerd Een verband gelegd

5 Waar zie je het abstracte ?? Nadia Plesner

6 Mooie chihuaha en tas…. Goed geabstraheerd??

7 Kleren Klederdracht Opweken van normale gevoelens of geen gevoelens m.b.t de context. Kleren Militaire uniform gelijk zetten aan een klederdracht. Opweken van rare en grappige gevoelens tegelijk. Wel geabstraheerd Niet of fout geabstraheerd.

8 Het abstracte vraag patroon… Aandacht vragen voor de humanitaire ramp in Darfur De kunstenares tekende het jongentje met handtas,omdat zij zich verbaasde over `nietszeggende celebraties ´als Paris Hilton(chihuahua en designtas) maar nauwelijks over het conflict in Darfur.

9 Abstraheren moet men leren…. Welk deel van het brein is op 10-jarige leeftijd klaar? ‘In de kindertijd ontwikkelen zich eerst vaardigheden zoals horen en zien, motorische vaardigheden en taal. Rond het tiende jaar zet de ontwikkeling van het abstract denken, leren logisch denken en redeneren goed door. Dat wil zeggen: bij kinderen in een stimulerende omgeving met hoogopgeleide ouders. Bij kinderen van lageropgeleide ouders gebeurt dat later. Kennelijk is de omgeving mede bepalend voor de uitgroei van het brein. We raken er steeds meer van doordrongen dat er bij de geboorte alleen een bouwtekening in de genen is vastgelegd. Het ligt vervolgens aan de aannemer – de ouders, de omgeving en de Docenten – hoe effectief er met die blauwdruk wordt omgesprongen. Bijvoorbeeld: het kind heeft volgens de bouwtekening een IQ van tussen de 80 en de 140. Het zijn dan de omgevingsfactoren die bepalen of het een IQ krijgt van 90, 100 of 130.’ Is er abstractie in deze tekst?

10 Handige tips als je,je leerlinge abstract wil laten denken. Kies zelf de informatiebron.

11 Handige tips als je,je leerlinge abstract wil laten denken. Kies zelf de informatiebron. Begin met een makkelijk voorbeeld.

12 Handige tips als je,je leerlinge abstract wil laten denken. Kies zelf de informatiebron. Begin met een makkelijk voorbeeld. Laat de leerling kernwoorden of essentiële onderdelen samenvatten/verzamelen.

13 Handige tips als je,je leerlinge abstract wil laten denken. Kies zelf de informatiebron. Begin met een makkelijk voorbeeld. Laat de leerling kernwoorden of essentiële onderdelen samenvatten/verzamelen. Begeleid je leerlingen door de bron van Informatie.

14 Handige tips als je,je leerlinge abstract wil laten denken. Kies zelf de informatiebron. Begin met een makkelijk voorbeeld. Laat de leerling kernwoorden of essentiële onderdelen samenvatten/verzamelen. Begeleid je leerlingen door de Informatiebron. Geef een opdracht informatie te zoeken waarvoor dit patroon ook geldt.

15 Inductief redeneren Kijk naar het filmpje Inductief redeneren

16 Zo ga je da dan inductief redeneren. Eerste situatie. Kijk naar de afbeelding en zeg wat je er van vindt Inductief redeneren

17 Tweede situatie Kijk ook hier naar de afbeelding wat je er van vindt..

18 Het bijhorende diagram

19 Wat denk je nu? Hoe bevalt jullie mijn uitleg over het onderwerp inductief redeneren??

20 Wat denk je nu? Hoe bevalt jullie mijn uitleg over het onderwerp inductief redeneren?? Heb ik mijn presentatie goed voorbereid??

21 Wat denk je nu? Hoe bevalt jullie mijn uitleg over het onderwerp inductief redeneren?? Heb ik mijn presentatie goed voorbereid?? Wat voor een conclusie trek je??

22 Wat denk je nu? Hoe bevalt jullie mijn uitleg over het onderwerp inductief redeneren?? Heb ik mijn presentatie goed voorbereid?? Wat voor een conclusie trek je?? Hoezo trek je deze conclusie??

23 Wat denk je nu? Hoe bevalt jullie mijn uitleg over het onderwerp inductief redeneren?? Heb ik mijn presentatie goed voorbereid?? Wat voor een conclusie trek je?? Hoezo trek je deze conclusie??

24 Jullie hebben een of meerdere conclusies getrokken Conclusie de presentator is een Sukkel Eerste fout geen afbeelding Tweede fout afbeelding Derde fout geen filmpje Vierde fout geen diagram Gefeliciteerd jullie hebben inductief geredeneerd..

25 Vragen of opmerkingen?? Behalve over mijn goed voorbereide presentatie…


Download ppt "“Wat staat in de dikke van Dalen” Abstraheren(abstraheerde,heeft geabstraheerd)1 ontdoen van het bepaalde of toevallige,van het concrete, als begrip afleiden."

Verwante presentaties


Ads door Google