De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BRUGGE, 6 NOVEMBER 2014 LOGO BRUGGE-OOSTENDE MARLEEN FINOULST ARTS-JOURNALIST COÖRDINATOR WWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAPWWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAP HOOFDREDACTEUR.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BRUGGE, 6 NOVEMBER 2014 LOGO BRUGGE-OOSTENDE MARLEEN FINOULST ARTS-JOURNALIST COÖRDINATOR WWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAPWWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAP HOOFDREDACTEUR."— Transcript van de presentatie:

1 BRUGGE, 6 NOVEMBER 2014 LOGO BRUGGE-OOSTENDE MARLEEN FINOULST ARTS-JOURNALIST COÖRDINATOR WWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAPWWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAP HOOFDREDACTEUR BODYTALK Gezondheidsinformatie: Hoe het kaf van het koren scheiden?

2 Online gezondheidsinformatie I. Zelf informatie zoeken

3 www.gezondheidenwetenschap.be/nogoogle

4 Lukraak googelen kan de gezondheid schaden 2 op 3 Vlamingen zoekt informatie over gezondheid op internet Dubbel zoveel vrouwen dan mannen 96% gebruikt Google; 39% Wikipedia Zeer veel online gezondheidsinformatie is fout, gekleurd, achterhaald, niet wetenschappelijk ondersteund Masterproef Sylvie Latour, KU Leuven. 2013. ‘Dokter! Ik heb een myocardinfarct!’

5 Cyberchondrie Ongefundeerde angst voor ernstige ziekte als gevolg van zoeken op internet Escalatie: neiging om door te klikken naar zeldzame, ernstige ziekten.  Pijn op de borst naar hartaanval (37% ipv 0,005%)  Hoofdpijn naar hersentumor (26% ipv 0,0116%) Internet maakt ongeruste mensen onzekerder en ongeruster White & Horvitz, Microsoft onderzoek naar cyberchondrie, 2008

6 Wapenen tegen dr. Google -Labels toekennen aan betrouwbare sites -Sites afsluiten / verbieden -Mensen leren omgaan met gezondheidsinformatie op internet

7 Gezondheid in de media II. Gezondheidsnieuws in de media

8 Hoe ontstaan gezondheidsmythes? Meer dan de helft van alle berichtgeving over nieuw medisch onderzoek wordt niet correct weergegeven. Hoezo? Niveau 1: Onderzoekers willen hun studie doen opvallen: ze overdrijven de resultaten Niveau 2: Het persbericht wordt overdreven Niveau 3: De journalist baseert zich enkel op het persbericht Yavchitz A, Boutron I, Bafeta A, et al. Misrepresentation of Randomized Controlled Trials in Press Releases and News Coverage: A Cohort Study. PLoS Medicine. Published online September 11 2012Misrepresentation of Randomized Controlled Trials in Press Releases and News Coverage: A Cohort Study. PLoS Medicine

9 Met krantenkoppen trek je lezers 'Frisdrank veroudert je net zoveel als roken' ‘Wie meer werkuren klopt, is vaak dikker‘ ‘Vrouwen zijn gemiddeld vier kilo zwaarder dan ze denken’ ‘Gsm en tablet opladen in kamer is nefast voor de lijn’ ‘Waarom je kinderen beter geen fruitsap drinken’

10 Effecten van mythes in de media Onnodige paniek Geldverspilling Ziekte en sterfte

11 1.Onnodige paniek

12 2.Geldverspilling

13 3.Ziekte en sterfte

14 Hoe omgaan met gezondheidsmythes?

15 www.gezondheidenwetenschap.be

16

17 Rondleiding website www.gezondheidenwetenschap.be

18 Hoe omgaan met gezondheidsnieuws? 1. Geloof nooit een krantenkop. Lees altijd het volledige artikel. 2. Waarop is het nieuws gebaseerd? Een studie? Een expertenopinie? Een firma? 3.Wees altijd kritisch voor experts en firma’s. Gaat het om een studie? Kijk dan verder. 4.Gaat het om een studie getest op mensen? 5.Gaat het om onafhankelijke studie?

19 Betrouwbare informatiebronnen Sites van of ondersteund door de overheid Sites zonder reclame Sites van de ziekenhuizen Sites van de mutualiteiten Sites met een HON-code Sites die aangeven wie verantwoordelijk is Sites van patiëntenorganisaties Site van het Instituut voor Tropische geneeskunde

20 Betrouwbare informatiebronnen 2  www.gezondheidenwetenschap.be www.gezondheidenwetenschap.be  www.zorg-en-gezondheid.be www.zorg-en-gezondheid.be  www.kindengezin.be www.kindengezin.be  www.vigez.be www.vigez.be  www.vad.be www.vad.be  www.sanconet.be www.sanconet.be  www.trefpuntzelfhulp.be www.trefpuntzelfhulp.be  Enz, enz...

21 Bij twijfel: gebruik je gezond verstand https://www.youtube.com/watch?v=FqQ-JuRDkl8


Download ppt "BRUGGE, 6 NOVEMBER 2014 LOGO BRUGGE-OOSTENDE MARLEEN FINOULST ARTS-JOURNALIST COÖRDINATOR WWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAPWWW.GEZONDHEIDENWETENSCHAP HOOFDREDACTEUR."

Verwante presentaties


Ads door Google