De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerkopleiding GPW Resultaten Projectwerkzaamheden Definitiefase door Jan Carel Vierbergen en Johan Hegeman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerkopleiding GPW Resultaten Projectwerkzaamheden Definitiefase door Jan Carel Vierbergen en Johan Hegeman."— Transcript van de presentatie:

1 Netwerkopleiding GPW Resultaten Projectwerkzaamheden Definitiefase door Jan Carel Vierbergen en Johan Hegeman

2 Team NET-GPW Projectleiding: M.J. PaulL. van Hoorn Projectmedewerkers: J. Hegeman A. Pals M. Rotman A. Stijf J.C. Vierbergen Ook profiteren wij van de bijdragen van R. Warnaar, M. Lachenal en W. van Grootheest.

3 Inhoudsopgave 1.Drie elementen: Opleiding, ICT en Doelgroep. Hoe te verbinden? 1.a. Vanuit opleiding GPW 1.b. Vanuit ICT en ELO 1.c. Vanuit de doelgroep 1.d. Conclusie: Onderwijsvisie= integraal leren 2. Verantwoordelijkheid voor integraal leren 2.1. Leerverantwoordelijkheid 2.2. Leersporen 3. De noodzakelijke expertise en de E-tutor

4 ICT en ELO GPW Doelgroep 1. Drie elementen: Hoe te verbinden? ?

5 ICT en ELO GPW Doelgroep Bijzondere condities GPW 1.a. Verbinden vanuit de bijzondere praktijk van GPW

6 Bijzondere condities praktijk GPW Leer- en werkgemeenschap is christelijke hbo. Nadruk op de vorming van professionals. Doorwerking missie en identiteit in verantwoordelijkheidethiek. Nadruk op kwaliteitszorg en professionaliteit in studieloopbaanbegeleiding. GPW is beroepsgericht, dus moet competentieleren mogelijk zijn.

7 ICT en ELO GPW Doelgroep Blended Learning concept 1.b. Verbinden door didactisch concept in ICT en ELO

8 ICT en ELO: Blended Learning Wijst ons op het belang van leerprocessen in verhouding tot elkaar. Het leerproces dat ‘face-to-face’ is vermengen met diverse vormen van virtueel leren (bemiddeld door ICT of een ELO). Daardoor een nieuwe verantwoordelijkheid in het leren, want instructie, begeleiding, feedback en toetsing worden anders ingericht. We vragen: Wie doet wat, waartoe en met welke kwaliteitsmaatstaven ?

9 Vier manieren van blended learning Traditioneel F2F leren met beperkt gebruik van ICT Vb: klassikaal onderwijs met soms . Synchroon virtueel collaborerend leren Vb: online chat sessies tbv groepsopdracht Asynchroon virtueel collaborerend leren Vb: raadplegen bibliotheek, discussion boards bij schrijven essay. Zelfbepaald asynchroon leren Vb: online tutorial, self-assessements ter voorbereiding van een toets.

10 ICT en ELO GPW Doelgroep 1.c. Verbinden vanuit kenmerken van de doelgroep Hoge eisen onderwijs en de risico’s van afhaken.

11 Profiel van doelgroep Gewenst profiel (kan zelfstandig studeren, minimaal 21 jaar, heeft tijd beschikbaar, en wil gpwér worden). Gevonden profiel (marketingonderzoek): Diversiteit achtergrond (mbo tot wo) Meer vrouw dan man Tussen 26 en 35 jaar Vooral persoonlijke interesse theologie Heeft weinig tijd Welke student krijgen we?

12 ICT en ELO GPW Doelgroep Blended learning Bijzondere praktijk Wil veel keus / afval 1.d. Onderwijsvisie = integraal leren is de kern, hart van het onderwijs I ntegraal Leren

13 ICT en ELO GPW Doelgroep Excellente en op maat onderwijs-modules voor student en cursist Begeleiding door e-tutoren Marketing en EVC proce- dures. INTE- GRAAL LEREN Blended learning Bijzondere praktijk Wil veel keus / afval

14 2. De verbinding: Integraal leren Integraal leren is de normatieve kern van blended learning in een opleiding. Kernvraag: Hoe is de samenhang? Integraal wil zeggen dat alle aspecten van een persoon (hoofd, hart en handen) betrokken zijn bij het leren EN dat men daarvoor verantwoordelijkheid draagt. Dit vraagt om helderheid over de leerverantwoordelijkheid. Wie doet wat en waarom? Dit vraagt om helderheid over verschillende leersporen. Hoe en waartoe leert men?

15 Verantwoordelijkheid voor integraal leren is een ethiek Persoon wordt gekoppeld aan (nieuwe) leertaken in (nieuwe) leeromgeving, maar door beginsel van ‘integraal leren’ altijd verbonden met anderen.

16 2.1. Leerverantwoordelijkheid Is altijd normatief, maar weinig gekend. Primaat van de persoon. Verantwoordelijk voor leerprocessen van de persoon verwijst naar beheersing van competenties en praktijkdeugden. Hoge verwachtingen juist? Primaat van de context. Verantwoordelijk voor leeromgevingen waarin de personen moeten leren. Welke kwaliteitscontrole? Doelethiek = welk nut? Heiligt de leerdoel de virtuele middelen? Primaat van de rol. Verantwoordelijk voor de leerplannen. Welke verplichting bij individualisering? Plichtethiek = wie is aansprakelijk? Welke codes?

17 2.2. Verantwoordelijkheid voor integraal leren vraagt om gebruik van meerdere leersporen.

18 Meervoudige leersporen Leerspoor #1 : conventioneel, traditioneel, instructivitisch leren, sterk afhankelijk van sturing. E-learning by distributing model. Gericht op Rol (plichtmatig leren). Leerspoor #2: (sociaal) constructivistisch, ‘nieuwe’ leren, en groepsgebonden probleem-gestuurd leren. E-learning by interacting and collaborating model. Gericht op Context (doelmatig leren). Leerspoor #3: leren als vorming (Bildung), reflectieve professionele vorming en SLB. E- tutoring en e-coaching. Gericht op persoon (leren van veelal praktische deugden).

19 3. Welk concrete expertise? Expertise op vele terreinen integreren vanuit normatieve beginselen. Expertise centrum (B.E.L.) noodzakelijk. Context: let op het belang van communities of practice. Inschakelen van ‘verantwoorde’ leeromgevingen buiten Ede. Persoon: let op de persoon en diens ‘vorming’ in blended learning: de rol van SLB. Rol: let op anomiek anomisering bij autonomie. Bij de ‘les houden.’ Het belang van integratiepunt en de rol van de e-tutor.

20 3. E-tutor E-tutor bewaakt SLB en voorkomt uitval. E-tutor is belichaming van integraliteit. E-tutor borgt leerverantwoordelijkheid in de diverse leersporen. E-tutor heeft specifiek competentieprofiel. E-tutor dient specifieke training te ontvangen. E-tutor in verhouding tot E-docent? E-tutor wordt begeleid door B.E.L. (Bureau Electronisch Leren).

21 ICT en ELO GPW Doelgroep Blended learning Bijzondere praktijk Wil veel keus / afval E-tutor is belichaming van onderwijsvisie = integraal leren is de kern, hart van het onderwijs E- tutor

22 Dank u voor uw aandacht!


Download ppt "Netwerkopleiding GPW Resultaten Projectwerkzaamheden Definitiefase door Jan Carel Vierbergen en Johan Hegeman."

Verwante presentaties


Ads door Google