De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 19 Distributiebeleid. Wat is distributie ? ”Hoe krijg ik mijn producten op de meest efficiente en effectieve manier bij de klant” Verkrijgbaarheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 19 Distributiebeleid. Wat is distributie ? ”Hoe krijg ik mijn producten op de meest efficiente en effectieve manier bij de klant” Verkrijgbaarheid."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 19 Distributiebeleid

2

3 Wat is distributie ? ”Hoe krijg ik mijn producten op de meest efficiente en effectieve manier bij de klant” Verkrijgbaarheid : - welk distributiekanaal ? - type en aantal verkooppunten Fysieke distributie: - logistiek - transport © Economie Leer Kracht 2011

4 Logistiek (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

5 Distributiekanalen in een bedrijfskolom (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

6 Van Muiswinkel/ Alderson-effect (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

7 Verband product en distributie (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

8 Hoe kanaalleden waarde toevoegen Functievervulling door leden van het distributiekanaal bij het afsluiten van orders: Informatie Promotie Contact Aanpassing Onderhandelen bij het uitvoeren van orders: Fysieke distributie Financiering Risico’s nemen Principes van marketing – Hoofdstuk 19.

9 Gedrag en organisatie distributiekanalen Het gedrag in de kanalen – Kanaalconflict: de deelnemers aan het distributiekanaal zijn het oneens over de doelstellingen, de taakverdeling of de beloning. De organisatie van het kanaal Principes van marketing – Hoofdstuk 19

10 Verticale marketingsystemen

11 Franchise een vorm van contractuele samenwerking tussen een producent, een groothandel of een dienstverlenende organisatie (franchisegever) en onafhankelijke ondernemers (franchisenemers) die het recht verwerven om onder de naam of het merk van de franchisegever goederen of diensten te verkopen.

12 Het gedrag in de kanalen – Horizontale marketingsystemen – Distributiesystemen met meerdere kanalen, w.o. het hybride marketingkanaal Principes van marketing – Hoofdstuk 19

13 Veranderingen in de kanaalorganisatie Uitschakeling van de tussenhandel door fabrikanten (van merkartikelen) oftewel disintermediatie o.a. als gevolg van e- commerce. Uitschakeling van fabrikanten door tussenhandel door schaalgrootte en grotere professionaliteit. Voorbeeld: supermarktketens en kledingketens met eigen merken en grote macht tegenover fabrikanten. Principes van marketing – Hoofdstuk 19

14 Kanaalontwerpbeslissingen De behoeften van de klanten analyseren De doelstellingen van het kanaal formuleren De belangrijkste alternatieven op een rijtje zetten Soorten distributiekanalen Groothandelaren

15 Kanaalontwerpbeslissingen Groothandelaren Principes van marketing – Hoofdstuk 19

16 Kanaalontwerpbeslissingen Principes van marketing – Hoofdstuk 19 Groothandelaren

17 Kanaalontwerpbeslissingen Principes van marketing – Hoofdstuk 19 Groothandelaren

18 Kanaalontwerpbeslissingen Principes van marketing – Hoofdstuk 19 Groothandelaren

19 Soorten distributiekanalen – Groothandelaren – Detaillisten – Mate van service – Assortiment – Relatieve prijzen Principes van marketing – Hoofdstuk 19

20 Kanaalontwerpbeslissingen Soorten distributiekanalen – Groothandelaren – Detaillisten – Mate van service – Assortiment – Relatieve prijzen Verband tussen prijsniveau, service en assortiment Principes van marketing – Hoofdstuk 19

21 Kanaalontwerpbeslissingen Soorten distributiekanalen – Groothandelaren – Detaillisten – Mate van service – Assortiment – Relatieve prijzen Verband tussen prijsniveau, service en assortiment – Organisatorische opzet – Het aantal tussenhandelaren Intensieve, selectieve en exclusieve distributie Principes van marketing – Hoofdstuk 19

22 Kanaalontwerpbeslissingen Soorten distributiekanalen – Groothandelaren – Detaillisten – Mate van service – Assortiment – Relatieve prijzen – Organisatorische opzet – Het aantal tussenhandelaren – Verantwoordelijkheden van partners in het kanaal De alternatieven afwegen Principes van marketing – Hoofdstuk 19

23 Distributie-intensiteit = mate van verkrijgbaar product Intensieve distributie (massadistributie): veel mogelijk verkooppunten Bijvoorbeeld: Coca cola Selectieve distributie: uitgekozen verkooppunten op basis van locatie, grootte, imago van de zaak, assortiment, expertise van het personeel ed. Bijvoorbeeld: Gucci parfum Exclusieve distributie: een of enkele detaillisten per verzorgingsgebied Bijvoorbeeld: Gucci kleding Verband met soorten goederen? © Economie Leer Kracht 2011

24 Groothandel begrippen Value added logistics (VAL): logistiek met toevoegen van waarde als afstemmen op lokale markt: Bijv: PC’s uit Azie komen in grote getallen Rotterdam binnen en dan wordt er een software opgezet. NL, D, UK, etc. Full-servicegroothandel: groothandel die tal van functies vervult als: transport, financiering, voorraadbeheer. Bijvoorbeeld (service merchandiser): Sorbo Limited-servicegroothandel: biedt beperkte dienstverlening voor relatief lage prijzen. Voorbeelden zijn de: zelfbedieningsgroothandel (Macro) dropshipper (verzamelaar orders) van-seller (bloemen op de markt) © Economie Leer Kracht 2011

25 Kanaalmanagementbeslissingen De schakels in het distributiekanaal hebben hun eigen marketingmix. De fabrikant probeert zijn producten en verdere marketingmix bij deze schakels een plaats te geven. Hij probeert o.a. binnen de verkooppunten aandacht aan zijn producten te geven: instore promotion. Principes van marketing – Hoofdstuk 19

26 Kanaalmanagementbeslissingen Principes van marketing – Hoofdstuk 19

27 Kanaalmanagementbeslissingen Kanaaldeelnemers selecteren Kanaaldeelnemers aansturen / beïnvloeden en motiveren Kanaaldeelnemers evalueren – Distributiekengetallen: verhoudingsgetallen die een beeld geven van de positie van een fabrikant van merkartikelen bij de detailhandel. Principes van marketing – Hoofdstuk 19

28 Internationale distributiekanalen opzetten Tussen landen bestaan grote verschillen in structuur van de distributie: – Meer of minder tussenniveaus / kleinere of grotere mate van concentratie (in sommige landen zeer fragmentarische structuur) – Macht van fabrikanten tegenover macht van detaillisten – Andere verdeling van assortimenten over type detaillisten Principes van marketing – Hoofdstuk 19

29 Marketinglogistiek en ketenmanagement De aard en het belang van fysieke distributie en marketinglogistiek Principes van marketing – Hoofdstuk 19

30 Marketinglogistiek en ketenmanagement Doelstellingen van een logistiek systeem Primaire logistieke functies – Opslag – Voorraadbeheer – Transport – Logistiek informatiemanagement Principes van marketing – Hoofdstuk 19

31 Marketinglogistiek en ketenmanagement Geïntegreerd logistiek management – Functiegrenzen overschrijdend teamwerk binnen het bedrijf – Partnerschappen opbouwen in de logistiek – Logistiek van derden Principes van marketing – Hoofdstuk 19

32 Kanaaltrends Trends in de detailhandel – Nieuwe detailhandelsvormen en steeds kortere detailhandelslevenscycli wheel of retailing detaillisten harmonica (retailing accordion) – De groei van detailhandels zonder winkel – Branchevervaging – De opkomst van megadetaillisten – Het toenemend belang van detailhandelstechnologie – Mondiale uitbreiding van detaillisten Principes van marketing – Hoofdstuk 19

33 Kanaaltrends Trends in de groothandel – Hybride vormen: Groothandelaren zetten detailhandelsactiviteiten op Detailhandels gaan groothandelsfuncties verrichten Principes van marketing – Hoofdstuk 19


Download ppt "Hoofdstuk 19 Distributiebeleid. Wat is distributie ? ”Hoe krijg ik mijn producten op de meest efficiente en effectieve manier bij de klant” Verkrijgbaarheid."

Verwante presentaties


Ads door Google