De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sportlessen voor anderstalige en/of kansarme jongeren Gert EERAERTS Coördinator Buurtsport Brussel vzw

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sportlessen voor anderstalige en/of kansarme jongeren Gert EERAERTS Coördinator Buurtsport Brussel vzw"— Transcript van de presentatie:

1 Sportlessen voor anderstalige en/of kansarme jongeren Gert EERAERTS Coördinator Buurtsport Brussel vzw 02/

2 Begrippenkader anderstaligen kansarmenallochtonen

3 Kansarmoede  Armoede = niet kunnen voldoen aan een aantal basisbehoeften.  NU: achterstelling t.o.v. anderen Dus: niet alleen kleding, voedsel en onderdak. OOK: sport, cultuur, communicatie, … NADRUK: op ontbreken van kansen i.p.v. middelen.  Maatschappelijk kwetsbare jongeren  Theorie van Walgraeve & Vettenburg  link kansarmoede – criminaliteit.  cumulatie van neg. ervaringen in contacten met maatschappelijke instellingen

4

5 Kansarmoede – wat doen we hiermee? Niet vergeten: wij zijn “het systeem” Spiraal doorbreken Vertrouwenspersonen zijn essentieel hierin Sport kan alternatief zijn voor negatieve ervaringen  zelfwaardegevoel.

6 Allochtonen  Definitie: personen van niet-Belgische afkomst, die in België wonen.  Ook kinderen van allochtonen, worden allochtonen genoemd, …  Kenmerken: Culturele verschillen Religie Taalkennis Zwakke scholing Hoge werkloosheidsgraad Racisme …

7 Allochtonen – wat doen we hiermee?  Brussel is een meltingpot.  Mensen zijn het product van genen, ervaringen, ontmoetingen, …  Maak een onderscheid tussen kenmerken van kansarmoede en kenmerken van allochtonen.  Allochtonen zijn individuen. Zie hen niet als een voorbeeld van een bepaalde origine.  Islam is een complexe religie met vele interpretaties. Denk niet dat je het doorhebt.

8 Anderstaligen – wat doen we hiermee?  Taal is belangrijk voor mensen: Eigen identiteit. NL is vaak maar 3 de of 4 de taal, polyglotisme Belangrijk voor onderwijs, vrijetijdsaanbod, werk, …  Sport is gelukkig taalarm.  Nederlands als speeltaal.  DUS: Duidelijke, korte instructies Veel demo’s gebruiken NL naar kinderen, Flexibiliteit naar omgeving

9 Sport als toverwoord Sport SchooluitvalTaalCriminaliteitGezondheidEmpowerment Sociale cohesie IntegratieWelzijn

10  Onbekend is onbemind  Financiële drempels  Religieuze drempels  Vrouwen en meisjes  Mobiliteit  Familiale organisatie  Engagement van de omgeving  Cultuurfenomenen  Taalkennis  Rigide clubstructuur Drempels voor sportparticipatie

11 Stellingen

12 Er bestaan geen lastige kinderen, wel slechte leraars.  Geen enkel kind is altijd lastig. Zoek dus naar positieve punten om gewenst gedrag te promoten.  Lastig zijn = stress, desinteresse, afleiding, frustraties, … Zoek naar oorzaken en oplossingen  Confrontatie met zwakke punten van de lesgever. Evalueren en jezelf verbeteren  Stel je als beginnend lesgever lerend op.

13 Er bestaan geen lastige kinderen, wel slechte leraars.  Tovertrucjes: Actie tijdens de les Goede voorbereiding Materiaal klaar leggen Start-stop Nooit kinderen alleen laten Positieve benadering Vind het zelf belangrijk dat een kind slaagt in de opdracht Enthousiasme is besmettelijk

14 Er bestaan geen lastige kinderen, wel slechte leraars.  Tovertrucjes: Benader kinderen als individuen  Kwaliteiten – werkpunten  Verwachtingen Differentiatie Doe regelmatig iets speciaals  Wedstrijdjes, uitstapjes, demo’s, … Evalueer jezelf, wees kritisch.  Stel je lerend op !!!

15 Brusselse kinderen zijn anders dan Vlaamse kinderen. Bekijk het kind vanuit zijn context  Beter begrip  Kansarmoede, cultuur, religie, …  Thuissituatie  Verwachtingen Maak niet de fout om een kind te associëren met zijn origine Hoe moeilijker kinderen het hebben, hoe meer ze ons nodig hebben.  Betaald voor welzijn van het kind.  Probeer de spiraal te doorbreken  Kinderen die je echt kan raken, vergeten je nooit.

16 Lerares LO: mijn kinderen zijn varkens. Ik roep en ik tier, en toch luisteren ze niet. Mensen die roepen, hebben zelden iets te zeggen. Onmacht voedt vooroordelen. Als je kinderen varkens noemt, zullen ze zich zo gedragen. Kinderen die gewoon zijn aan geroep, zullen niet reageren als je gewoon praat. Geef de kinderen/de ouders de schuld en ze zullen zich tegen je kregen. Jullie vechten voor hetzelfde doel, een geslaagde sportles.

17 Directeur: je moet geen energie steken in Mohamed (10j.). Hij is toch verloren! Uitsluiten van kinderen is misdadig. Wat is het alternatief voor zo’n kind? Zie je geen oplossingen meer  zoek hulp !!! Beken voor jezelf dat je vastzit, bespreek dat met collega’s. De zwakste kinderen hebben jou het meeste nodig.

18 Ouders trekken zich niets aan van hun kinderen. Ik ken geen enkele ouder, die zich niets aantrekt van hun kinderen. Ik ken vele ouders die het moeilijk hebben: weinig kansen, armoede, verslavingen, … Zoek contact met de ouders, probeer hen te betrekken, ga er niet vanuit dat ze de problemen van hun kind kennen. Ouders die komen klagen, zijn betrokken. Leg hen uit wat je doet en waarom. Ga niet in het defensief !!!

19 Lerares LO: Als ik Abdoelaye en Oumar op de strafbank zet, breken ze het kot helemaal af. Straffen en belonen is niet eenvoudig. Even afzonderen OK, uitsluiten nooit. Een onbegrepen straf is nutteloos. Als je zelf kwaad wordt, ben je verloren. Verdien het recht om te straffen. Geef vaker complimenten dan straffen. Zorg dat straffen je les niet overnemen. Je kan ook creatief zijn in straffen. Een leerkracht/monitor is geen agent, motiveer de groep. Let op: soms is de straf leuker dan de les.

20 Didactische tips:  Een goede les is een actieve les. Spelvormen waar je zelf in gelooft. Weinig onderbreking Afwisseling Originaliteit Motivatie Op maat …

21 Didactische tips:  Bekijk elk kind als individu, vanuit zijn context, gevormd door zijn ervaringen.  Hou rekening met cultuur,religie, gevoeligheden in die mate dat ze je niet in de weg komen te staan van je doelstelling.  Elk kind dat je straft, moet je 2x zo vaak belonen

22 Didactische tips:  Interesseer je oprecht voor een kind. Zoek actief naar oplossingen. Verken de leefomgeving, schoolomgeving, …  Als leraar ben je een voorbeeld. Gedraag je ook zo.  Niets is zo leuk als een goede les, waarin je jezelf verbaasd hebt en allerlei nieuwe uitdagingen tot een goed einde hebt gebracht.

23 VACATURES  Continu op zoek naar sportmonitoren: Goede verdienste (zelfstandige, vrijwilliger, VGC-contract, jobstudent, …) Verbeter jezelf en doe zo veel mogelijk ervaringen op. Professionele omkadering. Sportkampen tijdens vakantie, middagsport op scholen (12u-13u + woeNM), naschoolse sport (15u30-18u), evenementen (weekend), … Alle sporten mogelijk. Doe zelf een voorstel. We werken samen een project uit. Schrijf je in via

24 Kijk ook op onze nieuwe website:


Download ppt "Sportlessen voor anderstalige en/of kansarme jongeren Gert EERAERTS Coördinator Buurtsport Brussel vzw"

Verwante presentaties


Ads door Google