De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel? Dynamische Systeem Groep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel? Dynamische Systeem Groep."— Transcript van de presentatie:

1 Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel? Dynamische Systeem Groep

2 Overzicht Defenities van dyslexie Beschrijving van een eenvoudige dynamische structuur: –De orde parameters –De controle parameter Modeleren Is dit ‘Just curve fitting?’ Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep:

3 Ontwikkelings dyslexie: een (statische) definitie Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Problemen met lezen en spellen die niet verklaard kunnen worden door een sensorisch deficiet, een lage intelligentie, hersenbeschadiging of een algemene leerstoornis. Diagnostisch criterium: Het lezen loopt 2 jaar achter t.o.v leeftijdgenoten Belangrijkste onderzoeksvraag: Wat zijn de oorzaken van de problemen met lezen en spellen? Methode: Groepsvergelijkingen tussen dyslectici en niet- dyslectici op allerhande kenmerken en vaardigheden.

4 Het probleem: één oorzaak of multipele deficieten? Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Dyslexie Temporal auditory deficit: - Threshold detection -Temporal Order Judgement - Speech perception Magnocellular deficit: - Threshold detection - Flicker rates - Apparent motion detection Cerebellar deficit: - Balance - Fine motor skills - Eye movements Behavioural anomalies: - Left/Right discrimination -Attention -Clumsiness Neuro-anatomical anomalies: - Lateral geniculate body - Medial geniculate body - Planum temporale -Ectopias Anomalies in brain function: - Area V5/MT -Angular gyrus -Heschl’s gyrus -Cerbellum Others: -Rise Time Detection -Double Deficit (RAN) Phonological deficit: -Phoneme awareness -Phonological skills

5 Het probleem: één oorzaak of multipele deficieten? Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Het lijkt wel alsof het niet uitmaakt op welke kenmerken dyslectici als groep met een ‘normale’ groep vergeleken worden: er is altijd verschil! Geen enkele verklaring beschrijft de gehele populatie dyslectici. Tijd voor een andere benadering van het probleem?

6 Ontwikkelings dyslexie: een (dynamische) definitie Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Problemen met het LEREN van de lees- en spellingvaardigheid. Diagnostisch criterium: (bijv.) mate van didactische resistentie. Belangrijkste onderzoeksvraag: Wat zijn de oorzaken van de problemen met het verwerven van de leesvaardigheid? Methode: Onderzoek het proces van verwerving van de lees- en spellingvaardigheid.

7 Patronen in het leren van de leesvaardigheid: Object parameters Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Ervaring vanuit de praktijk: -De leesvaardigheid bereikt bij normale instructie het gewenste niveau van beheersing. -De leesvaardigheid bereikt na additionele instructie het gewenste niveau van beheersing (hierbij variëert per individu de snelheid waarmee kinderen in staat zijn de vaardigheid te leren). -De leesvaardigheid bereikt na additionele instructie niet het gewenste niveau van beheersing (lijken didactisch resistent).

8 Patronen in het leren van de leesvaardigheid: Controle parameter Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Ervaring vanuit de praktijk en resultaten uit experimenteel onderzoek: Er is een relatie tussen de capaciteit van het geheugen en: -Leesproblemen -De behandelbaarheid van leesproblemen Controleparameter: Capaciteit van het geheugen?

9 Modeleren: Teufelskreis Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: A. Eckert Alcoholconsumptie / tijdseenheid niet afhankelijk delta-type afhankelijk gamma-type afhankelijk Psychische variabele

10 Modeleren: Teufelskreis Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Afhankelijke drinker (gamma-type) Alcoholconsumptie / tijdseenheid (A) Psychische variabele (P) P 1 =  * A 0 * (  -A 0 );  =4,  =4 A 1 = m * P 1 ; m=0.15

11 Modeleren: Teufelskreis Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Niet afhankelijk Alcoholconsumptie / tijdseenheid (A) Psychische variabele (P) P 1 =  * A 0 * (  -A 0 );  =4,  =4 A 1 = m * P 1 ; m=0.065

12 Modeleren: Teufelskreis Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Eenvoudige dynamica van verwerving van de leesvaardigheid? Psychologische Variabele geen leesproblemen remedieerbare leesproblemen niet remedieerbare leesproblemen Leesvaardigheid / tijdseenheid (L)

13 Modeleren: de parameters Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Schatten van de parameters: P 1 = λ ∙ L 0 ∙ (μ-L 0 )┐L i = m ∙λ∙ L i-1 ∙ (μ-L i-1 ) L 1 = m ∙ P 1 ┘ (alleen observaties van L nodig) μ : Punt waar de parabool de L-as snijdt λ: Regelt de sterkte van de niet lineariteit m : Geheugencapaciteit(Bij Eckart: geen betekenis) P i : Psychologische variabele op tijdstip i(Motivatie?) L i : Leesvaardigheid op tijdstip i(Fouten? -> McClelland) Afhankelijk van de data: - Punten hoeven niet stabiel te zijn! - Relatie hoeft niet parabolisch te zijn!

14 Is dit: ‘Just curve fitting’? Dyslexie en het Geheugen Dynamische Systeem Groep: Ja: - De teufelskreis van Eckart is een niet-lineaire kwadratische afbeelding, één van de meest eenvoudige niet-lineariteiten, er is een scala aan natuurlijke verschijnselen die daar mee gemodeleerd kunnen worden. Nee: - Orde parameters worden beschreven gebaseerd op waarnemingen - Controle parameters worden beschreven gebaseerd op empirische gegevens - Parameters worden geduid op basis van theorie en data - Op basis van het model kunnen voorspellingen gedaan worden die vervolgens getoetst kunnen worden


Download ppt "Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel? Dynamische Systeem Groep."

Verwante presentaties


Ads door Google