De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennis verbreden en verdiepen. Denken Betekenis opbouwen Schematiseren Onthouden Doen Stappenplan achterhalen Uitproberen Automatiseren, inslijpen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennis verbreden en verdiepen. Denken Betekenis opbouwen Schematiseren Onthouden Doen Stappenplan achterhalen Uitproberen Automatiseren, inslijpen."— Transcript van de presentatie:

1 Kennis verbreden en verdiepen

2 Denken Betekenis opbouwen Schematiseren Onthouden Doen Stappenplan achterhalen Uitproberen Automatiseren, inslijpen

3 Denken Denkvaardigheid gebruiken met het doel de kennis van de leerstof te verdiepen en te verbreden

4 Doen Met een denkvaardigheid kun je: Het methodisch en analytisch denken ontwikkelen

5 Activerende Leervragen Kennis omtrent denkvaardigheden Opfrissen Activeren Inslijpen

6 Activerende leertaken Aangeleerde denkvaardigheden: Toepassen Verbeteren Inslijpen.

7 Kennis verbreden en verdiepen Zelf aan de gang Stof eigen maken Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Denk- vaardig- heden Classificeren Stelling onderbouwen Inductief redeneren Vergelijken Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Activerende vragen Activerende leertaken Denken en doen Fouten analyseren Deductief redeneren Abstraheren Denken over normen en waarden Dimensie 3 Samen werken (eerst)Docent gestuurd (daarna) Leerling gestuurd Zelf verbanden leggen

8 Kennis verbreden en verdiepen Zelf aan de gang Stof eigen maken Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Denk- vaardig- heden Classificeren Stelling onderbouwen Inductief redeneren Vergelijken Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Activerende vragen Activerende leertaken Denken en doen Fouten analyseren Deductief redeneren Abstraheren Denken over normen en waarden Dimensie 3 Samen werken (eerst)Docent gestuurd (daarna) Leerling gestuurd Zelf verbanden leggen

9 VERGELIJKEN De DEFINITIE : Vergelijken is het vinden van overeenkomsten en verschillen tussen bepaalde zaken door te kijken naar specifieke kenmerken !

10 Stappenplan : 1.Kies de dingen die je wilt vergelijken (sporten) 2.Kies de kenmerken waarop je wilt vergelijken. (verdienste/blessures/jaren activiteit) 3.Verklaar de overeenkomsten en de verschillen m.b.t. de kenmerken die je hebt uitgezocht. (aan de hand van het grafiek) 4. Vat je conclusie samen.

11 Conclusie : Tennis blijkt de voordeligste sport te zijn !

12 Sport: voetbal Verschil: -teamspel -met voeten gespeld Sport: tennis Verschil: -Individueel -met armen gespeld Sport (overeenkomsten) Vergelijken m.b.v. een Venn-diagram: bal

13 Kennis verbreden en verdiepen Zelf aan de gang Stof eigen maken Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Denk- vaardig- heden Classificeren Stelling onderbouwen Inductief redeneren Vergelijken Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Activerende vragen Activerende leertaken Denken en doen Fouten analyseren Deductief redeneren Abstraheren Denken over normen en waarden Dimensie 3 Samen werken (eerst)Docent gestuurd (daarna) Leerling gestuurd Zelf verbanden leggen

14 Classificeren De definitie : Classificeren betekent het groeperen van dingen in categorieen op basis van specifieke kenmerken !

15 Stappenplan : 1.Kies de dingen die je wilt classificeren 2.Kies daaruit een element en geef hievan de kenmerken. 3.Omschrijf de categorie door kenmerkente beschrijven. 4. Kies een ander element uit en doe dezelfde. 5. Ga zo door totdat alle elementen zijn geclassificeerd. 6. Voeg evt. categorieen samen of splits ze joust.

16 Gekozen dingen: LEVENDDOOD ANDERS/ WEET NIET MUMMIESX FOSSIELENX BLIKSEMX GEDACHTENX KORAALX BACTERIENX ACTIEVE VULKAAN X SCHEMA :

17 Deductief redeneren

18 Definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken.

19 Deduceren Afleiden Concluderen Ontlenen Verklaren Gevonden op

20 Redeneren Betogen Een gedachtegang ontwikkelen Breedvoerig praten Gevonden op

21 Deduceren = Déduire Uitleg : “Daaruit leid ik af dat hij niet zal komen”.

22 Parijs Amsterdam 17 december’10 Zal hij komen?

23 Parijs Amsterdam Zal hij komen? 17 december’10

24 Parijs Amsterdam Zal hij komen?

25 Parijs Amsterdam Zal hij komen?

26 Hij komt niet ! Parijs Amsterdam Vertraging Grrrrr

27 Definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken.

28 Hij komt niet ! Vertraging Grrrrr Parijs Amsterdam

29 Deduceren: Logisch afleiden Verklaren Uit algemene wetten afleiden hoe verschijnselen zich in bep. gevallen voordoen Gevonden op Deducerend redeneren

30 Is dit Duidelijk ?

31 Opdracht: Schrijf bij de volgende plaatjes een verhaal en geef door middel van deductief redeneren aan wie de dader is.

32 Detective

33 Een Lijk

34 Sherlock Holmes

35

36 Een stelling onderbouwen

37 Definitie: Een Stelling = Een formulering van een standpunt

38 Een stelling maken 1.Een stelling bestaat uit één zin 2.Moet debattabel zijn 3.Nooit in vraag vorm 4.Gelijke kansen voor- en tegenstanders 5.Geen ontkenning gebruiken

39 Onderbouwen Feiten Mening Overtuigen Charisma Argumenten Door stijl en schoonheid


Download ppt "Kennis verbreden en verdiepen. Denken Betekenis opbouwen Schematiseren Onthouden Doen Stappenplan achterhalen Uitproberen Automatiseren, inslijpen."

Verwante presentaties


Ads door Google