De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dennis Boeseken Lifestyle & Design 3DC Check out my blog Sensory Shopping.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dennis Boeseken Lifestyle & Design 3DC Check out my blog Sensory Shopping."— Transcript van de presentatie:

1

2 Dennis Boeseken Lifestyle & Design 3DC Check out my blog Sensory Shopping

3 Zintuigen horen zien voelen ruiken proeven

4 Zien Het oog is een bijzonder zintuig dat in staat is dingen van heel dichtbij maar ook kilometers ver weg waar te nemen.Het oog heeft verschillende hulporganen. Dit zijn organen die niet direct met het zien te maken hebben, maar waarvan hun functie het oog geheel te goede doen Visueel Waarnemen Licht kleur Diepte Vorm

5 Ruiken De neus is er niet alleen om te ademen, het doet ook dienst als reukorgaan, want door je neus kun je lekkere en vieze geuren ruiken.Een geur ontstaat doordat heel kleine deeltjes van een stof de lucht in kunnen zweven. Als je ademt, komen de deeltjes ook in je neus. Hoog in de neusholte bevinden zich miljoenen kleine cellen op een gedeelte dat niet groter is dan een postzegel. Deze cellen vangen de geuren op. Die cellen heten geurreceptorcellen. De lucht stroomt daar overheen en de zenuwen sturen dan boodschappen naar de hersenen.

6 Horen Het oor wordt ook wel het gehoororgaan genoemd, omdat je er mee kunt horen. Het uitwendige oor bestaat uit een oorschelp, de gehoorgang en het trommelvlies.Het middenoor bestaat uit drie botjes die het trommelvlies met het binnenoor verbinden. Dat zijn: de hamer, het aambeeld en de stijgbeugel.Het binnenoor bestaat uit het slakkenhuis. Dit heeft gevoelige cellen die de verschillende geluiden scheiden. 20HZ- 20kHZ

7 Voelen Onze huid beschermt ons tegen allerlei invloeden van buitenaf. Bijv. tegen uitdroging, tegen straling van de zon en tegen het binnendringen van ziektekiemen. De huid is één van de organen van het lichaam.Je huid vertelt je veel meer dan alleen maar hoe de dingen aanvoelen. Er zitten heel wat verschillende soorten zenuw-uiteinden vlak onder je huid, en ze vangen allemaal een ander signaal op. Je kunt het verschil tussen warmte en kou voelen. Als er water op je huid spettert, voel je een combinatie van kou en nattigheid. Pijn Druk Zacht Hard Ruw Kou Warmte Glad

8 Smaak De tong bestaat uit spierweefsel en is bekleed met een dik slijmvlies. In dit slijmvlies bevindt zich het smaakzintuig waarmee we proeven. Het smaakzintuig bestaat uit smaakpapillen, verspreid over de tong met concentraties aan de voorkant, zijkant en achterkant. Hiermee kun je dus smaak proeven.Een andere functie van de tong naast die van smaakzintuig is ook een functie van het schoonhouden van je gebit. zoet zuur zout bitter

9 Mijn Ervaringen Ruiken Zien Horen Voelen Smaak

10 Ruiken Tijdens het uitgaan ruikt het nooit heel lekker, er zijn veel mensen aanwezig op een dansvloer, jij krijgt een overkill aan verschillende geuren. Denk aan sigaretten rook, zweet een veel drank zoals bier. Als je de volgende ochtend aan je kleding ruikt, dan stinken deze behoorlijk. Ik laat lucht mijn kleding meestal buiten. Het zal waarschijnlijk niet heel goed zijn voor de hersenen, maar het ruik zo verschrikkelijk lekker. Benzine, telkens als ik benzine ruik heb ik de neiging om het ook te drinken, dit is natuurlijk niet zo’n goed plan omdat vrijwel zeker de dood erop volgt.

11 Zien Wat mij opvalt is dat producten vaak op een andere manier eruit laten zien dan het in de werkelijkheid is. Kijk bijvoorbeeld naar modereportages in magazines. Deze zijn allemaal bewerkt met photoshop. De foto die we zien is niet de werkelijkheid, deze is gemanipuleerd. Hierdoor lijken de modellen langer dunner of ziet de huid er mooier uit. Helaas gaat dit het schoonheidsideaal niet ten goede. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld voedsel dat op foto’s staan. Deze zien er vaak vele male smakelijker uit dan ze in werkelijkheid zijn.

12 Assignment 1 Locatie Willemsbrug Dudok cafe Centraal Station

13 Assignment 1 Geblinddoekt en oordoppen langs de locaties in Rotterdam. Je bent meer gefocust op het gevoel. Meer gefocust op gehoor, en meer gefocust op geur. Geblindoekt: Redelijk het orientatievermogen verloren, evenwicht kwijt je gaat erg de concentratie leggen op geluid en geur. Enge ervaring en zeker respect voor blinden door deze ervaring. Gehoorloos: Veel concentratie op de weg, objecten en beweging, op deze manier kom je erachter dat gehoor erg belangrijk is. Klein voorbeeld, ik zit redelijk vaak met de ipod op de fiets, maar kan heb je zeer slecht in de gaten wat er om je heen gebeurt in het verkeer.

14 Assignment 2 Geblinddoekt eten proeven Banaan Mango Aardappel Wortel Vanille vla Appel

15 Assignment 2 Conclusie van het experiment De producten waren vrij makkelijk van elkaar te onderscheidden. Al had ik 2 foutjes. Je gaat naast smaak wat soms lastig is, erg op de structuur letten. Zonder geur is het nog steeds te herkennen. Maar het is bekend dat men zonder geur ook minder smaakt. Het is beter om de producten niet eerst te zien. Dit experiment voer je met ze 2en uit.

16 Assignment 3

17 Zintuig experimenten met Maarten Wijntjes, 4e jaars student aan de Universiteit van Utrecht. Hoe staan onze zintuigen in verbinding met elkaar. Hoe vertalen we dingen die we gevoelt hebben, in woorden, in beeld zodat we herkennen. Hoe weten we wat we voelen?

18 Assignment 3 Papier met reliëf voelen zonder te zien! Dit is redelijk moeilijk, je raakt in de war door verschillende lijnen. Als men het niets wist kon met het natekenen. Vaak kon men het dan wel raden. Vormen herken met de hand is moeilijker dan gedacht. Ken je nagaan hoe blinden dit doen, met de snelheid.De vormen probeer je in je hoofd te omschrijven. Het wordt minder moeilijk door makkelijke vormen te nemen

19 Waarom zijn zintuigen zo belangrijk voor een designer?

20 Een ontwerper moet rekening houden met elk aspect van de zintuigen! Zien Horen Voelen Proeven ruiken

21 Een ontwerper moet rekening houden met elk aspect van de zintuigen, maar er zijn meer zaken die meespelen. Materiaalkeuze Comfort Prijs Kwaliteit Sfeer Kleur Doelgroep Etc

22 Zien Het uiterlijk van de winkel is erg belangrijk. Welke sfeer wil men overbrengen, dit heeft met het concept te maken. Hoe ziet het licht eruit. Hoe richt men de winkel in, hoe is de vorm van het interieur. Dit is allemaal belangrijk om deze specifieke zintuig te prikkelen. Als de winkel mooi en stijlvol overeenkomt met de kleding is het totaal plaatje compleet en zal men eerder iets in je winkel kopen.

23 Horen Geluid is erg belangrijk in de winkel. Is het er stil, of juist erg luid. Staat de radio aan of helemaal geen muziek. Muziek maakt vaak sfeer daarom is het belangrijk de juiste keuze te maken. Je kan natuurlijk geen heavy metal draaien in een winkel die boeken verkoopt.

24 Voelen In een winkel is ook de zintuig voelen belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het materiaal wat men gebruikt in de producten maar ook in het interieur. Daarnaast is het warm of koud in de winkel?

25 Proeven Deze zintuig geldt eigenlijk alleen maar in winkels waar men eten of iets dergelijks verkoopt. Het is belangrijk om de consument de mogelijkheid te bieden zodat men de producten kan proeven.

26 Ruiken Geur is belangrijk in een winkel. Stinkt het of ruikt het juist erg lekker. Het is eigenlijk net als proeve. Zorg ervoor dat de producten lekker ruiken zodat men trekt krijgt.

27 Concept

28 Zeep Zeep ontstaat door de verzeping van een vet met loog. Het product wordt in combinatie met water gebruikt als schoonmaakmiddel. Toiletzeep van een normale, alledaagse kwaliteit wordt meestal gemaakt van rundvet, olijfolie, palmolie, palmpitolie of kokosolie. Voor de exclusievere soorten zeep wordt soms gebruikgemaakt van exotische oliën en vetten als sheabutter.Behalve zeep bevatten zeeptabletten in de meeste gevallen ook hulpstoffen zoals plantaardige of synthetische geurstoffen en kleurstoffen.verzepingvetloogwaterschoonmaakmiddelkwaliteitrundvetolijfolie palmoliepalmpitoliekokosolie sheabutter

29 Zeep Concept Hier volgt een uitleg van het concept van mijn zeep winkel. In mijn zeepwinkel wil ik alle zintuigen van de consument prikkelen. De consument speelt een belangrijke rol, zij weten wat ze lekker vinden ruiken, zij weten wat ze lekkere zeep vinden. Sommige mensen vinden geur heel belangrijk,somminge vinden structuur heel belangrijk.

30 Winkelconcept Ik wil een winkel creëren die vooral is erg strak is en de nadruk legt op het stimuleren van de zintuigen. Reuk bijvoorbeeld is erg belangrijk voor zeep. In mijn winkel kan men hun eigen zeep samenstellen. Men weet zelf welke smaak ze lekker vind. Welke structuur, welke kleur of welke verpakking, noem maar op. Wij hebben in de winkel een hele databank met informatie van alle kleuren zeep en smaak noem maar op. Men kan hun eigen wensen invoeren en krijgt op deze manier een zeep die bij de consument past.

31 Winkel De winkel is rustig en design ingericht. In de winkel staan een aantal displays en units met voor beelden van zeep. Men hoeft er natuurlijk niet voor te kiezen om hun eigen zeep samen te stellen. Men kan ook gewoon bij ons uit het assortiment kiezen. Daarnaast staan er een unit voor de stuctuur van de zeep, een unit voor de geur van de zeep. Hier kunnen ze inspiratie op doen. Daarna kan men naar een van de touchscreens lopen om daar te zeep naar keuze te laten maken.


Download ppt "Dennis Boeseken Lifestyle & Design 3DC Check out my blog Sensory Shopping."

Verwante presentaties


Ads door Google