De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Convergeren en selecteren © Piet van den Boom. Mindmapping Techniek om orde te brengen in complexe vraagstukken door het visueel groeperen van kernbegripen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Convergeren en selecteren © Piet van den Boom. Mindmapping Techniek om orde te brengen in complexe vraagstukken door het visueel groeperen van kernbegripen."— Transcript van de presentatie:

1 Convergeren en selecteren © Piet van den Boom

2 Mindmapping Techniek om orde te brengen in complexe vraagstukken door het visueel groeperen van kernbegripen

3 Doel Doel: structureren van indrukken rond beginterm –Woorden –Beelden –Kleuren etc Voordelen –veel informatie –hoofd- en bijzaken –Vrije vorm Digitaal:

4

5 Informatieboom je vertrekt vanuit een centraal onderwerp je linkt daaraan bijzaken en verwante concepten daarbij kun je kleuren, woorden en lijnen gebruiken de verschillende elementen worden ingedeeld naar belangrijkheid en in groepen of gebieden voorgesteld.

6 Richtlijnen mindmap 1.Begin in het midden met een tekening van het onderwerp, bestaande uit tenminste 3 kleuren. 2.Duid sleutelwoorden aan en schrijf tekst gebruik makend van kleine letters en hoofdletters. Elk woord of elke tekening moet alleen staan 3.Alle woorden en tekeningen worden met elkaar verbonden, waarbij je start in het middelpunt. Vandaaruit teken je dikke en vloeiende lijnen, die naar de rand van het blad steeds dunner worden. 4.Gebruik kleuren, symbolen en codes in de volledige mind map. Benadruk belangrijke woorden. 5.Gebruik een heldere structuur voor het ordenen van je gegevens

7 Webbing Vereenvoudiging van mindmap Methode om samenhang in complexe begrippen zichtbaar en overzichtelijk te maken –oorzaak - effecten web –hierarchisch web –clusterweb

8 Brainstorm benoemen van zoveel mogelijk zaken rond een vraagstuk Brainwrite zelfde uitgangspunt als brainstorm, maar schriftelijk ipv mondeling

9 Brainstorm Methode uit reclamewereld (Alex Osborn) –Doel: zo VEEL mogelijk informatie/ideeen verzamelen –Groep (max 12 pp) –Gevarieerde samenstelling –Gespreksleider (geen voorzitter) –Sessie van plm. 1,5 uur

10 Brainstorm stappen 1.Vraagstuk verkennen: probleem of kans? 2.Schudden: zoveel mogelijk informatie uit de groep halen 3.Sorteren: informatie en ideeën in categorieën ordenen 4.Selecteren: ideeën kiezen waarover men verder wil denken 5.Verdiepen: idee verder uitwerken

11 Verkenningsfase Maak een globale beschrijving van –Inhoud: wat is het probleem –Omvang: in welke mate komt het voor –Eigenaren: voor wie is het een probleem –Oorzaken: interne of externe oorzaken –Gevolgen: korte en lange termijn –Actoren/factoren: wie kan of wil er iets aan doen

12 Probleem of kans? probleem = situatie waarin een proces of product niet voldoet aan onze wensen of verwachtingen › reactief handelen kans = situatie waarbij we mogelijkheden zien om een proces of product te verbeteren › proactief handelen bedreiging = situatie waarin, door externe factoren, problemen (kunnen) ontstaan › preventief handelen

13 Brainstorm regels 1.Uitstel van oordeel: geen kritiek en commentaar op ideeen 2.Gelijkwaardigheid: geen verschillen op basis van deskundigheid of positie 3.Ruimte: gekke, leuke, ondeugende ideeen mogen 4.Delen: verdergaan op idee van ander wordt gestimuleerd

14 Brainstorm aanpak 1.Sfeer: zorg voor ontspannen sfeer 2.Rust: bijeenkomst niet onderbreken voor pauze 3.Ruimte: bij voorkeur kring of vierkant 4.Verslag: alle ideeën worden geregistreerd (flaps, post-its), geen notulen

15 Brainwriting 635-methode –6 deelnemers –Iedereen schrijft 3 oplossingen op –Beschikbare tijd: 5 minuten –Lijstje doorgeven aan volgende deelnemer –Geef weer 3 ideeën, waarbij je doorgaat op idee van voorganger –Herhalen tot je rond bent: ruim 100 ideeën! Materiaal: flapovers, post-its Hulpmiddelen: muziek, voorwerpen, kleuren


Download ppt "Convergeren en selecteren © Piet van den Boom. Mindmapping Techniek om orde te brengen in complexe vraagstukken door het visueel groeperen van kernbegripen."

Verwante presentaties


Ads door Google