De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Afstudeerpresentatie Dynamische object insluiting in AHA! Barend de Lange 5 Juni 2003.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Afstudeerpresentatie Dynamische object insluiting in AHA! Barend de Lange 5 Juni 2003."— Transcript van de presentatie:

1 Afstudeerpresentatie Dynamische object insluiting in AHA! Barend de Lange 5 Juni 2003

2 2 Inhoud presentatie 1.Inleiding Adaptief Hypermedia Systeem 2.Uitleg wat is een fragment 3.Fragment verwerking in AHA! 2.0 4.Oplossingsmethode(n) 5.Gevolgen van nieuwe structuur 6.Conclusie(s) 7.Samenvatting & vragen

3 3 Adaptief hypermedia systeem is een systeem dat zich aanpast aan de gebruiker –Aanpassen aan: kennis, (leer)doelen, voorkeuren, andere eigenschappen van gebruiker –Wat aanpassen: Link adaptatie Content adaptatie –Aanpassen door: Welke informatie presenteren Hoe en in welke vorm informatie presenteren Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem)

4 4 Welke informatie presenteren: –Wel of niet informatie tonen –Keuze van informatie tonen Bijvoorbeeld: Engels of Nederlandse tekst Bijvoorbeeld: Simpel of moeilijke uitleg niveau aanpassen Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem)

5 5 Hoe de informatie presenteren: –Aanpassen aan omgeving van gebruiker Klein scherm / groot scherm Voor computer of GSM –Aanpassen aan eigenschappen gebruiker Grote letters voor slechtziende Geluid voor doven i.p.v. tekst Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem)

6 6 Voorbeeld welke informatie presenteren: Antwoord op de vraag: Wat is een computer? Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) A computer is a device that accepts information (in the form of digital data) and manipulates it for some result based on a program or sequence of instructions on how data is to be processed.informationdigitaldataprogram

7 7 Hoe de informatie presenteren: Antwoord op de vraag:Hoe laat vertrekt de trein? Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) 10:29 Eindhoven Spoor 2 Richting Roermond Zelfde informatie Blind slechtziend Zeer goed ziend

8 8 Voorbeeld toepassing: Webshop Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) Adaptief

9 9 Voorbeeld toepassing: adaptief kookboek Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) Kookterm gezien  meer kennis van kookterm Meer kennis  kortere, beknopte uitleg Kookterm Au bain marie In een pan met heet water (90 graden) gerecht rustig verwarmen Pan met heet water waarin een andere pan wordt geplaatst om een gerecht te verwarmen. Het wordt zodoende niet warmer dan 80 a 90 graden. Wordt ook gebruikt om gerechten op temperatuur te houden. Vul een pan voor ongeveer 3/4 met water, breng het water aan de kook. Temper de warmtebron zodra het water kookt. Plaats in de pan met het kokende water een hittebestendige kom of pannetje met de ingredienten, die gekookt moeten worden, bijvoorbeeld een sabayon. De hitte die dit hete water overbrengt, zal nooit boven de 100 C. komen, is veel gelijkmatiger en werkt minder direct - dus beter te controleren - waardoor schiften en aanbranden minder kans hebben. UitgebreidMiddel langkort

10 10 Inleiding AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) User Model (UM) Domain Model (DM) Pagina’s en fragmenten Gebruiker Output Adaptation Engine (AE)

11 11 Wat is een fragment Uniek identificeerbaar stuk informatie in een systeem Pagina’s zijn opgebouwd uit statische tekst en dynamische fragmenten Statische fragmenten Dynamisch fragment

12 12 Fragmenten in AHA! 2.0 User Model (UM) AHA v3.0 U heeft voldoende kennis over Au bain marie, extra uitleg niet nodig. AHA engine fragment U heeft voldoende kennis over Au bain marie, extra uitleg niet nodig. resultaat AHA! is een AHS (Adaptief Hypermedia Systeem) Afhandeling van fragmenten in AHA 2.0:

13 13 Fragmenten in AHA! 2.0 Beperkingen: 1.Geen gebruik van pure XHTML code 2.Geen directe interactie met UM (na weergave fragment, update direct UM) 3.Geen multidimensionale fragment structuur (met recursie)

14 14 Onderzoeksvraag Oorspronkelijke onderzoeksvraag: Mogelijkheid van het verwijderen van AHA specifieke syntax uit de XHTML code Uiteindelijke onderzoeksvraag: Een impact analyse en realisatie, van dynamische object insluiting in AHA!

15 15 Oplossing Probleem: XHTML vreemde code uit de pagina’s: De oplossing: (meerdere alternatieven bekeken) tag en type veld voor fragment herkenning, “name” veld voor fragment identificatie. AHA v3.0 Kennis van au bain marie is 10. AHA v3.0 Fragment identificatie Fragment herkenning

16 16 Oplossing Na fragment herkenning en identificatie - bepalen welk basis fragment getoond moet worden Fragment 1Fragment 3 Fragment 2 Beslissing User model aanvraag Fragment 2 Webpage: Static text basisfragmenten

17 17 Oplossing Beslissing: Adaptatie Engine op basis van UM en DM User Model (UM) Domain Model (DM) Pagina’s en fragmenten Gebruiker Output Adaptation Engine (AE)

18 18 Oplossing Basisfragmenten XHTML code Concept bainmarie Bainmarie.knowledge+50 Defaultvalue  bainmariedefault.xhtml If bainmarie.knowledge=0  bainmarieuitgebreid.xhtml If bainmarie.knowledge=50  bainmarieuitleg.xhtml If bainmarie.knowledge=100  bainmariesamengevat.xhtml Bainmarieuitleg.xhtml Sdjhsjdhsdjhsdjhsdjshdjsd sdjhsjhsdjhsjdhsjdhsjd edujshsjdhsjdsdksdj Jsdhsjhdsjhdsjhdjshsjhd Sdjhsjdhsdjhsdjhsdjshdjsd sdjhsjhsdjhsjdhsjdhsjd edujshsjdhsjdsdksdj Jsdhsjhdsjhdsjhdjshsjhd Sdjhsjdhsdjhsdjhsdjshdjsd sdjhsjhsdjhsjdhsjdhsjd edujshsjdhsjdsdksdj User Model (XHTML pagina Pagina wordt naar de browser gestuurd met geselecteerd basisfragment User Model mutatie(s)

19 19 Gevolgen Scheiding van DM met content Decentrale opslag fragment informatie multidimensionale fragment structuur Recursieve multidimensionale fragment structuur Autonoom gedrag fragment

20 20 Gevolgen Opslag fragment content pagina X If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent. pagina Y If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent. pagina Z If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.

21 21 Gevolgen Decentrale opslag fragment content Internet pagina X Internet pagina Y Internet pagina Z If zwaartekracht.kennis=0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.

22 22 If newton.kennis = 0  Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica en mechanica Gevolgen multidimensionale fragment structuur Internet pagina X Internet pagina Y Internet pagina Z If zwaartekracht.kennis = 0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton

23 23 If newton.kennis = 0  Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica, mechanica en zwaartekracht. Gevolgen Recursieve multidimensionale fragment structuur Internet pagina X Internet pagina Y Internet pagina Z If zwaartekracht.kennis = 0  Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton

24 24 Pagina XPagina YPagina Z Fragment zwaartekracht Pagina XPagina YPagina Z Fragment zwaartekracht Fragment Newton Decentrale opslag fragmentmultidimensionale fragment structuur Gevolgen Conversie document  boom

25 25 Pagina XPagina YPagina Z Fragment zwaartekracht Fragment Newton Recursieve multidimensionale fragment structuur Pagina X Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en zwaartekracht [Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en zwaartekracht ]] ] etc etc…… Gevolgen

26 26 Recursieve multidimensionale fragment structuur Pagina X Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en [Zwaartekracht = de kracht die de aarde op elk lichaam uitoefent.Er is veel onderzoek verricht naar zwaartekracht door Newton [Sir. Isaac Newton leefde van 1642 tot 1727 en heeft grote ontdekkingen gedaan op gebied van wiskunde, optica mechanica en ]] ] etc etc…… Pagina X Fragment zwaartekracht Fragment newton Fragment zwaartekracht Fragment newton Etc etc Gevolgen

27 27 Recursie aanwezig!! Oplossing Terminatie algoritme Gevolgen recursie

28 28 Recursie terminatie algoritme Recursie is niet per definitie slecht Oneindige recursie terminatie algoritmen: 1.Boomgrootte beperking 2.patroonherkenning

29 29 Recursie terminatie algoritme Boomgrootte beperking Maximaal aantal knopen in een document boom In AHA! 3.0 500 knopen

30 30 Recursie terminatie algoritme Patroon herkenning: Mogelijk correct UM log Recursief patroon

31 31 Autonoom gedrag fragment Ieder fragment heeft een concept –Ieder fragment kan mutaties uitvoeren op UM –Fragment wordt herkent en verwerkt, dan verdere verwerking van pagina en fragmenten. –Fragmenten worden Depth First verwerkt Pagina X Fragment P Fragment Q Pagina X Frag. P Frag.Q

32 32 Autonoom gedrag fragment Verwerkingsvolgorde en invloed op volgende fragmenten 1 23 4 2 34 1 het versturen van is een hobby van veel Nederlanders, het bekendste programma is Outlook. Ook bejaarden maken gebruik van. is de grootste tijdverdrijver voor deze groep. het versturen van 1 is een hobby van veel Nederlanders, het bekendste 2 programma is Outlook. Ook bejaarden maken gebruik van 3. 4 is de grootste tijdverdrijfver voor deze groep. Legenda: 1.Uitgebreid 2.Normaal 3.Simpel 4.geen Depth-first volgordeBreadth-first volgorde document het versturen van 2 is een hobby van veel Nederlanders, het bekendste 3 programma is Outlook. Ook bejaarden maken gebruik van 4. 1 is de grootste tijdverdrijfver voor deze groep.

33 33 Conclusies Door dynamische object insluiting is het volgende mogelijk: 1.Autonoom gedrag fragmenten 2.Hergebruik fragmenten (geen redundancy) 3.multidimensionale fragment structuur mogelijk 4.Recursie structuren mogelijk (gevaar!) 5.Verminderd overzicht AHA! applicatie 6.DM / Content splitsing 7.Andere XML talen (SMIL, SVG, MathML)

34 34 Vragen Samenvatting: –Nieuwe manier van fragment herkenning en identificatie en verwerking m.b.v. tag en uitbreiding DM AE en UM. –Gevolgen van nieuwe methode (recursieve) (multidimensionale) fragment structuur Terminatie algoritmen Autonoom gedrag fragment Geen redundante informatie in systeem Nieuwe talen ook mogelijk (web gebaseerd)


Download ppt "Afstudeerpresentatie Dynamische object insluiting in AHA! Barend de Lange 5 Juni 2003."

Verwante presentaties


Ads door Google