De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education 18-06-2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education 18-06-2014."— Transcript van de presentatie:

1 Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education

2 Videolab: een korte geschiedenis

3 Huidige situatie Videolab Eigen ontwikkeling 1 programmeur (+ soms stagiaires) 2 onderwijstechnologen 1 hardwarespecialist voor de auditoria Steeds meer onderhoud, weinig tijd voor ontwikkeling Lastig om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen of bepaalde wensen van gebruikers

4 Waarom opschaling? Gemiddeld bekeken video’s per jaar sinds 2011 > uploads, waarvan weblectures o Het jaarlijks aantal weblectures stijgt 2012: : actieve gebruikers in (8700 totaal) 33 uitgeruste auditoria + 12 mobiele opnamesets Videolab wordt gebruikt tijdens examens Toenemende vraag ivm blended learning en multicampusonderwijs ….. en dat allemaal zonder toegekende VTEs!

5 Beleidskeuze nodig… Eigen ontwikkeling o Serieuze investering in een team voor onderhoud en ontwikkeling o Kost X aantal VTEs Servers Integratie auditoria Outsourcing van (een deel van) het platform o Commercieel product of open source o Hoe ver ga je hierin? Ook hardware in auditoria? o Kost Grote eenmalige kost Licentiekost Integratie auditoria

6

7 Draagvlak creëren Statistieken van gebruik Aantonen toenemende vraag binnen Associatie KU Leuven Requirements/wensen gebruikers in kaart brengen o Survey (340 deelnemers) o Interviews met ervaren gebruikers (15)

8 Opnemen Uploaden via browser Status van upload Makkelijk lessen opnemen in auditoria Makkelijk lessen opnemen via computer software Live streaming Maar niet: scheduled recording

9 Bewerken Knippen Hoofdstukken toevoegen Ondertiteling toevoegen Metadata toevoegen aan video (Titel, spreker, plaats, …)

10 Verspreiden Verregaande integratie met Toledo (Blackboard) Makkelijk openbaar zetten via link Makkelijk delen met mensen binnen de Associatie KU Leuven (is eigenaar, mag bewerken, mag weergeven, mag reageren) Overzicht krijgen met wie je de video deelt

11 Beheren Video downloaden (als eigenaar) Makkelijk zoeken en ordenen (titel, metadata, hoofdstukken) Basisstatistieken bekijken

12 Bekijken Afspelen op alle devices Navigeren van video via de slides Ondertiteling Video’s offline te bekijken in beschermde omgeving Annotaties nemen (publiek of privé)

13 To do Koppelen belangrijkste requirements aan mogelijkheden eigen ontwikkeling en outsourcing Kostenplaatje Uitdenken professionaliseringstraject

14 Besluitvorming LIMEL stuurgroep  GeBu (NL = CvB) Wat gaan we doen? o Eigen ontwikkeling? o Outsourcing? Wie gaat het doen? o ICTS? o LIMEL? o Technische Diensten?

15 Doorberekening aan faculteiten? Deze vraag speelt hier minder Geen evenredig gebruik Videolab over alle faculteiten, maar iedereen maakt er wel gebruik van Centrale dienstverlening als deze wordt in principe niet doorberekend aan faculteiten o Sommige diensten worden wel binnen de Associatie KU Leuven doorberekend aan de hogescholen

16 VOORBEELD

17

18

19

20

21 Introductie door steekkaarten Doelgroepspecifiek aanbod Handleiding op wiki

22 Vragen? Bas Bergervoet o LIMEL (Leuvens Instituut voor Media en Leren) o Stijn van Laer o Dienst Onderwijsprofessionalisering en –Ondersteuning o


Download ppt "Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education 18-06-2014."

Verwante presentaties


Ads door Google