De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra

2 Wie zijn wij?

3 Karen Sikkema Ondernemer in de creatieve sector (events, gamification, mobiele beleving) Werkvelddocent HKU (Games & Interactie, Kunst & Economie)

4 Wie zijn wij?

5 Arjan Terpstra Games & gaming journalist Docent games Ranja72

6 Wie zijn wij?

7 Wie zijn jullie? Waar wil je werken?

8 Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie?

9 Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf?

10 Wie zijn jullie? Waar wil je werken? – Binnen of buiten de gamesindustrie? – Groot of klein bedrijf? – Voor jezelf beginnen?

11 Wie zijn jullie? Ondernemer?

12 Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer?

13 Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector?

14 Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker?

15 Wie zijn jullie? Ondernemer? Marketeer? Connector? Maker? Anders?

16 Wie zijn jullie? Hoe ga je dan je geld verdienen?

17 Hoe verdienen gamesbedrijven hun geld?

18

19

20

21 Marketing & entrepreneurship

22 Waar gaat het over?

23 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

24 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

25 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

26 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

27 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

28 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

29 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

30 Marketing & entrepreneurship Waar gaat het over?

31 Marketing & entrepreneurship Bedrijf product Marketing &PR

32 Marketing & entrepreneurship Hoe belangrijk zijn marketing/PR/enterpreneurship eigenlijk?

33 Marketing & entrepreneurship Stelling 1: Een game is een product is een product

34 Marketing & entrepreneurship Stelling 2: Elke game heeft marketing/PR nodig

35 Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games

36 Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing

37 Marketing & entrepreneurship Stelling 3: Marketing komt vóór games Stelling 4: Games komen vóór marketing Hoe ver werkt marketing door in game design?

38 Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design)

39 Marketing & entrepreneurship 1. Bedenk een spel-idee 2. Bedenk wat de grootste risico’s zijn (bij dat idee) 3. Bouw een prototype 4. Laat je prototype testen 5. Pas het prototype aan nav de bevindingen bij 4 6. Ga terug naar 2 Game design loops (uit: Jesse Schell. The Art of Game Design) 2. Risico: Is het spel (in deze vorm) wel te verkopen?

40 Marketing & entrepreneurship Stelling: marketing skills & -bewustzijn meer nodig dan ooit

41 Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release

42 Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Marketing?

43 Marketing & entrepreneurship Design proces oud idee Design doc. Bouwproces (met milestones) AlfaBeta release Buzz creëren, beeld lekken, beta openen Advertentie-campagnes

44 Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces

45 Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product

46 Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?

47 Marketing & entrepreneurship Design proces nieuw idee Alfa Beta release Iteratief bouwproces Games as service Games as product Marketing?

48 Marketing & entrepreneurship Marketing?

49 Marketing & entrepreneurship Waar gaan deze lessen over?

50 Marketing & entrepreneurship 1. Intro (vandaag) 2. Game sector (Arjan) 3. Media en pers (Arjan) 4. Je eigen bedrijf (Karen) 5. Verdienmodellen (Arjan & Karen) 6, 7, 8. Opdracht 9. Eindpresentaties (Arjan & Karen) LESSEN:


Download ppt "Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra."

Verwante presentaties


Ads door Google