De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS

2 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 2 Inleiding en opzet  Door de snelle opkomst van het Internet is het zoeken naar de nieuwe (of gebruikte) auto sterk veranderd. Dit heeft consequenties voor het koopgedrag en de keuzes van de consumenten. Om hierin te kunnen sturen is inzicht in dit gedrag vereist.  Vragenlijst  Wat heeft men gekocht en waar?  Welke keuzes waren al vooraf gemaakt?  Hoe en waar heeft men zich georiënteerd?  Waar is de beslissing genomen?  Hoe oriënteert men zich de de volgende keer  Onderzoeksopzet  selectie uit online panel Interview-NSS  n=505 (auto aangeschaft in laatste anderhalf jaar)  telefonische steekproef  n=135 (Marketscanner, continu onderzoek onder consumenten, 23%)

3 Wat schaft men aan? En waar oriënteert men zich?

4 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 4 Laatste aanschaf Weer zelfde merk Nieuw 29% 13% Vorige auto 21% 8% 2e hands 64% 62% nieuw: 29% 7% Nieuw 29% 3% 7% 55% gebruikt: 64% 3% lease: 7% 18% 79% 37% 73% 99% = Gebruikt = Nieuw Wist u dat ? 37% kiest weer hetzelfde merk

5 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 5 Via welk kanaal heeft u zich georiënteerd? En wist u dit?

6 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 6 Bij nieuwe auto’s is de merkdealer samen met Internet nog steeds het primaire orientatiekanaal 50%

7 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 7 50% Bij gebruikte auto’s is dat heel duidelijk het Internet.

8 Wat viel er eigenlijk te oriënteren? En heeft dit invloed op het oriëntatiekanaal dat men kiest?

9 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 9 2e hands 65% En welk merk of model? Wat stond er al vast voor de oriëntatie? Werd het nieuw of gebruikt? Werkelijke aanschaf Nieuw 29% Nieuw: 29% 7% Nieuw 29% Gebruikt: 64% 7% 24% 11% 60% 13% 16% 46% 3% = Nieuw = Gebruikt 6 % Merk en model stonden vast Alleen merk stond vast Merk en model stonden vast Alleen merk stond vast ?= 45% van alle nieuwe auto’s ?= 65% van alle gebruikte auto’s

10 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 10 Voor degenen die nog niet wisten WELKE auto het zou worden, is Internet de dealer als eerste Voor degenen die nog niet wisten WELKE auto het zou worden, is Internet de dealer als eerste oriëntatiekanaal gepasseerd. Nieuwe auto aangeschaft! Waar heeft u zich als eerste georiënteerd?

11 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 11 Op basis van welke kanalen heeft u uw uiteindelijke besluit genomen? De definitieve beslissing valt meestal pas bij de merkdealer. Nieuwe auto aangeschaft!

12 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 12 Hoeveel dealers bezocht? Maar welke dealer ?

13 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 13 2e hands 65% En welk merk of model? Wat stond er al vast voor de orientatie? Werd het nieuw of gebruikt? Werkelijke aanschaf Nieuw 29% Nieuw: 29% 7% Nieuw 29% Gebruikt: 64% 7% 24% 11% 60% 13% 16% 46% 3% = Nieuw = Gebruikt 6 % Merk en model stonden vast Alleen merk stond vast Merk en model stonden vast Alleen merk stond vast ?= 45% van alle nieuwe auto’s ?= 65% van alle gebruikte auto’s

14 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 14 Bij de gebruikte auto’s raadplegen de niet-weters iets vaker de garage en de vriendenkring Gebruikte auto aangeschaft! Waar heeft u zich als eerste georiënteerd?

15 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 15 En wordt de beslissing bij de weters vaak al op het Internet genomen Op basis van welke kanalen heeft u uw uiteindelijke besluit genomen? Gebruikte auto aangeschaft!

16 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 16 Concluderend  In het algemeen geldt dat :  ruim een derde van de kopers van te voren weet voor welk merk (vaak het huidige) men zal kiezen.  Internet het belangrijkste oriëntatiekanaal is voor kopers van auto’s.  Kijkend naar speciale doelgroepen ligt dat veel genuanceerder:  voor nieuw of gebruikt  voor een specifiek merk  voor een bepaalde prijsklasse  Het is daarom van groot belang goed in kaart te brengen:  wie welke kanalen gebruikt  wat ze via die kanalen zoeken  welke specifieke sites men raadpleegt en wat bepalend is voor de uiteindelijke keuze.  Dit vraagt om nader onderzoek.

17 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 17 Interview-NSS: Specialisten in Contact & Channel Management Bezoek: www.interview-nss.com Geïnteresseerd in de vraag hoe de consument tot de auto van haar keuze komt en via welke kanalen u deze keuze kunt beïnvloeden? Of neem contact op met: drs. Anne Hoff tel: 020 - 60 70 739 a.hoff@interview-nss.com

18 BIJLAGE

19 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 19 Welke internet sites zijn bezocht? Populairste sites voor kopers Startpagina, etc.

20 AutoRai proj 62228, 10 feb 2005 20 Als u op dit moment besluit een auto aan te schaffen waar zou u dan als eerste gaan zoeken? Internet toch het belangrijkst in de oriëntatiefase


Download ppt "Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS."

Verwante presentaties


Ads door Google