De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veranderingen eisen CWO motorboot

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veranderingen eisen CWO motorboot"— Transcript van de presentatie:

1 Veranderingen eisen CWO motorboot
Per

2 aanleiding CWO zelf Eisen in zelfde vorm als andere diplomalijnen

3 uitgangspunten Zelfde opbouw als andere disciplines Veiligheid voorop
Medewerking van Scouting

4 Eisen motorboot in het kort
Diploma Benaming Vaarwater Toetsing Tijdsduur Aanvullende eisen marifoon Km CWO I Bemanningslid Alle wateren (A, B, C vaarwater) Vorderingenstaat x CWO II Schipper binnenwater Kanalen en meren (A en B vaarwater uitgezonderd Bijlage 9 en stromend water) CWO III Schipper Alles (A, B en C vaarwater exclusief Vaarbewijs 2 wateren) overdag en ‘s nachts tijdens 1 vaartocht 2 uur dag en 1 uur donker per persoon X 450 CWO IV All Round Schipper/ Instructeur I-3 Alle wateren plus donker Examen 4 uur dag en 2 uur donker 1250 CWO IV+ Instructeur I-4 Training 4 dagdelen waar- van minimaal 1,5 uur donker 1500 Let op advies uitrustingslijst bij motorboot!

5 kruisverbanden Behaald diploma Geeft recht op Kajuitboot-, Zeezeilen I
Motorboot I Kajuitboot-, Zeezeilen II Motorboot II Kajuitboot III en IV beperkt, Zeezeilen III Motorboot III Kajuitboot-, Zeezeilen IV Motorboot IV

6 Scouting specifiek Oude MBL M2B = nieuwe MbIII Oude MbII op stroom = nieuwe MbIII Oude MbII stilstaand water + aanvullend praktijkdeel = nieuwe MbIII Overgangsregeling: MbII MbIII Kosteloos: alleen in SOL Aanvragen per RA via Frank van Nieuwburg Voorwaarde: oude diploma is behaald op stromend water MBL: Vanaf 2013 hoort een MBL dus bij MbIII !!! M2B met B voor stromend water.

7 Eisen praktijk motorboot I
Vaarklaar maken van het schip en controleren van het schip Lijnbehandeling en schiemannen Communicatie afspraken Sturen Aan dek werken Afvaren van hogerwal, langswal Aankomen aan hogerwal, langswal Afmeren Toepassen van de reglementen Bedienen van de motor Manoeuvreren Gebruik navigatie-instrumenten Gebruik van de aan boord aanwezige veiligheidsuitrusting en reddingsmiddelen Gebruik (veiligheids)uitrusting Gebruik van kaart en almanak Jachtetiquette en zorg voor het schip Minimaal 16 jaar Bemanningslid met name helpen, basis manoeuvres zelf

8 Eisen theorie Motorboot I
Scheepsonderdelen, motorsystemen en termen Werking van de motor Beginselen van het manoeuvreren Reglementen Inrichting van de kaart en van de almanak (voor het betreffende vaargebied) Veiligheid rondom de motor Examen door vorderingenstaat Reglementen is heel basaal

9 Eisen praktijk motorboot II
Vaarklaar maken van het schip en controleren van het schip Lijnbehandeling en schiemannen Communicatie afspraken Sturen (ook op het kompas) Aan dek werken Afvaren van hogerwal, langswal en uit een box Aankomen aan hogerwal, langswal en in een box Aankomen en afvaren van lagerwal Afmeren Toepassen van de reglementen Bedienen van de motor Manoeuvreren Gebruik navigatie-instrumenten Gebruik veiligheidsuitrusting en reddingsmiddelen Gebruik van kaart en almanak Jachtetiquette en zorg voor het schip Man over boord Ankeren Navigeren aan boord Schipper binnenwateren Niet Achteruit varen, keren in nauw vaarwater, loskomen van aan de grond, passeren van bruggen, slepen. geen extra modules Manoeuvres zijn hier juist minder uitgebreid omschreven

10 Eisen theorie Motorboot II
Scheeps-, motoronderdelen en termen Werking van de motor Manoeuvreren op de motor Reglementen Inrichting van de kaart en van de almanak (voor het betreffende vaargebied) Veiligheid rondom de motor Inzicht in het aan boord krijgen en behandeling na man over boord Inzicht in waterdichtheid van het schip Examen: dmv vorderingenstaat Was voorheen KVB1 met aanvullende eisen. Eisen worden nu weer geheel uitgeschreven.

11 Eisen praktijk Motorboot III
Vaarklaar maken van het schip en controleren van het schip Lijnbehandeling en schiemannen Communicatie afspraken Sturen (ook op het kompas) Aan dek werken Afvaren van hogerwal, langswal en uit een box Aankomen aan hogerwal, langswal en in een box Afmeren Toepassen van de reglementen Bedienen van de motor Manoeuvreren Gebruik navigatie-instrumenten Gebruik veiligheidsuitrusting en reddingsmiddelen Gebruik van kaart, kompas en almanak Jachtetiquette en zorg voor het schip Aankomen en afvaren van lagerwal Man over boord manoeuvres Ankeren Slepen en gesleept worden inclusief lange sleep Gebruik Marifoon Tochtvoorbereiding, zelfstandig aanlopen van havens EHBO Verhelpen van eenvoudige storingen Veiligheid en nazorg motor rondom de motor Schipper Vorderingenstaat tijdens 1 vaartocht 2 uur overdag en 1 uur donker 450km logboek Gebruik kompas marifoon

12 Eisen theorie Motorboot III
Scheeps-, motoronderdelen, ankers en termen Werking van de motor Manoeuvreren Reglementen Inrichting van de kaart en van de almanak (voor het betreffende vaargebied) Veiligheid rondom de motor Inzicht in het aan boord krijgen en behandeling na man over boord Inzicht in waterdichtheid van het schip Theorie met betrekking tot alle bovengenoemde manoeuvres Werking van sluizen en passeren van bruggen Basiscertificaat Marifonie Waterdichtheid schip Theorie verder gespecificeerd

13 Motorboot IV Minimaal 18 jaar
1250 kilometer waarvan tenminste 750 kilometer op stromend water na het behalen van het diploma Motorboot III. Dit diploma geldt als eis voor een Motorbootinstructeur-3. Tijdens het examen is er een minimale windkracht van windkracht 3. Het examen bestaat uit: Een portfolio beoordeling (logboek) daaruit moet blijken dat er minimaal 5 verschillende havens op getijde water aangelopen zijn, waarvan 2 bij nacht. In totaal zijn er 12 nachtelijke uren vaartijd benodigd. Een vaartocht van tenminste 6 uur (waarvan 2 uur des nachts) die wordt afgenomen door een daartoe door de CWO gemachtigde examinator (I-4*). Tijdens het examen is er een minimale windkracht van 3 Beaufort vereist.

14 Motorboot IV+ Trainingsverplichting: De eerste 36 uur zijn onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke opleider, de laatste 12 uur onder begeleiding van minimaal twee externe trainers van de CWO IV+ -trainerslijst. Tijdens de laatste 12 uur training moet het niveau continue boven eigenvaardigheid niveau IV liggen. Om te kunnen deelnemen aan een niveau IV+ traject moet de kandidaat minimaal in het bezit zijn van het diploma Instructeur-3 Kajuitjacht, Zeezeilen of Motorboot.

15 Instructeur motorboot
Diploma motorboot 1 niveau hoger Portfolio voor instructeur (vergelijkbaar met Kb, maar met extra aandacht voor veiligheid) Frank kan als leercoach optreden Daarna moet er PvB afgevaren worden.

16 Gevolgen Scouting in het kort:
MBL bij diploma Motorboot III Overgangsregeling oude MbII op stroom MbIII Er wordt gewerkt aan een overgangsregeling voor instructeurs motorboot

17 Overgangsregeling: Mail naar cworoeienenzeilen@scouting.nl Met: Naam
Geboortedatum Scoutnummer Datum behaald MbII of M2B Examinator Examen op stroom/ stilstaand water Contactpersoon Of download het formulier op:


Download ppt "Veranderingen eisen CWO motorboot"

Verwante presentaties


Ads door Google