De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AMPS (Assessment of Motor and Process Skills). AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AMPS (Assessment of Motor and Process Skills). AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd."— Transcript van de presentatie:

1 AMPS (Assessment of Motor and Process Skills)

2 AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd bij cliënten wereldwijd

3 Een AMPS onderzoek  Begint met een cliënt-gericht interview waarin vastgesteld wordt welke taken relevant en bekend zijn  Observeren van twee of drie zelfgekozen adl taken (zelfzorg of huishouden)  Er zijn 83 taken gestandaardiseerd, varieërend van makkelijk tot moeilijk.

4 Standaardisering van taken  Elke taak bevat: – Specifieke criteria waaraan voldaan moet worden om standaardisatie te behouden – Keuze mogelijkheden waardoor variaties en persoonlijke wensen in het handelen mogelijk zijn

5 Taak A-3. Pot koffie of thee - één of twee personen  Essentie van de taak: – Een pot koffie of thee zetten – Koffie of thee in kopjes schenken – Serveren met melk of room op het aanrecht of op tafel

6 Taak A-3. Pot koffie of thee – één of twee personen  Specifieke criteria: – De koffie of thee moet worden ingeschonken – Er moet een kannetje melk of room bij geserveerd worden

7 Taak A-3. Pot koffie of thee – één of twee personen  Keuzemogelijkheden – Koffie of thee – Koffie kan gezet worden door water te koken, met koffiezetapparaat, perculator of French press – Water voor de thee kan verwarmd worden in waterkoker, op het fornuis of in de magnetron – Suiker of zoetjes zijn naar keuze

8 Conceptuele model Because of copyright restrictions, the AMPS Conceptual model is not reproduced here. For an inservice, however, you could legally make one (1) overhead copy of the conceptual model (page 21 of Volume 1, 4th Edition of the AMPS Manual).

9 Vaardigheden  Bestaan uit:  praktische activiteiten  doelgerichte handelingen  Geven zicht op: de behendigheid, bedrevenheid en het zelfvertrouwen  Zijn te zien: bij een persoon die een taak uitvoert in de context van een specifieke omgeving (Connolly & Dalgleish, 1989)

10 Motorische vaardigheden:  Doelgerichte handelingen om zichzelf of voorwerpen te verplaatsen tijdens het uitvoeren van een taak.

11 Motorische vaardigheden (16) •Stabiliseren •Oprichten •Positioneren •Lopen •Reiken •Buigen  Co ö rdineren •Manipuleren •Vloeiend bewegen •Bewegen •Transporteren •Tillen •Doseren •Grijpen •Tempo houden •Uithoudingsvermogen

12 Proces vaardigheden  Doelgerichte handelingen die nodig zijn om bij het uitvoeren van een taak: – De juiste materialen en gereedschap te kunnen kiezen en gebruiken – Het handelen te organiseren in de tijd – Het handelen te kunnen aanpassen wanneer er zich problemen voordoen

13 Proces vaardigheden (20) •Tempo houden •Aandacht schenken •Kiezen •Gebruiken •Hanteren •Doelgerichtheid •Informeren •Initiatief nemen •Continueren •Volgorde aanbrengen  Be ë indigen •Zoeken / Lokaliseren •Verzamelen •Organiseren •Opruimen •Navigeren

14 Procesvaardigheden - Adaptatie • Opmerken / Reageren • Accommoderen • Adjusteren • Baat hebben

15 Vaardigheden zijn géén functies!  Vaardigheden – Een koffiepot vastpakken en optillen – Reiken naar een kraan – Opmerken dat de kan vol is en reageren door de kraan dicht te draaien  Functies – Grijpen en kracht van biceps – Bewegingen in de schouder – Vermogen om probleem op te lossen

16 Iedere vaardigheid wordt gescoord op een vier punt schaal 4 = competente uitvoering 3 = twijfelachtige uitvoering 2 = ineffectieve uitvoering 1 = onacceptabele uitvoering

17 De scores worden per taak in de computer ingevoerd  Het computerprogramma verrekent de ruwe scores voor: – De persoonlijke strengheid van de onderzoeker – De taak zwaarte – De zwaarte van de vaardigheid

18 AMPS Computer rapporten  Samenvattend rapport  Rapport van de ruwe scores  Grafisch rapport

19 AMPS Grafisch rapport  Kwantitatieve metingen van de cliënt’s algehele motorische and proces vaardigheden  Verrekend door het programma voor: – de zwaarte van de taak – de strengheid van de onderzoeker – de moeilijkheid van de vaardigheden  Zeer bruikbaar om na verloop van tijd veranderingen te meten

20 Case study  Introductie van de cliënt  AMPS resultaten  Interpretatie AMPS  Doelen  Plannen van interventie

21 Discussie en vragen


Download ppt "AMPS (Assessment of Motor and Process Skills). AMPS  Een ergotherapeutisch observatie instrument  Meet de kwaliteit van het dagelijks handelen  Gestandaardiseerd."

Verwante presentaties


Ads door Google