De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Learning & Social media Andreas Jansen 15 oktober 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Learning & Social media Andreas Jansen 15 oktober 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Social Learning & Social media Andreas Jansen 15 oktober 2014

2 Social Learning Social media

3 Waarom Social Learning ? Baan Permanent leren Tijd Starter Master Werk ondersteuning E-learning cursussen Training Coaching/ Mentoring Loopbaan paden Community of Practice Social Learning Personal Development Traditioneel leren Geheugen vermindert

4 Rol Learning & Development bij Leren? Ongestructureerd Zelf-beheerd Workgroup Learning L&D ondersteunt Kennis delen Ongestructureerd Zelf-beheerd Innovative Learning L&D moedigt aan Kennis onderzoek 0p social web Semi-gestruc- tureerd/geleid Blended Learning L&D kadert Kennis Co-creatie in social netwerk vd organisatie Gestructureerd geleid Training E-learning L&D managet Kennis overdracht in LMS E-learning cursussen Loopbaan paden Community of Practice Social Learning Personal Development Trining

5 Social Learning gaat over kennis? Betekenisgeving Interpretatie Verwerken Denken Verzamelen impliciete kennis informatie data expliciete kennis lawaai wijsheid Kennisproces

6 Welke soorten Leerprocessen zijn er? Ikujiro Nonaka SocialisatieExternalisatie InternalisatieCombinatie Impliciete kennis Expliciete kennis Impliciete kennisExpliciete kennis (= het delen van kennis door met elkaar ervaring op te doen.) (= het expliciteren van impliciete kennis.) (= het proces waarin expliciete kennis ‘eigen’ gemaakt wordt.) (= door expliciete kennis uit diverse bronnen samen te voegen en opnieuw te ordenen.)

7 SocialisatieExternalisatie InternalisatieCombinatie cursusmateriaal lezen gebruik zoekmachines pers. kennisbasis bouwen online testen syllabi studiegidsen cursusmaterialen hyperlinks met andere websites verhalen vertellen, animaties, commentaren geven informele bijeenkomsten ‘intelligence’ werkgroep discussies dialogen brainstormen Kennis creatie centrum I  E E  I I  I E  E Zoek middelen Online bronnen (a)synchrone communicatie Hypermedia representatie Welke Leervormen zijn er? SOCIAL LEARNING ACTIVE LEARNING COMBINATIE VAN EXPLICIETE KENNIS OMGEVING BOUWEN VOOR INTERACTIE

8 SocialisatieExternalisatie InternalisatieCombinatie Kennis creatie centrum I  E E  I I  I E  E Zoek middelen Online bronnen (a)synchrone communicatie Hypermedia representatie Welke Social Media voor Leren zijn er? face to face comm. videoconference webcams virtual reality tools process capture tools traceability expert systems reflectie peer2peer networks discussieplatforms collectieve kennis netw. aantekeningen database organisatie geheugen neurale netwerken systematische kennis middelen samenwerkende computermiddelen discussielinks webforums best practice database DIALOOG LEREN DOOR DOEN COMBINATIE VAN EXPLICIETE KENNIS OMGEVING BOUWEN VOOR INTERACTIE

9 Welke uitdagingen zijn er bij Social Media? 1.Selecteer (Ideeën & Community) 1.Filter info tbv doel 2.Evalueer inhoud en bekijk relevantie 3.Ben creatief in keuze van inhoud & label keuzes 4.Verdedig keuzen tegenover kritiek van peers 2.Beheer (Netwerk & Informatie) 1.Beheer tijd tav kijken en beantwoorden van post 2.Kies wie te volgen en ook hun volgers 3.Hoe ga je om met ongeschikte post, commentaar en uploads 4.Besluit welke applicatie je gebruikt om inhoud te verkrijgen 3.Socialisering (Denkwijze & Interactie) 1. Ken het publiek 2.Weet hoe kwaliteit (leden) aan te trekken 3.Ken het belang van goede kwalitatieve inhoud te posten 4.Weet hoe je specifieke mensen moet bereiken (stijl en toon) 5.Post om te leren en niet voor populariteit 6.Reflecteer op potentie van netwerk tav leren en zakelijke kansen 7.Gebruik meta-taal van applicatie (tags etc) voor meer exposure ZOEK DEEL DUID filter evalueer wat hoe met wie

10 Minder trainers, meer community en beheerders De toekomst? Wat vraagt de toekomst van ons? De toekomst vraagt! S = sociale en samenwerkende collectieven M = verandering mindset I = inkorten hoeveelheid bestaande trainingen L = links met sociale media & techniek E = eigen benen staande & autonome deelnemer

11 LMS E- learning formele cursus ruimte groeps ruimte persoonlijke ruimte persoonlijke ruimte in de organisatie buiten de organisatie Wat is reikwijdte van een Community samenwerkend platform sociaaL pLatform vd organisatie www learning portal

12 Ontwikkelingen Sociale Media 1.Gebruiker/deelnemer bepaald tijd & plaats digitaal leren. Bijvoorbeeld: Deelnemers bouwen samen kennis waarin ze leren met elkaar. 2.Gratis internet cursussen/trainingen. Bijvoorbeeld: 2000 gratis Excel cursussen op web met certificaat. 3.Toename van ‘intelligence based’ learning Bijvoorbeeld: Innoveren gebeurt steeds meer intern met z.g. intelligente werkgroepen/communities, evt. ondersteund door social media. 4.Bedrijven registreren steeds minder in LMS, maar in HR-systemen Bijvoorbeeld: SAP heeft naast HR-administratie, ook E-learning generator, die rechtstreeks aan HR-administratie is gekoppeld.


Download ppt "Social Learning & Social media Andreas Jansen 15 oktober 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google