De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mede mogelijk gemaakt door: SHOPPING 2020 – MERCHANDISING AMSTERDAM – 9/10/2014 © Shopping 2020.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mede mogelijk gemaakt door: SHOPPING 2020 – MERCHANDISING AMSTERDAM – 9/10/2014 © Shopping 2020."— Transcript van de presentatie:

1 Mede mogelijk gemaakt door: SHOPPING 2020 – MERCHANDISING AMSTERDAM – 9/10/2014 © Shopping 2020

2 Agenda Workshop 3 © Shopping Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki – modellen

3 Team updates © Shopping “Nieuw” in het team – Joost Jetten / Kars Koele (MediaMarkt-Saturn) – Corien Beks (Modint) – Ellen Ten Hove Afgehaakt – Mareen Bogerd (Intratuin; te druk)

4 © Shopping Waar staan we? Tijd / LocatieAgenda 12 juni 10:00 – 17:00 Nyenrode Shopping Tomorrow congres: 2 uur beschikbaar voor kennismakingsronde, toetsen onderzoeksvragen, bespreken aanpak, verdelen huiswerk en bijeenkomsten vastleggen. 1 juli 15:00 – 18:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: 3 uur voor discussie over de verkregen resultaten, herverdelen huiswerk en opzet eerste versie rapport. Deadline inleveren huiswerk 23 juni. 4 sep. 09:00 – 12:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: Bespreken tussentijdse resultaten. Deadline inleveren huiswerk 3 september. 23 sep. 10:00 – 17:00Shopping Today congres 9 okt. 09:00 – 12:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: expertgroep bijeenkomst, agenda TBD 19 nov. 13:00 – 17:00 Nijenrode Expertgroep meeting: Bespreken resultaten en concept versie Wiki. 26 nov. 17:00Deadline input Wiki “Merchandising”: Alle input compleet – start eind-redactie 15 dec. 12:00Deadline Wiki “Merchandising”: Eind-versie gereed jan. 10:00 – 17:00Shopping Together congres/Webwinkel vakdagen: eindpresentatie expertgroep resultaten. Uitwerken in Wiki Opstellen visie

5 Shopping2020 status update © Shopping Evaluatie ‘Shopping Today’ 23/9 – 1000 bezoekers – “best gewaardeerd September event van Thuiswinkel.org” – Onze presentatie bovengemiddeld gewaardeerd Programma status – Veel enthousiaste experts, maar…. – …. schrijven valt tegen Shopping2020 na januari 2015? – Krachtig orgaan voor belangenbehartiging omni-channel retail – Wiki blijft voortbestaan – maar onder welke naam?

6 Slides MediaMarkt pricing verwijderd

7 Agenda Workshop 3 © Shopping Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki – modellen

8 © Shopping Delivery & Service Warehousing & Returns Management Inkoop & Supply Chain Merchandising Product Informatie Management Scoping logistieke expertgroepen CONSUMENTCONSUMENT Retour ontvangst Cross dock Afhaalpunt/ winkel Locatiebeheer Resource & capaciteits planning Vooraad management Inkoop Supply chain planning Transport planning Winkel voorraad Initiele voorraad allocatie Assortiments planning Prijs en promotie beleid MDM Product informatie mamagement InslagOpslagPick & packUitslag Pakket service LEVERANCIERLEVERANCIER Pick from store Afhalen in de winkel / afhaalpunt Thuis bezor- ging Pick from store Order management

9 © Shopping Scoping logistieke expertgroepen Inkoop & Supply Chain Warehousing & Return Management Delivery & Service Merchandising Product Informatie Management Merchandising Assortimenten Prijsbeleid Promoties Mark downs Voorraad-allocatie pre-season, in- season and post- season Tooling & analytics Sourcing en inkoop Planning Voorraadmanage ment Handling & Transport (aansturing, niet uitvoering) Winkelbevoor- rading en pick from store Retourvoorraad en overblijvers Supply chain control Informatie Track & trace Inslag/opslag/uitsl ag/retourontvangs t/cross dock Capaciteits/resour ce planning Order management Order fulfilment Track & trace In/uitbesteden warehouse functie Business intelligence warehouse activiteiten Ophalen Bezorgen Klantsturing Ontvangst Retouren Cross dock transport Coordinatie of zelfstandig opereren Exportstromen Sturing overheid Invloeden bezorgopties op keten Track & trace Master data management Product informatie management Verrijking & afbeeldingen Onboarding nieuwe producten Beheer Configuratie Publicatie Data model, hierarchieen, etc Systemen

10 Overlap binnen Supply Chain © Shopping Merchandising Product Information Management Inkoop& Supply Chain Warehouse Mgmt & Returns Delivery & Service PIM – how to, proces, systeem, … PIM – Afweging/Reqs. Merchandising PIM – Requirements voor WMS&R Voorraad optim. : Klant->Retailer-> SC Voorraad optim. : Leverancier-> Retailer Demand forecasting (Hoeveelheid) Optimalisatie van voorraad i/d keten (Plaats) Voorraadallocatie over outlets/kanalen Afweging/ uitvoering interfilieren? Long tail Assort.. afweging, voorraad in winkel Uitvoering Dropship??? Delivery: Pick from store Delivery: Pick from warehouse Impact op winkelvoorraad/ assortiment??? “retouren en overblijvers”: Uitvoering Produkt Informatie Management Voorraad planning en optimalisatie Long tail Delivery opties Restvoorraad (incl. Winkelretouren) Commercieel (afprijzen?) ??? Impact long-tail retouren op assortiment??? Klant retouren Verwerking van retouren

11 Agenda Workshop 3 © Shopping Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki – modellen

12 © Shopping Overall Generiek gezien: – Goede start, trends, best practices enz. – Meer structuur nodig Hoofdtrends met subtrends/best practices Opsomming van trends  tussengevoegde tips/tricks – Concreter vwb concrete aanbevelingen Welke prijs-/assortiment-/promotie-/supply chain/… strategieen werken voor welke retailers in 2020? Inspireren vs. aan de hand meenemen – Completeren – Verdiepingsslag nodig

13 Uitwerken van best practices voor Selection in template © Shopping #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3 1Merchandise & Supply Chain strategy RickToineFrank 2Forecasting & Supply chain planningFiekeNicoleHerald 3Merchandise planning & Stock management FiekeNicoleHerald 4Customer strategy & customer offering RickToineFrank 5Assortment & presentationJudithAnitaVicky 6Price, promotion and markdownJudithAnitaVicky

14 © Shopping Supply Chain Strategy Merch Strategy Merchandise Forecasting Supply Chain Planning Optimization Planning Merchandise Planning Customer Strategy Presentation Assortment Price, Promotion & Markdowns Pricing strategy Customer Offering Merch Planning Supply Chain Management & Allocation Offering strategy Analytics & Sales channels Fulfilment & Finance etc Merch Execution Supply Chain Management Merchandising model Shopping2020

15 © Shopping Supply Chain Strategy Merch Strategy Forecasting Supply Chain Planning Merchandise Planning Merch Planning Stock Management & Allocatie Fulfilment & Finance etc Supply Chain Strategy Merchandise Strategy #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3 1Merchandise & Supply Chain strategy RickToineFrank

16 © Shopping Supply Chain Strategy Merchandise Strategy Meer vanuit Retailer beschrijven: – Welke keuze heeft de retailer vwb SC en Merchandise strategie – Short tail vs. Long tail – Groothandel of zelf sourcen – Dropship Impact van afbakening binnen Supply Chain onderwerpen – Vooral commerciele keuze en impact op Supply Chain Merchandise strategie – Goede start, trends, best practices enz. – Mag meer structuur in: hoofdtrends met subtrends/best practices – Mag nog concreter worden vwb concrete aanbevelingen

17 © Shopping Supply Chain Strategy Merch Strategy Forecasting Supply Chain Planning Merchandise Planning Stock Management & Allocatie Supply Chain Planning, Forecasting #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3 2Forecasting & Supply chain planningFiekeNicoleHerald

18 © Shopping Supply Chain Planning is nog leeg Forecasting is verdwenen? Supply Chain Planning, Forecasting

19 © Shopping Supply Chain Strategy Merch Strategy Forecasting Supply Chain Planning Merchandise Planning Merch Planning Stock Management & Allocatie Supply Chain Management & Allocatie, Merchandise planning #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3 3Merchandise planning & Stock management FiekeNicoleHerald

20 © Shopping Supply Chain Management & Allocatie is nog leeg Merchandise planning – Voorbeelden zijn sterk seizoens gericht. Hebben we ‘bredere’ voorbeelden nodig? Impact van ‘sellertype’ discussie (hierna) Supply Chain Management & Allocatie, Merchandise planning

21 © Shopping Customer Strategy Presentation Assortment Promotion & Markdown strategie Price Merch Execution Offering strategy Customer Strategy Offering Strategy #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3 4Customer strategy & customer offering RickToineFrank

22 © Shopping Customer Strategy is nog leeg Offering Strategy: Is verdwenen Customer Strategy Offering Strategy

23 © Shopping Customer Strategy Presentation Assortment Promotion & Markdown strategie Price Merch Execution Offering strategy Assortment Presentation #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3 5Assortment & presentationJudithAnitaVicky

24 © Shopping Assortiment en presentatie is goed, uitgebreid verhaal – Mag meer structuur in Assortment Presentation

25 © Shopping Customer Strategy Presentation Assortment Promotion & Markdown strategy Price Merch Execution Offering strategy Price Promotion & Markdown strategy #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3 6Price, promotion and markdownJudithAnitaVicky

26 © Shopping Prijs: Gaat goed – Onderscheid tussen prijsbeleid en uitvoering Promoties en Markdowns: – Promoties – Markdowns nog niet beschreven? Prijsbeheer Promotion & Markdown strategy

27 © Shopping Structuur: Nog steeds ok? Klantpropositie Merchandising Executie Supply Chain

28 © Shopping Volgende stap: Wifi afmaken! Tijd / LocatieAgenda 12 juni 10:00 – 17:00 Nyenrode Shopping Tomorrow congres: 2 uur beschikbaar voor kennismakingsronde, toetsen onderzoeksvragen, bespreken aanpak, verdelen huiswerk en bijeenkomsten vastleggen. 1 juli 15:00 – 18:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: 3 uur voor discussie over de verkregen resultaten, herverdelen huiswerk en opzet eerste versie rapport. Deadline inleveren huiswerk 23 juni. 4 sep. 09:00 – 12:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: Bespreken tussentijdse resultaten. Deadline inleveren huiswerk 3 september. 23 sep. 10:00 – 17:00Shopping Today congres 9 okt. 09:00 – 12:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: expertgroep bijeenkomst, agenda TBD 19 nov. 13:00 – 17:00 Nijenrode Expertgroep meeting: Bespreken resultaten en concept versie Wiki. 26 nov. 17:00Deadline input Wiki “Merchandising”: Alle input compleet – start eind-redactie 15 dec. 12:00Deadline Wiki “Merchandising”: Eind-versie gereed jan. 10:00 – 17:00Shopping Together congres/Webwinkel vakdagen: eindpresentatie expertgroep resultaten. Uitwerken in Wiki Opstellen visie

29 Hoe versnellen we het Wiki schrijfproces? Alle hens aan dek! © Shopping Hoe kunnen we het schrijfproces versnellen? – Meer gezamenlijke afspraken: “schrijfsessies”? – Tijd blokken in de agenda’s? – Andere groepsindeling? – …

30 Uitwerken van best practices voor Selection in template © Shopping #OnderwerpExpert 1Expert 2Expert 3Expert 4 1Merchandise & Supply Chain strategy RickToineFrank 2Forecasting & Supply chain planning FiekeNicoleHerald 3Merchandise planning & Stock management FiekeNicoleHerald 4Customer strategy & customer offering RickToineFrank 5Assortment & presentationJudithAnitaVicky 6Price, promotion and markdown JudithAnitaVicky Kars Corien Ellen

31 Agenda Workshop 3 © Shopping Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki - modellen

32 Verdieping Wiki – modellen © Shopping Categorisering van winkels – Voor verdieping van Merchandising Verschillende typen winkels  verschillende strategieën/taktieken – Eén categorisering voor alle processtappen – Liefst ook te gebruiken door andere expertgroepen… 3 modellen – Retail concepten (Shopping2020 editie 2014, in progress) – Supply Chain (Shopping2020 editie 2013, final) – Delivery (Shopping2020 editie 2013, final)

33 Speelveld kwadranten (Retail concepten; 2014) Niet alledaags Alledaags EmotioneelFunctioneel 1

34 Kenmerken branche: Meerdere productgroepen Groot assortiment Klant behoeften Onderzoek Vergelijken Prijs blijft belangrijk Makkelijk en duidelijk Persoonlijke benadering Positio nering 2020 Prijs Gemak op maat (persoonlijk) Vertrekpunt Customer journey FlagshipStandaardPick-up-pointOnline platformWebshop Veel m2 Productdichtheid medium-laag Beperkt m2 Productdichtheid medium-hoog Weinig m2 Productdichtheid laag Rol Beleving & branding Groot assortiment Informatie ++ Inspiratie +++ Balans inspiratie/ gemak Beperkt assortiment Informatie ++ Inspiratie + Gemak Geen assortiment Informatie - Inspiratie - Business model Medium omzet per m2 Lage marges Medium kosten Con clusie Aanbevelingen Valkuilen fysieke winkels e-commerce online inspiratie & informatie Zie volgende slide voor uitwerking Vingeroefening ‘niet alledaags/functioneel’. 1

35 BeforeDuringAfter Simplify (gemak) Website (informeren) App met rationele informatie Standaard winkel met functionele navigatie (informeren/ gemak) Hoge digital service graad (op maat  gemak) App met vb route en productinformatie (informeren/ gemak) QR-codes voor extra productinformatie (informeren/ gemak) Pick-up-point (gemak) Klantenservice Enrich (inspireren) Advertenties (informeren/ inspireren) Televisie (informeren/ inspireren) Folder (informeren/ inspireren) Digitale nieuwsbrief (informeren/ inspireren) Augmented reality App met inspiratie Standaard winkel met medium inspriatie Flagship store met volop inspiratie Beperkte mogelijkheid voor delen op social media Uitwerking gewenste Customer Journey 1

36 4 modellen voor Sellers Shopping – Supply Chain © Shopping

37 4 modellen voor Sellers Shopping – Supply Chain © Shopping

38 5 succesvolle seller typen Shopping – Delivery © Shopping Brand – Direct to consumer Marketplace Generic Reseller Specialist Reseller 3 2 Generic Reseller

39 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) Lowest Cost beperkt de opties, optimaliseert zichzelf en besteedt graag uit © Shopping

40 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) Convenience Location verrast door leuke aanbiedingen en persoonlijke service © Shopping

41 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) Convenience Preselection biedt een bijzondere keus en brede service © Shopping

42 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) Platform Operator heeft een breed productaanbod en mooie aanbiedingen © Shopping

43 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) Brand Connected wil vanuit exclusiviteit de experience borgen © Shopping

44 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) Conclusie: Sellers moeten kiezen © Shopping

45 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) Shopping – Delivery © Shopping

46 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013) © Shopping

47 Mede mogelijk gemaakt door: BEDANKT! © Shopping 2020


Download ppt "Mede mogelijk gemaakt door: SHOPPING 2020 – MERCHANDISING AMSTERDAM – 9/10/2014 © Shopping 2020."

Verwante presentaties


Ads door Google