De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Shopping 2020 – Merchandising Amsterdam – 9/10/2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "Shopping 2020 – Merchandising Amsterdam – 9/10/2014"— Transcript van de presentatie:

1 Shopping 2020 – Merchandising Amsterdam – 9/10/2014

2 Agenda Workshop 3 Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt
Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki – modellen © Shopping 2020

3 Team updates “Nieuw” in het team Afgehaakt
Joost Jetten / Kars Koele (MediaMarkt-Saturn) Corien Beks (Modint) Ellen Ten Hove Afgehaakt Mareen Bogerd (Intratuin; te druk) © Shopping 2020

4 Waar staan we? Opstellen visie Uitwerken in Wiki Tijd / Locatie Agenda
12 juni 10:00 – 17:00 Nyenrode Shopping Tomorrow congres: 2 uur beschikbaar voor kennismakingsronde, toetsen onderzoeksvragen, bespreken aanpak, verdelen huiswerk en bijeenkomsten vastleggen. 1 juli 15:00 – 18:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: 3 uur voor discussie over de verkregen resultaten, herverdelen huiswerk en opzet eerste versie rapport. Deadline inleveren huiswerk 23 juni. 4 sep. 09:00 – 12:00 Expertgroep meeting: Bespreken tussentijdse resultaten. Deadline inleveren huiswerk 3 september. 23 sep. 10:00 – 17:00 Shopping Today congres 9 okt. 09:00 – 12:00 Expertgroep meeting:  expertgroep bijeenkomst, agenda TBD 19 nov. 13:00 – 17:00 Nijenrode Expertgroep meeting: Bespreken resultaten en concept versie Wiki. 26 nov. 17:00 Deadline input Wiki “Merchandising”: Alle input compleet – start eind-redactie 15 dec. 12:00 Deadline Wiki “Merchandising”: Eind-versie gereed jan. 10:00 – 17:00 Shopping Together congres/Webwinkel vakdagen: eindpresentatie expertgroep resultaten. Opstellen visie Uitwerken in Wiki Dus eerst trends en best practices, daarna uitwerken in boek en eindpresentatie. © Shopping 2020

5 Shopping2020 status update
Evaluatie ‘Shopping Today’ 23/9 1000 bezoekers “best gewaardeerd September event van Thuiswinkel.org” Onze presentatie bovengemiddeld gewaardeerd Programma status Veel enthousiaste experts, maar…. …. schrijven valt tegen Shopping2020 na januari 2015? Krachtig orgaan voor belangenbehartiging omni-channel retail Wiki blijft voortbestaan – maar onder welke naam? © Shopping 2020

6 Slides MediaMarkt pricing verwijderd

7 Agenda Workshop 3 Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt
Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki – modellen © Shopping 2020

8 Scoping logistieke expertgroepen
Product Informatie Management MDM Product informatie mamagement Merchandising Initiele voorraad allocatie Assortiments planning Prijs en promotie beleid Inkoop & Supply Chain Inkoop Supply chain planning Transport planning Vooraad management Order management Winkel voorraad Pick from store Warehousing & Returns Management Resource & capaciteits planning Locatiebeheer Delivery & Service Pick from store Thuis bezor- ging LEVERANCIER CONSUMENT Inslag Opslag Pick & pack Uitslag Pakket service Cross dock Afhaalpunt/ winkel Afhalen in de winkel / afhaalpunt Retour ontvangst

9 Scoping logistieke expertgroepen
Product Informatie Management Merchandising Inkoop & Supply Chain Warehousing & Return Management Delivery & Service Master data management Product informatie management Verrijking & afbeeldingen Onboarding nieuwe producten Beheer Configuratie Publicatie Data model, hierarchieen, etc Systemen Merchandising Assortimenten Prijsbeleid Promoties Mark downs Voorraad-allocatie pre-season, in-season and post-season Tooling & analytics Sourcing en inkoop Planning Voorraadmanagement Handling & Transport (aansturing, niet uitvoering) Winkelbevoor-rading en pick from store Retourvoorraad en overblijvers Supply chain control Informatie Track & trace Inslag/opslag/uitslag/retourontvangst/cross dock Capaciteits/resource planning Order management Order fulfilment Track & trace In/uitbesteden warehouse functie Business intelligence warehouse activiteiten Ophalen Bezorgen Klantsturing Ontvangst Retouren Cross dock transport Coordinatie of zelfstandig opereren Exportstromen Sturing overheid Invloeden bezorgopties op keten Track & trace

10 Overlap binnen Supply Chain
Merchandising Product Information Management Inkoop& Supply Chain Warehouse Mgmt & Returns Delivery & Service Produkt Informatie Management PIM – Afweging/Reqs. Merchandising PIM – how to, proces, systeem, … PIM – Requirements voor WMS&R Voorraad planning en optimalisatie Voorraad optim. : Klant->Retailer-> SC Voorraad optim. : Leverancier-> Retailer Demand forecasting (Hoeveelheid) Optimalisatie van voorraad i/d keten (Plaats) Voorraadallocatie over outlets/kanalen Afweging/ uitvoering interfilieren? Restvoorraad (incl. Winkelretouren) Commercieel (afprijzen?) “retouren en overblijvers”: Uitvoering ??? Long tail Long tail Assort.. afweging, voorraad in winkel Uitvoering Dropship??? Uitvoering Dropship??? Delivery opties Impact op winkelvoorraad/ assortiment??? Delivery: Pick from store Delivery: Pick from warehouse Klant retouren Impact long-tail retouren op assortiment??? ??? Verwerking van retouren ??? © Shopping 2020

11 Agenda Workshop 3 Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt
Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki – modellen © Shopping 2020

12 Overall Generiek gezien: Goede start, trends, best practices enz.
Meer structuur nodig Hoofdtrends met subtrends/best practices Opsomming van trends  tussengevoegde tips/tricks Concreter vwb concrete aanbevelingen Welke prijs-/assortiment-/promotie-/supply chain/… strategieen werken voor welke retailers in 2020? Inspireren vs. aan de hand meenemen Completeren Verdiepingsslag nodig Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

13 Uitwerken van best practices voor Selection in template
# Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 1 Merchandise & Supply Chain strategy Rick Toine Frank 2 Forecasting & Supply chain planning Fieke Nicole Herald 3 Merchandise planning & Stock management 4 Customer strategy & customer offering 5 Assortment & presentation Judith Anita Vicky 6 Price, promotion and markdown © Shopping 2020

14 Merchandising model Shopping2020
Supply Chain Strategy Merch Strategy Merchandise Forecasting Supply Chain Planning Optimization Planning Customer Strategy Presentation Assortment Price, Promotion & Markdowns Pricing strategy Customer Offering Merch Planning Supply Chain Management & Allocation Offering strategy Analytics & Sales channels Fulfilment & Finance etc Merch Execution Supply Chain Management Later focusgebieden aangeven van verschillende vormen van retail: Food, Fashion, Hardlines © Shopping 2020

15 Supply Chain Strategy Merchandise Strategy
2 Supply Chain Planning 1 3 Forecasting Supply Chain Strategy Stock Management & Allocatie Fulfilment & Finance etc Merch Strategy Merchandise Planning Merch Planning # Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 1 Merchandise & Supply Chain strategy Rick Toine Frank Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

16 Supply Chain Strategy Merchandise Strategy
Meer vanuit Retailer beschrijven: Welke keuze heeft de retailer vwb SC en Merchandise strategie Short tail vs. Long tail Groothandel of zelf sourcen Dropship Impact van afbakening binnen Supply Chain onderwerpen Vooral commerciele keuze en impact op Supply Chain Merchandise strategie Goede start, trends, best practices enz. Mag meer structuur in: hoofdtrends met subtrends/best practices Mag nog concreter worden vwb concrete aanbevelingen Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

17 Supply Chain Planning, Forecasting
2 Supply Chain Planning 1 3 Forecasting Supply Chain Strategy Stock Management & Allocatie Merch Strategy Merchandise Planning # Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 2 Forecasting & Supply chain planning Fieke Nicole Herald Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

18 Supply Chain Planning, Forecasting
Supply Chain Planning is nog leeg Forecasting is verdwenen? Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

19 Supply Chain Management & Allocatie, Merchandise planning
2 Supply Chain Planning 1 3 Forecasting Supply Chain Strategy Stock Management & Allocatie Merch Strategy Merchandise Planning Merch Planning # Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 3 Merchandise planning & Stock management Fieke Nicole Herald Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

20 Supply Chain Management & Allocatie, Merchandise planning
Supply Chain Management & Allocatie is nog leeg Merchandise planning Voorbeelden zijn sterk seizoens gericht. Hebben we ‘bredere’ voorbeelden nodig? Impact van ‘sellertype’ discussie (hierna) Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

21 Customer Strategy Offering Strategy
# Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 4 Customer strategy & customer offering Rick Toine Frank Price 4 Merch Execution Customer Strategy Promotion & Markdown strategie Offering strategy Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. Assortment 6 5 Presentation © Shopping 2020

22 Customer Strategy Offering Strategy
Customer Strategy is nog leeg Offering Strategy: Is verdwenen Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

23 Assortment Presentation
# Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 5 Assortment & presentation Judith Anita Vicky Price 4 Merch Execution Customer Strategy Promotion & Markdown strategie Offering strategy Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. Assortment 6 5 Presentation © Shopping 2020

24 Assortment Presentation
Assortiment en presentatie is goed, uitgebreid verhaal Mag meer structuur in Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

25 Price Promotion & Markdown strategy
# Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 6 Price, promotion and markdown Judith Anita Vicky Price 4 Merch Execution Customer Strategy Promotion & Markdown strategy Offering strategy Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. Assortment 6 5 Presentation © Shopping 2020

26 Prijsbeheer Promotion & Markdown strategy
Prijs: Gaat goed Onderscheid tussen prijsbeleid en uitvoering Promoties en Markdowns: Promoties Markdowns nog niet beschreven? Opstellen van heel concreet stappenplan om retailers (bricks/clicks, omni channel, …) te helpen met een roadmap naar 2020. © Shopping 2020

27 Structuur: Nog steeds ok?
Klantpropositie Merchandising Supply Chain Merchandising is de vertaling van de formule naar de plek waar de aankoop plaatsvindt. Welke produkten voer je, tegen welke prijzen. Met de verschuiving van het orientatie, selectie en transactiemoment vanuit de winkel naar andere kanalen is het logisch dat ook merchandising verandert. In de omnichannel tijd is de macht naar de consument verschoven, en is het veel lastiger om je als retailer op een positieve manier te onderscheiden en de gunst van de koper te winnen. Traditionele middelen om assortiment, prijs en promoties te beheren schieten te kort, de lat ligt een stuk hoger en de retailer moet continue vernieuwen om bij te blijven. In de aanpak van onze expertgroep Merchandising gaan we in op de vier hoofdpijlers van Merchandising Klantpropositie Merchandising Supply Chain Executie van de merchandising in de dagelijkse operatie Executie © Shopping 2020

28 Volgende stap: Wifi afmaken!
Tijd / Locatie Agenda 12 juni 10:00 – 17:00 Nyenrode Shopping Tomorrow congres: 2 uur beschikbaar voor kennismakingsronde, toetsen onderzoeksvragen, bespreken aanpak, verdelen huiswerk en bijeenkomsten vastleggen. 1 juli 15:00 – 18:00 IBM Nederland Expertgroep meeting: 3 uur voor discussie over de verkregen resultaten, herverdelen huiswerk en opzet eerste versie rapport. Deadline inleveren huiswerk 23 juni. 4 sep. 09:00 – 12:00 Expertgroep meeting: Bespreken tussentijdse resultaten. Deadline inleveren huiswerk 3 september. 23 sep. 10:00 – 17:00 Shopping Today congres 9 okt. 09:00 – 12:00 Expertgroep meeting:  expertgroep bijeenkomst, agenda TBD 19 nov. 13:00 – 17:00 Nijenrode Expertgroep meeting: Bespreken resultaten en concept versie Wiki. 26 nov. 17:00 Deadline input Wiki “Merchandising”: Alle input compleet – start eind-redactie 15 dec. 12:00 Deadline Wiki “Merchandising”: Eind-versie gereed jan. 10:00 – 17:00 Shopping Together congres/Webwinkel vakdagen: eindpresentatie expertgroep resultaten. Opstellen visie Uitwerken in Wiki © Shopping 2020

29 Hoe versnellen we het Wiki schrijfproces?
Alle hens aan dek! Hoe kunnen we het schrijfproces versnellen? Meer gezamenlijke afspraken: “schrijfsessies”? Tijd blokken in de agenda’s? Andere groepsindeling? © Shopping 2020

30 Uitwerken van best practices voor Selection in template
Ellen Kars Corien # Onderwerp Expert 1 Expert 2 Expert 3 Expert 4 1 Merchandise & Supply Chain strategy Rick Toine Frank 2 Forecasting & Supply chain planning Fieke Nicole Herald 3 Merchandise planning & Stock management 4 Customer strategy & customer offering 5 Assortment & presentation Judith Anita Vicky 6 Price, promotion and markdown © Shopping 2020

31 Agenda Workshop 3 Status update Dynamische prijzen bij MediaMarkt
Afbakening `Merchandising´ binnen Supply Chain Status Wiki Verdieping Wiki - modellen © Shopping 2020

32 Verdieping Wiki – modellen
Categorisering van winkels Voor verdieping van Merchandising Verschillende typen winkels  verschillende strategieën/taktieken Eén categorisering voor alle processtappen Liefst ook te gebruiken door andere expertgroepen… 3 modellen Retail concepten (Shopping2020 editie 2014, in progress) Supply Chain (Shopping2020 editie 2013, final) Delivery (Shopping2020 editie 2013, final) © Shopping 2020

33 1 Speelveld kwadranten (Retail concepten; 2014) Niet alledaags
Functioneel Emotioneel Alledaags

34 online inspiratie & informatie
Vingeroefening ‘niet alledaags/functioneel’. online inspiratie & informatie fysieke winkels Kenmerken branche: Meerdere productgroepen Groot assortiment behoeften Klant Onderzoek Vergelijken Prijs blijft belangrijk Makkelijk en duidelijk Persoonlijke benadering Positio nering 2020 Prijs Gemak op maat (persoonlijk) Vertrekpunt Customer journey Flagship Standaard Pick-up-point Online platform Webshop Veel m2 Productdichtheid medium-laag Beperkt m2 Productdichtheid medium-hoog Weinig m2 Productdichtheid laag Rol Beleving & branding Informatie ++ Inspiratie +++ Balans inspiratie/ gemak Beperkt assortiment Inspiratie + Gemak Geen assortiment Informatie - Inspiratie - Business model Medium omzet per m2 Lage marges Medium kosten Con clusie Aanbevelingen Valkuilen e-commerce Zie volgende slide voor uitwerking 1

35 1 Before During After Simplify (gemak) Enrich (inspireren)
Uitwerking gewenste Customer Journey 1 Before During After Simplify (gemak) Website (informeren) App met rationele informatie Standaard winkel met functionele navigatie (informeren/ gemak) Hoge digital service graad (op maat  gemak) App met vb route en productinformatie (informeren/ gemak) QR-codes voor extra productinformatie (informeren/ gemak) Pick-up-point (gemak) Klantenservice Enrich (inspireren) Advertenties (informeren/ inspireren) Televisie (informeren/ inspireren) Folder (informeren/ inspireren) Digitale nieuwsbrief (informeren/ inspireren) Augmented reality App met inspiratie Standaard winkel met medium inspriatie Flagship store met volop inspiratie Beperkte mogelijkheid voor delen op social media

36 Shopping2020 2013 – Supply Chain
4 modellen voor Sellers 2 Shopping – Supply Chain © Shopping 2020

37 Shopping2020 2013 – Supply Chain
4 modellen voor Sellers 2 Shopping – Supply Chain © Shopping 2020

38 5 succesvolle seller typen
3 Shopping – Delivery Generic Reseller Generic Reseller Marketplace Brand – Direct to consumer Specialist Reseller 2 © Shopping 2020

39 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
Lowest Cost beperkt de opties, optimaliseert zichzelf en besteedt graag uit © Shopping 2020

40 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
Convenience Location verrast door leuke aanbiedingen en persoonlijke service © Shopping 2020

41 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
Convenience Preselection biedt een bijzondere keus en brede service © Shopping 2020

42 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
Platform Operator heeft een breed productaanbod en mooie aanbiedingen © Shopping 2020

43 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
Brand Connected wil vanuit exclusiviteit de experience borgen © Shopping 2020

44 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
Conclusie: Sellers moeten kiezen © Shopping 2020

45 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
Shopping – Delivery © Shopping 2020

46 5 succesvolle seller typen (Delivery 2013)
© Shopping 2020

47 Bedankt! © Shopping 2020


Download ppt "Shopping 2020 – Merchandising Amsterdam – 9/10/2014"

Verwante presentaties


Ads door Google