De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Psychosociale aandacht bij noodplanning: introductie Een schokkende gebeurtenis op school.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Psychosociale aandacht bij noodplanning: introductie Een schokkende gebeurtenis op school."— Transcript van de presentatie:

1 Psychosociale aandacht bij noodplanning: introductie Een schokkende gebeurtenis op school

2  Sinds meer dan 30 jaar – ‘vergeten slachtoffers’  Psychosociale opvang de eerste uren/dagen  Psychosoc. opvang bij rampen  via noodplanning + Psychosociale opvang bij schokkende gebeurtenis + Voorbereiding: opleiding – noodplannen maken  Voorbeelden op school − Schooluitstap, zelfdoding, werkplaatsongeval, …  Evidence Based Practice Dringende Sociale Interventie Een schokkende gebeurtenis op school

3  Psychosociale basisopleiding  Bijkomende training + permanente vorming  Ervaring met kinderen en groepsopvang  Kennis onderwijswereld De DSI-hulpverlener Een schokkende gebeurtenis op school

4  Voor een noodsituatie − Nascholing: Hoe als school omgaan met een schokkende gebeurtenis? Uw noodplan in de praktijk Omgaan met getroffenen Wat kan DSI doen voor scholen? Een schokkende gebeurtenis op school

5  Doelgroep: − Directies − Verantwoordelijken noodplanning − CLB-medewerkers  Herken en erken de crisis > activeer crisisplan  Eigen veiligheid eerst: Organiseer jezelf  Vorm een crisisteam  Hou een logboek bij  Bewaak de communicatie  Gebruik je netwerk (koepel, gemeente, …) Nascholing: Uw noodplan in de praktijk Een schokkende gebeurtenis op school

6  Doelgroep: − Directies en verantwoordelijken noodplanning − Sleutelfiguren in begeleiding en eerste opvang: Bijv. CLB-medewerkers, (zorg)leerkrachten  Kalm blijven en rustig handelen maakt anderen rustig  Vertrouwen winnen en behouden − Door te werken met een vaste contactpersoon − Geef eerlijke en duidelijke informatie  Hoop en toekomstperspectief: hoe ankerpunten plaatsen in de tijd? Een schokkende gebeurtenis op school Nascholing: Omgaan met getroffenen

7  Bij een noodsituatie − Coaching  Na een noodsituatie − Opvang personeel − Ondersteuning bij opvang leerlingen − Ondersteuning bij opvang ouders Een schokkende gebeurtenis op school Wat kan DSI doen voor scholen?

8  onderwijs.rodekruis.be  Eerste hulpopleidingen - Train the trainer  Hartveilig - AED  Bezoek een opvangcentrum voor asielzoekers  Brugfigurenproject (lager onderwijs)  Internationaal Humanitair recht (hoger onderwijs) Een schokkende gebeurtenis op school Rode Kruis-Vlaanderen en scholen

9  Wie ben je?  Welke functie?  Waarom koos je voor deze infosessie? Voorstellen Een schokkende gebeurtenis op school

10  Wat is een schokkende gebeurtenis?  Wie wordt erdoor getroffen?  Hoe reageren mensen?  Wat kan ik doen om te helpen?  Zorg ook voor jezelf Een schokkende gebeurtenis op school Programma

11 SCHOKKENDE GEBEURTENISSEN Een schokkende gebeurtenis op school

12  Ervaring met een gebeurtenis die jullie/anderen als ‘schokkende’ hebben ervaren?  Wat zijn specifieke kenmerken van een schokkende gebeurtenis? Schokkende Gebeurtenissen Een schokkende gebeurtenis op school

13 3 kenmerken: Gevaar Onverwacht Machteloosheid Wat is een Schokkende Gebeurtenis? Een schokkende gebeurtenis op school

14 Jongen sterft na aanrijding Op de Gentse steenweg werd gisterenochtend Ward D.B., 12 jaar, aangereden door een auto die uit een zijstraat kwam. De hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar Ward D.B. was op slag dood. Twee vrienden die de jongen vergezelden naar school kwamen er met de schrik vanaf. (belga) Wie is getroffen? Een schokkende gebeurtenis op school

15 − Ward zelf − Vrienden die bij hem waren − Ooggetuigen − Gezin, familie − Werkomgeving, school − Vrienden −... Wie is getroffen? Een schokkende gebeurtenis op school

16  Inleefoefening Een schokkende gebeurtenis op school Hoe reageren mensen?

17  Ongeloof en verbijstering  Lichamelijke reacties  Angst  Boosheid / Schuld  Neerslachtigheid  Tunnelzicht  Gevoelens van vervreemding  Niet alle reacties zijn negatief  (Paniek) Normale reacties op een abnormale gebeurtenis! Mogelijke reacties Een schokkende gebeurtenis op school

18 Wanneer?  Uitzonderlijk!!  Als na tweetal maanden nog geen evolutie in de verwerking − Intensiteit reacties niet afneemt − Gevaar voor zichzelf en de omgeving Enkele voorbeelden − Depressie − Middelgebonden afhankelijkheid (drugs, alcohol…) − Angststoornis − Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) Verwerkingsproblemen? Een schokkende gebeurtenis op school

19  Hoe iemand reageert is niet te voorspellen  Iedereen reageert anders = Normale reacties op abnormale gebeurtenis  Onmiddellijke reacties zeggen weinig over de latere verwerking.  Als er maar evolutie is Onthou! Een schokkende gebeurtenis op school

20 WAT KAN IK DOEN OM TE HELPEN? Een schokkende gebeurtenis op school

21 Schokkende gebeurtenis Noden Getroffenen Wat kan jij doen? GevaarVeiligheid OnverwachtInformatie MachteloosheidControle Noden getroffenen Een schokkende gebeurtenis op school

22 Schokkende gebeurtenis Noden Getroffenen Wat kan jij doen? GevaarVeiligheidOnthaal OnverwachtInformatie MachteloosheidControleBegeleiding Noden getroffenen Een schokkende gebeurtenis op school

23  Doel: mensen krijgen weer vat op de situatie  Uitgangspunt: mensen zijn veerkrachtig  Hulpverlening = voorkomen van onnodig leed = faciliteren van die veerkracht − Praktische hulp − Luisteren/meedenken  overzicht krijgen Hoe begeleiden? Een schokkende gebeurtenis op school

24 5 principes van Veerkracht 1. Veiligheid - Vertrouwen 2. Kalmte 3. Zelfredzaamheid 4. Verbondenheid 5. Hoop - Toekomstperspectief (Hobfoll et al 2007) Een schokkende gebeurtenis op school

25 Veerkracht Veiligheid Rust ZelfredzaamheidVerbondenheid Hoop

26 Een schokkende gebeurtenis op school Veerkracht– Veiligheid (I) Veiligheid - Fysieke veiligheid - Psychische veiligheid: Vertrouwen - Draag zorg over informatie, hulp zoeken, verduidelijk informatie - ….

27 Een schokkende gebeurtenis op school Veerkracht– Veiligheid (II) Vertrouwen, winnen en houden - Om het vertrouwen te houden moet je zorgen dat je je afspraken kan nakomen: zorg voor jezelf - Let op niet te worden opgeslorpt in de vraag - Begrens je engagement, en wees daar duidelijk over. Zorg dragen voor jezelf is zorg dragen voor de ander

28 ZORG VOOR JEZELF Een schokkende gebeurtenis op school

29  Kenmerken SG: − Gevaar − Onverwacht − Machteloos Schokkende Gebeurtenis? Een schokkende gebeurtenis op school

30  Verkomen dat het een SG wordt: − Gevaar  ? − Onverwacht  ja − Machteloos  ? Zoveel mogelijk proberen beperken Kennis structuren Wat kan ik wél doen voor de mensen − Maatregelen vóór, tijdens en na interventie Schokkende gebeurtenis? Een schokkende gebeurtenis op school

31  Voor: − Opleiding/ bijscholing − Oefeningen  Tijdens: − Eigen veiligheid eerst! − Grenzen Hou jezelf in de gaten Hou je collega’s in de gaten Voor en tijdens Een schokkende gebeurtenis op school

32  Je bent je eigen werkinstrument !  De dingen mogen je “raken”  Iedereen is anders  Reacties zijn normale reacties op een abnormale gebeurtenis… Tijdens: Grenzen Een schokkende gebeurtenis op school

33  Evenwicht terugvinden  Eventueel debriefing − Samen puzzel terug vormen Nadien Een schokkende gebeurtenis op school

34  Familie/vrienden?  Je eigen professioneel netwerk? − Huisarts (als je er een goede relatie mee hebt) − School? CLB?  Extern − Tele-onthaal (  106 of − Centrum Algemeen Welzijnswerk (www.caw.be)  Fit in je hoofd (www.fitinjehoofd.be) Waar kan jij terecht? Een schokkende gebeurtenis op school

35 Ik ga & neem mee Een schokkende gebeurtenis op school

36 Bedankt voor uw aandacht Ilona Sauwen Rode Kruis Vlaanderen – Dringende Sociale Interventie (DSI) Motstraat Mechelen 015/


Download ppt "Psychosociale aandacht bij noodplanning: introductie Een schokkende gebeurtenis op school."

Verwante presentaties


Ads door Google