De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wifi: Vul je naamkaartje nog NIET in. Hoe vind ik een baan BOOTCAMP.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wifi: Vul je naamkaartje nog NIET in. Hoe vind ik een baan BOOTCAMP."— Transcript van de presentatie:

1 Wifi: Vul je naamkaartje nog NIET in

2 Hoe vind ik een baan BOOTCAMP

3 Kennismaking 3 Geert-Jan WaasdorpMaaike Kooter Marie Anne Borst

4 Programma 4 Het Baanzoekplan deel I Pauze Het Baanzoekplan deel II Lunch / netwerken / op adem komen Je CV en LinkedIn profiel Break out sessie (kleine groepjes) Pauze Onderscheidend vermogen Borrel / netwerken

5 Kennismaken 5 Maak kennis met je buurman/buurvrouw 1.Vertel kort wie je bent. 2.Waarom ben je vandaag hier? 3.Wat voor baan zoek je? 4.Wat hoop je aan het einde van de dag bereikt te hebben?

6 Hoe vind ik een baan - Bootcamp 6 Deliverables – Bootcamp Een persoonlijk baanzoekplan. Effectieve arbeidsmarktoriëntatie-strategie. Jouw CV sluit aan op de arbeidsmarkt van nu. Je hebt een completer en vindbaarder LinkedIn profiel. Je vindt minimaal 10 passende vacatures. Uitbreiden van je netwerk. Je weet waar de banen zijn. Je gaat gemotiveerd en “arbeidsmarkt-fit” de deur uit! We gaan écht aan de slag!

7 Het startpunt van je zoektocht Uitgangspunt = weet wat je wilt Je hebt helder en duidelijk voor ogen wat je wilt. Je hebt een globaal beeld van de functie die je wilt Je staat voor alles open 60% 35% 5%

8 Schrijf jouw gewenste functie op

9 Het baanzoekplan -> workshops -> Bootcamp 10 oktober 2014

10 Stap 1Synoniemen 10 Wat zijn synoniemen van je gewenste functie? Hoe werkt het voor een starter? Waarom werken we met synoniemen?

11 Synoniemen

12 Administratief medewerker Administratief werknemer Administrateur Assistent administratie Medewerker financiële administratie Boekhouder Salarisadministrateur Cashbeheerder Bedrijfsadministrateur Assistent bedrijfsadministratie

13 Synoniemen: Product manager

14 Inkoper Buyer Purchaser Inkoopadviseur Inkoop-adviseur Inkoop consultant Adviseur inkoop Operationeel inkoper Purchasing manager Strategisch inkoper Technisch inkoper Synoniemen Commodity manager Tactisch inkoper Tactical Purchaser Verwerver ………..

15 Inkoper Buyer Purchaser Inkoopadviseur Inkoop-adviseur Inkoop consultant Adviseur inkoop Operationeel inkoper Purchasing manager Strategisch inkoper Technisch inkoper Commodity manager Tactisch inkoper Tactical Purchaser Verwerver ……….. Synoniemen

16 Waar vind je synoniemen? 1.Op welke functiebenamingen kijk en solliciteer je (lijstje maken) en heb je gesolliciteerd (oude vacatures) 2.Met/zonder spatie, met/zonder streepje ‘-’, Enkelvoud/meervoud, man/vrouw 3.Nederlands, Engels, andere taal 4.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/ synoniemen.netmijnwoordenboek.nl/synoniemen/ 16

17 Synoniemen Schrijf 15 synoniemen en alternatieve schrijfwijzen op van de functie die je wenst. 17

18 Waar vind je synoniemen? 1.Op welke functiebenamingen kijk en solliciteer je (lijstje maken) en heb je gesolliciteerd (oude vacatures) 2.Met/zonder spatie, met/zonder streepje ‘-’, Enkelvoud/meervoud, man/vrouw 3.Nederlands, Engels, andere taal 4.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/ synoniemen.netmijnwoordenboek.nl/synoniemen/ 5.http://www.indeed.nlhttp://www.indeed.nl 6.(oud-)collega’s, je netwerk etc. 7.Wikipedia 18

19 Wikipedia

20 Opdracht Vul je huidige synoniemenlijst aan 1.Op welke functiebenamingen kijk en solliciteer je (lijstje maken) en heb je gesolliciteerd (oude vacatures) 2.Met/zonder spatie, met/zonder streepje ‘-’, Enkelvoud/meervoud, man/vrouw 3.Nederlands, Engels, andere taal 4.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/ synoniemen.netmijnwoordenboek.nl/synoniemen/ 5.http://www.indeed.nlhttp://www.indeed.nl 6.(oud-)collega’s, je netwerk etc. 7.Wikipedia

21 Effectief? Trial & Error Blijf synoniemen zoeken via indeed, monsterboard etc. Houd je lijst up-2-date

22 Boolean logic –NietsHR Adviseur –“…”“HR Adviseur” –OR“HR Adviseur” OR “HR-adviseur” –AND “HR Adviseur” AND solliciteren –Haakjes (…)(“..” OR “…”) AND Dit werkt voor de meeste zoekmachines op deze manier (Google, LinkedIn….)

23 Stap 2De juiste zoekkanalen 23 De huidige arbeidsmarkt

24 Stap 2De juiste zoekkanalen Zoekkanalen versus oriëntatietitels 24

25 De arbeidsmarkt is complex en intransparant 3% zoekt optimaal Een goede baanzoeker is in staat 1/3 van de voor hem/haar relevante vacatures te vinden Het juiste zoekkanaal is sterk afhankelijk van Ervaring Opleidingsniveau Functiegroep 25 Stap 2De juiste zoekkanalen

26

27 Opdracht Maak een top 5 met jouw belangrijkste zoekkanalen. Maak gebruik van het boek Hoe vind ik een baan? Doe de baan-zoekgedrag- test op 27

28 Opdracht Maak een top 5 met jouw belangrijkste zoekkanalen. Maak gebruik van het boek Doe de baan-zoekgedrag- test op Vul de lijst aan met maximaal 5 andere kanalen die je gebruikt/goede ervaring mee hebt 28

29 Stap 3De juiste oriëntatietitels 29

30 Stap 3De juiste oriëntatietitels 30 Tips Gebruik indeed voor inventarisatie Gebruik meerdere oriëntatietitels per zoekkanaal Varieer in de manier waarop je ze gebruikt Ga van breed naar smal/specifiek en niche Bekijk de tips in het boek ‘Hoe vind ik een baan?’

31 Opdracht Elk oriëntatiekanaal heeft specifieke oriëntatietitels –Vul per oriëntatiekanaal in welke oriëntatietitels je gaat gebruiken. 31

32 Opdracht Ga zelf op zoek naar vacatures en gebruik: - Synoniemen in jouw oriëntatietitels -Gebruik de juiste oriëntatiekanalen -Varieer met oriëntatietitels -Gebruik Boolean Logic 32

33 Time-Out

34 4. Arbeidsmarktpositie Courant Niet courant Bron: Intelligence Group Onbewust onbekwaam Bewust bekwaam

35 Courant Niet courant Bron: Intelligence Group Onbewust onbekwaam Bewust bekwaam In controle van zijn/haar toekomst Laat het kaas niet van je brood eten Je hebt een probleem! Definieer je ontwikkelpad 4. Arbeidsmarktpositie

36 Courant Niet courant Bron: Intelligence Group Onbewust onbekwaam Bewust bekwaam 4. Waar sta jij?

37 4. Arbeidsmarktkans

38 4. Arbeidsmarkbeheersing 1.Een CV 2.Een goed CV 3.Een relevant CV 4.Een CV afgestemd op de ‘burger’ arbeidsmarkt 5.Een goed LinkedIn profiel 6.Jargon 7.Synoniemen 8.Een baan zoekplan 9.De juiste zoekkanalen 10.De juiste zoektitels 11.Courant arbeidsmarktgedrag 12.Een zoekstructuur 13.Weten wat je waard bent 14.Kansvergroters

39 De CV 2.0 vraag: “Wat mist er nog in mijn CV waardoor je me niet uitnodigt voor een gesprek?’’ Check: matchen je opleiding, vaardigheden, achtergrond, certificaten met het gevraagde Branche/functie specifieke opleidingen, certificaten, cursussen etc. “Hard skills helpen je aan een sollicitatiegesprek, soft skills heb je nodig om de baan te krijgen.” Pas bij een matchend profiel wordt je motivatie(brief) belangrijk! Stap 5De juiste skills

40  CA Clarity PPM (alleen kennis)  Fortes Principal Toolbox (alleen kennis)  P2ware Project Manager 7  MS Project  MS SharePoint (iShare)  MS Excel, Word, Powerpoint, Outlook  MS Visual Basic  Aris Express BPM  MS Visio  SAP MySAP ERP  Exact Synergy  MS Dynamics Nav  Smartsite Content Management  WebGenerator ProSite Content Management  Autodesk AutoCAD  Autodesk Inventor  Jet Reports  SPSS Skills

41 Opdracht Arceer in je vacatures de skills die worden gevraagd, maar die jij nog NIET bezit c.q. niet in je CV vermeldt maar wel hebt. Noteer deze skills in je Baanzoekplan Noteer op welke manier je aan deze skills kunt werken

42 Stap 5Jargon ‘Jargon is het taalgebruik of vaktaal binnen een vakgebied of een groep mensen, die voor buitenstaanders vaak moeilijk te volgen is.’

43 De kracht van vacatures & arceerstift

44

45 Opdracht Arceer in de meegebrachte vacatures alle jargon - Noteer het jargon/functionaliteiten/ woorden/zinnen/termen/begrippen in je baanzoekplan die zeker niet in je CV / brief mogen ontbreken

46 Weet jij waar je staat op de arbeidsmarkt? Courant Niet courant Bron: Intelligence Group Onbewust onbekwaam Bewust bekwaam Uitgevoerd baanzoekplan Skills

47 Stap 6Structuur Dagschema / agenda Doorzettingsvermogen Wisselende activiteiten Vaste tijden Tijdsblokken Goede werkplek Focus Doelstellingen

48 Ga terug naar stap 2: Mijn Oriëntatiekanalen van je Baan-zoek-plan Hoeveel uur besteed je nu aan zoeken? (zie stap 2) Voor hoeveel uur zoek je werk per week Verdeel de uren over de oriëntatiekanalen Opdracht

49 Netwerk- bijeenkoms t Social Media/ Linkedin Voorbereide n gesprek/ Bellen met bedrijf x Vacaturesite s bekijken Voorbereide n beursbezoek Brief schrijven cv aanpassen Voorbereid en gesprek/ Bellen met bedrijf x Social Media/ Linkedin Bedrijf binnen lopen Kranten doornemen Vacaturesite s bekijken UWV Brief schrijven Inschrijven uitzendburea u 2 Inschrijven uitzendbureau 1 Sollicitatie van maandag nabellen Top 10 lijst doornemen Stap 6. Houd een werkagenda aan

50 Tips voor structuur Bijvoorbeeld: 3 x per week vacaturesites (ma, wo, vr) 3 x per week netwerk gesprekken 15 nieuwe contacten per week in LinkedIn 2 open sollicitaties per week 10 belletjes per week naar beslissers Zoeken naar ‘nieuwe kansrijke bedrijven’

51 Vul bij stap 6 in je Baan-zoek-plan jouw weekschema in voor de komende week Opdracht

52 De komende 45 minuten…..

53 Bootcamp – deel II De 2 e helft: Je CV en LinkedIn profiel Break out sessie Onderscheidend vermogen Borrel / netwerken

54 Opdracht Opdracht: Bekijk het CV van je buurman/buurvrouw - Wat is je indruk?

55 Componenten van een krachtig CV De 4 P’s 1.Personalia 2.Profielschets 3.Praktische informatie 4.Passie

56 Personalia Voornamen:Antonius Johannes Maria Achternaam:de Groot Roepnaam:Tom Titel:Ing. Geslacht:man Nationaliteit:Nederlandse Telefoonnummer: Linkedin:linkedin.com/in/tomdegroot AdresDorpstraat 1 Postcode woonplaats: 1234 AB Amsterdam Geboortedatum1 april 1960 GeboorteplaatsAmsterdam

57 Personalia Ing. Tom (A.J.M.) de Groot Dorpsstraat AB Stad 1 april 1960, Amsterdam linkedin.com/in/tomdegrootAccountmanagerFMCG twitter.com/tomdegrootAccountmanagerFMCG

58 Een goede profielschets In ongeveer 4 zinnen vertel je: - Wie ben je? - Waar ben je goed in? - Waarom ben jij de oplossing voor het bedrijf? Dit is NIET hetzelfde als je motivatie

59 Een goede profielschets Eerste persoonsperspectief Geef de tekst een persoonlijke touch Gebruik geen dooddoeners Gebruik voorbeelden (STARR)

60 Een goede profielschets Mijn naam is John, een flexibele, resultaatgerichte manager met ruime ervaring binnen het productiewezen en in de voedselindustrie. Mijn managementstijl kenmerkt zich het best als dienend leiderschap: ik zet anderen in hun kracht om zo samen goed te presteren. Ook niet onbelangrijk: ik beschik over een goede portie humor en heb nooit een ochtendhumeur!

61 Praktische informatie Houd het overzichtelijk. Leg nadruk: gebruik logo’s van een werkgever of het VETdrukken van de werkgever/functie. Soms is het goed korts iets te vertellen over een vorige werkgever Leg uit wát je hebt gedaan: wees Kort en bondig. Gebruik jargon / synoniemen

62 Passie

63 Een goed CV Geef je CV een logische naam Vb. ‘CV CecilevanManen_beleidsmedewerker_2014 Pas je CV per sollicitatie aan Kleur in je CV? Houd rekening met Z/W printers Verstuur je CV in PDF Laat je CV door meerdere personen checken op spelfouten Gebruik een professionele foto

64 Linked-in

65 10 must do’s op LinkedIn 1.Concrete en specifieke titel - Waar wil je op gevonden worden? -Gangbare functietitel -Wees duidelijk Dus niet: Enthousiaste marketeer op zoek naar een uitdaging in marktonderzoek. Beter zou zijn: Marketing Intelligence specialist met ruime ervaring in SPSS, SQL en Datamining zoekt marktonderzoeksbureau voor de ICTsector.

66 10 must do’s op LinkedIn 2. Je elevator pitch in je samenvatting -Wat doe je? (max 4 regels) -Waarom doe je dit? (max 6 regels) -Waar ben je goed in? (max 4 regels) -Waar kunnen mensen je bereiken? Kan hetzelfde zijn als je profielschets (CV)

67 10 must do’s op LinkedIn 3. Minimaal 90% gevuld Profielfoto Professionele kopregel / titel Huidige functies (met omschrijving) Voormalige functies (minimaal 2) Minstens 3 skills Openbaar Profiel URL Samenvatting Opleidingen Cursussen Contact Informatie Bedrijfstak en locatie Minimaal 50 contacten Endorsements

68 10 must do’s op LinkedIn 4. Verwerk synoniemen én jargon –In je summary Ik ben ook beschikbaar als: manager, hoofd, directeur, leidinggevende, –Onder ervaring / specialties

69

70 10 must do’s op je LinkedIn profiel 5. Gebruik een professionele foto 6.Laat je netwerk zien dat je beschikbaar bent 7.Stuur ALTIJD een persoonlijke uitnodiging 8.Deel je kennis; status updates 9.Zorg voor endorsements en aanbevelingen 10. Wees pro-actief

71 LinkedIn als vacaturesite

72 We gaan opsplitsen! Groep 1: Break out sessie, met Maaike naar een andere ruimte Groep 2 + 3: Blijven in de ruimte en oefenen met alle tips & trucs (Baan-zoek-plan, CV, LinkedIn profiel aanpassen)

73 Aan de slag Ga aan de slag met je eigen arbeidsmarktoriëntatie, bijvoorbeeld: Ga op zoek naar vacatures (gebruik je Baan-zoek-plan) Match je CV met de vacature waar je op wilt solliciteren Verrijk je CV met relevante informatie, synoniemen en jargon Pas je LinkedIn profiel aan. En.. stel vragen aan de trainer, buurman/buurvrouw

74 Aan de slag

75 Time-Out

76 Onderscheidend vermogen Netwerken Begin dichtbij jezelf, wie ken je? Bedenk vooraf: wat wil je dat iemand van jou onthoud? Laat je introduceren Stel gerichte vragen Denk aan je houding / kleding Verleen een wederdienst Neem je visitekaartje mee Zorg voor een goede opvolging

77 Onderscheidend vermogen Voorbereidende opdracht: ‘Nodig Geert-Jan en Maaike op een onderscheidende manier uit via Linkedin.’

78 Onderscheidend vermogen Opdracht 3: Maak je eigen visitekaartje Gebruik je visitekaartje op de juiste manier Maak ze onderscheidend Volg op als je iemand een visitekaartje hebt gegeven.

79 Visitekaartjes

80 Haar motto op haar visitekaartjes is: ‘ ben onbevange n, betrokken, mild, ruimharti g en dankbaar. Een opdracht aan haarzelf en aan anderen. Marjet van Zuijlen

81 Onderscheidend vermogen Bel vóór dat je gaat solliciteren Breng je brief langs bij een bedrijf Vraag altijd feedback/tips na een sollicitatiegesprek De vorm van het cv De vragen die je stelt in een sollicitatiegesprek De durf om te onderscheiden Maak een eigen website/blogsite/app/ video sollicitatie. Maar let wel: het moet bij jou passen maar ook bij jouw eventuele nieuwe werkgever.

82 Onderscheidend vermogen

83

84 Voorbereiding Bezoek de website Bedenk vragen en schrijf ze op Weet je waar het bedrijf zit (OV-mogelijkheden) Telefoonnummer bedrijf Voorkom haast Weet wat je aan doet Neem een map en pen mee Wie zijn je gesprekspartners? Wat weet je over hen? Bedenk wat je introductie is Hoe spreek ik de receptioniste aan

85 Tot slot

86 Laatste stap… wat worden jouw vervolgacties?

87 En verder….. Volg interessante bedrijven/personen op internet Luisteren Krant lezen en kansen zien Omring je met positieve, enthousiaste mensen Heb respect voor je tijd Welke tip heb jij voor een ander?

88 Tot slot Referentie op de website: Hoe vind ik een baan Gratis webinars - 23 oktober Hoe vind ik een baan? - 20 november Het schrijven van een krachtig en vindbaar CV - 11 december Personal branding Evaluatieformulier

89 We gaan netwerken…….


Download ppt "Wifi: Vul je naamkaartje nog NIET in. Hoe vind ik een baan BOOTCAMP."

Verwante presentaties


Ads door Google