De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toegankelijkheid en superdiversiteit. Algemene tendenzen aan de cliëntzijde Evolutie naar superdiversiteit Sterke toename van ECM Groeiende diversiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toegankelijkheid en superdiversiteit. Algemene tendenzen aan de cliëntzijde Evolutie naar superdiversiteit Sterke toename van ECM Groeiende diversiteit."— Transcript van de presentatie:

1 Toegankelijkheid en superdiversiteit

2 Algemene tendenzen aan de cliëntzijde Evolutie naar superdiversiteit Sterke toename van ECM Groeiende diversiteit binnen de diversiteit Zeer ongelijke spreiding van de diversiteit Toekomst toename naar landelijke gebieden

3 Personen met een nationaliteit van landen die niet tot de EU behoren (2008)

4 Steekproef januari 2013 GemeenteNieuwe inwVr. OriginejongerenUit BrusselBuitenland Dilbeek16859 (35%) 4 St-P-Leeuw (65.9%)42%118 (80%)0 Machelen9473 (77,7%)37%64 (68%)7 Asse (67%)101 Vilvoorde21091 (1 e gen)38%8010 Liedekerke9324 ( 1 e gen)0

5 Kenmerken van de superdiverse cliënt Groeiende gekleurde armoede (socio-economisch) Grote stedelijke armoede Sterke stijging van etnisch-culturele diversiteit cliënten Middenklasse meer gekleurd Maatschappelijke tendenzen->individuele noden Superdiversiteit: combinatie van kwetsbaarheid Identiteit omvat verschillende aspecten (hulpvraag pellen)

6 Impact van superdiversiteit op de aanbodzijde Samenleving verandert > dienst - en hulpverlening > meegroeien in evolutie Screening van het aanbod (8B’s) Deskundigheidsbevordering Verandering op organisatieniveau Categoriaal aanbod (bv: tolken, OTA, toeleiders, inetrcultureel bemiddelaars,…)en inclusief werken (taalbeleid, hulpverleners zijn er voor iedereen,…) = een proces met als start erkenning evolutie en een goed doordachte en gedragen visie

7 Screening aanbod – 8 B’s toegankelijkheid Inleiding https://www.youtube.com/watch?v=m1TnzCiUS I0&feature=player_detailpage

8 8 B’s Bereikbaar (mobiliteit) Beschikbaar (openingstijden, diversiteitsbeleid,…) Betaalbaar (tarieven, tegemoetkoming,…) Betrouwbaar (gemaakte afspraken naleven) Bruikbaar (afstemming vraag/dienst/hulp/aanbod) Bekend ( aanbod gekend bij cliënten) Begrijpbaar (taal :gebruik/sensitief/beleid) Betreedbaar (drempels, toegankelijk,…)

9 PRIC Vlaams - Brabant Vanaf 1 januari > extern verzelfstandigd Vlaams agentschap I&I = samenvoeging integratiecentra, onthaalbureaus, Huizen van het Nederlands en sociaal tolk-en vertaaldiensten in Vlaanderen. PRIC ondersteunt organisaties bij de afstemming van aanbod op de noden ECM en begeleidt ICP (veranderingsproces). Contactgegevens: Regio Asse: Regio Vilvoorde:

10 Toeleiders PRIC PIN vzw t Tewerkstellingsproject Methodiek tot interculturalisering Aanbod Regulier aanbod Aanbod Lokale besturen Ervaringsdeskundigen Artikel 60 Opleiding en Vorming Sociale Economie + LDE Niveau 2.1 Nederlands Doorstroom vergroten “Hooggeschoolden” Sensibiliseren Informeren Toeleiden Signaleren Registreren Permanenties Laagdrempelige acties acties binnen ICP Advisering Ondersteuning LOI Lokale onthaalgesprekken OG’s Doelgroep ECM Beleid Regio Halle Regio Asse Regio Vilvoorde Regio Diest Nes Stinis (Algemene afstemming) 02/ Nathalie Demeulder en Eline Deblaere (PIN vzw) 02/ en Rachida Sami (PRIC) 02/ Nabila Benyiach (PRIC) Alhamid Abroudi (PRIC) 02/ Petra Selleslach (coördinatie training en opleiding) Eric Claes (PRIC) 013/

11 Provincie Vlaams - Brabant


Download ppt "Toegankelijkheid en superdiversiteit. Algemene tendenzen aan de cliëntzijde Evolutie naar superdiversiteit Sterke toename van ECM Groeiende diversiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google