Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGert Geerts Laatst gewijzigd meer dan 3 jaar geleden
1
F IETS -GEN Persconferentie 12/12/2012 - Brussel -
2
A ANLEIDING FIETS -GEN 2008, 2010: resoluties Brussels en Vlaams parlement - aanpak verkeerscongestie Brussel en Vlaamse Rand – uitbouw fiets- GEN Economische ontwikkeling regio komt in gedrang Aandeel fietsverplaatsingen in Brussel en Vlaamse Rand is slechts 4% Ambitie Iris-II en mobiliteitsplan Vlaanderen naar ca. 20% fietsverplaatsingen tegen 2020. Snelfietsroutes voor Brussel en Vlaamse Rand voor lokale en bovenlokale (15 km) fietsverplaatsingen
3
Aanvullend op GEN – OV Verplaatsingsmarkt van korte en middellange verplaatsingen Snelle realisatietermijn Kostprijs – 120 à 150 milj. € Grote maatschappelijke winst
4
I NTERGEWESTELIJK PROJECT Drie opdrachtgevers: Provincie Vlaams-Brabant Vlaams Gewest Brussels Hoofdstedelijk Gewest 10 Consultatierondes : Gemeenten Vlaamse Rand en BHG + Waterloo, La Hulpe Infrabel, De Lijn, MIVB VLM, BIM, ANB Haven van Brussels, W&Z Fietsersbond, Gracq
5
TIMING Dec. 11 Fase 1 - verkenningsfase Jan. 12 Feb. 12 Ma 12 Apr. 12 Mei 12 Juni 12 Juli 12 Aug 11 Sept 12 Oct 12 Fase 2 - Onderzoeksfase Fase 3 - actieplan Nov 12
6
U ITGANGSPUNTEN F IETS -GEN Gelaagd fietsnetwerk Snelfietsroutes – grensoverschrijdend Fiets-GEN moet ook mikken op korte verplaatsingsafstanden Afstemming met GFR - BFF Conflictvrije, gestrekte, vlakke routes ↔ lokale meerwaarde
7
U ITGANGSPUNTEN F IETS -GEN Hoge kwaliteitseisen vooral gericht op reissnelheid Ontwerpsnelheid van min. 15 km/u nastreven Reissnelheid Afstand10 km/u15 km/u20 km/u25 km/u 10 km60 min40 min30 min24 min 15 km90 min60 min45 min36 min 20 km120 min90 min60 min48 min
9
Fiets-GEN - startoverleg
13
Polen van een voldoende omvang, die veel verplaatsingen genereren op korte afstand (= groot fietspotentieel) zijn belangrijker dan attractiepolen die veel verplaatsingen genereren op langere afstand. P OLEN VAN DE JUISTE SCHAAL 1.Brusselse vijfhoek 2.Ontwikkelingszones / polenclusters in de Vlaamse Rand 3.Onderwijspolen 4.Tewerkstellingspolen 5.Parken en groene ruimte 6.Vrijetijdspolen 7.Regionale winkelpolen OV-knopen: IC/IR - Eindhalten metro/tram – GEN-stations
14
Fiets-GEN - startoverleg
15
1 km 1,5 km M AXIMALE LOKALE MEERWAARDE 0 km 10 km snelroute capteert 50% van lokale fietsverplaatsingen Bereik snelroute: 1,5 km aan weerszijden Potentieel bereik: 39 km2 Onderliggend fijnmazig lokaal fietsnet over de hele lengte (toevoer) Vereiste min. bevolkingsdichtheid over de hele lengte: 3500 inw/km² (primair H-gebied)/2000 inw/km² (secundair H-gebied)
17
Primaire fiets-GEN verbindingen > 4.000 fietsverpl/dag Secundaire fiets-GEN verbindingen> 2.000 fietsverpl/dag
18
Fiets-GEN - startoverleg
20
D OORREKENING MULTIMODAAL MODEL Alle verplaatsingen 0 – 15 km 2009 – 2020 72% van de verplaatsingen < 15 km 20092020 0-15 km72% 0-5 km51%52% 5-10 km14% 10-15 km7% > 15 km28% Tot. # verplaatsingen488.000568.000
22
F ASE 2 – ANALYSE 32 ZOEKZONES Van 32 zoekzones naar 32 fiets-GEN routes Toetsing bestaande toestand met fiets-GEN kwaliteitseisen (desktop – google streetview) Terreinonderzoek voor specifieke zones 32 Fiets-GEN fiches + afwegingskader
23
A FWEGINGSKADER – F IETS -G EN FICHES 1.Kwaliteitseisen fiets-GEN 2.Lokale meerwaarde per route/deelroute 3.Ruimtelijke inpassing / planlasten 4.Technische haalbaarheid / kostprijs 5.Strategisch belang / opportuniteiten + kwalitatieve beschrijving knelpunten, opportuniteiten, oplossingsrichtingen
25
Fiets-GEN - startoverleg
28
G EWENST F IETS -GEN 398 km voorkeurstracés met voldoende fietspotentieel 205 km in Vlaamse Rand 193 km in Brussels Gewest Kwaliteit bestaande routes: –Ca. 5% voldoet aan Fiets-GEN kwaliteit –Ca. 10% is aanvaardbaar (redelijk goed) –Ca. 85% voldoet niet
29
F ASE 3: PRIORITERING + ACTIEPLAN 15 prioritaire fiets-GEN routes = Fiets-GEN concept Zeer hoog potentieel + Vlakker routes + Grensoverschrijdend + Strategisch belang+opportuniteit + Afwegingskader +
31
15 PRIORITAIRE HOOFDROUTES Ca. 280 km (70% van fiets-GEN) 113 km Vlaams Gewest (40%) 167 km Brussels Gewest (60%)
32
BATEN FIETS -GEN Maatschappelijke baten Effect meer fietsverplaatsingen Interval van maatschappelijke baten (1) (Aantal € per persoon per jaar) Gezondheidseffecten110 – 220 € Vermindering van luchtverontreiniging en CO220 – 80 € Vermindering van verkeerscongestie90 – 180 € Totaal220 – 480 € (1) Cycling England, 2007
33
F IETSAANDEEL 4% 20% B ATEN : CA. 238 MIO € TEGEN 2020
34
K OSTPRIJS F IETS -GEN Richtwaarde van 300.000 à 400.000 €/km (incl. fietsbruggen, tunnels, liften, …) Technische haalbaarheid Kostprijs Technnische haalbaarheid / kostpijs ++Zeer goed - Voldoet reeds voor het grootste gedeelte aan de kwaliteitseisen - Er zijn enkel enkele herstellingswerken nodig - Er zijn geen onteigeningen nodig - ca. 10.000 / km +goed - Beperkte opwaardering naar kwaliteitseisen (verbreding) van Fiets-GEN - Heraanleg van oversteekvoorzieningen - Er zijn een beperkt aantal onteigeningen nodig - ca. 25.000 € / km '- ca. 50.000 €/oversteekplaats -onvoldoende - Er is een vernieuwing nodig van de fietsinfrastructuur over meer dan 50% van het tracé '- Er zijn heel wat onteigeningen nodig - ca. 200.000 € / km - ca. 100.000 € / kruispunt- oversteekplaats --slecht - Er zijn grote infrastructuurwerken nodig (bruggen, tunnels, liften, …) om bepaalde barrières in het Fiets-GEN op te lossen '- Er zijn grootschalige onteigeningen nodig om ruimte te maken voor de Fiets-GEN routes - ca. 400.000 € / km '- ca. 500.000 € / barrière
35
K OSTPRIJSRAMING F IETS -GEN Kostprijs fiets-GEN: 120 à 150 MIO € Investeringskost per fietsverplaatsing 20 keer kleiner dan investeringskost per treinverplaatsing (GEN) Fiets-GEN netwerk15 hoofdroutes Fiets-GEN km300.000 à 400.000 €/km km300.000 à 400.000 €/km Vlaams Gewest205 km62 à 82 milj €113 km34 à 45 milj. € Brusselse Gewest193 km58 à 68 milj €167 km50 à 67 milj. € Totaal398 km120 à 150 mio. €280 km84 à 112 mio. €
36
A CTIEPLAN 49% overlap met gewenst GFR - BFF
37
A CTIEPLAN Intergewestelijk akkoord Fiets-GEN: –Intergewestelijke projectgroep Fiets-GEN –Investeringsfonds fiets-GEN (ca. 15 MIO €/jaar) –Taakstelling voor realisatie 15 hoofdroutes Samenwerkingsprocotol verschillende actoren: infrabel, VLM, W&Z, ANB, TBAC, gemeenten, … Communicatieplan Fiets-GEN Zoeken van Europese financiering (o.a. EFRO, …) Integratie Fiets-GEN in subsidieregeling BFF routes Integratie Fiets-GEN ruimtelijke plandocumenten
Verwante presentaties
© 2018 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.