De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

2 - Middelen - Schaarste - Vrije goederen - Zelfvoorziening - Marketing - Commerciële reclame - Ideële reclame  Geld, bezittingen en tijd.  Middelen zijn schaars, je moet altijd keuzes maken waaraan je je geld of tijd besteedt. Dit noemen we schaarste.  Vrije goederen zijn vrij beschikbaar, je hoeft er niet voor te betalen. Denk aan zeewater, zonlicht, lucht, wind.  Zelf produceren wat je voor eigen gebruik nodig hebt of wil hebben noemen we zelfvoorziening.  Marketing is alles wat een bedrijf doet om producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen.  Commerciële reclame is bedoeld om je te verleiden tot een aankoop. Er zijn twee soorten; informatieve reclame en merkreclame.  Ideële reclame heeft als bedoeling het gedrag en de mentaliteit van mensen te veranderen. Ideële reclame gaat vaak over maatschappelijke problemen. 1.1

3 www.I-Learn.nu ProductbeleidPlaatsbeleid Promotiebeleid Prijsbeleid Marketingmix

4 - Middelen - Schaarste - Vrije goederen - Zelfvoorziening - Marketing - Commerciële reclame - Ideële reclame  Geld, bezittingen en tijd.  Middelen zijn schaars, je moet altijd keuzes maken waaraan je je geld of tijd besteedt. Dit noemen we schaarste.  Vrije goederen zijn vrij beschikbaar, je hoeft er niet voor te betalen. Denk aan zeewater, zonlicht, lucht, wind.  Zelf produceren wat je voor eigen gebruik nodig hebt of wil hebben noemen we zelfvoorziening.  Marketing is alles wat een bedrijf doet om producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen.  Commerciële reclame is bedoeld om je te verleiden tot een aankoop. Er zijn twee soorten; informatieve reclame en merkreclame.  Ideële reclame heeft als bedoeling het gedrag en de mentaliteit van mensen te veranderen. Ideële reclame gaat vaak over maatschappelijke problemen. 1.1

5 - Consumenten- organisaties - Consumer Power - Consumentenrecht - Keurmerk - Geschillencommissie  Organisaties die opkomen voor de belangen van de consument.  Macht van de consument om producenten te dwingen rekening te houden met wat ze willen.  Wetten en regels die de consument beschermen bij aankoop van een product.  Een bewijs dat product voldoet aan bepaalde eisen.  Instelling die bij onenigheid tussen leverancier en consument een bindende uitspraak doet. 1.2

6 - Inflatie - Koopkracht - CPI consumenten Prijsindex - Nominaal inkomen - Reëel inkomen - Prijscompensatie  Algemene stijging van de prijzen van goederen en diensten.  De hoeveelheid goederen en diensten die je met je inkomen kunt kopen.  De prijsontwikkeling van goederen en diensten die huishoudens kopen.  Inkomen wat je verdient in euro’s.  De koopkracht van je inkomen.  Loonstijging om de gestegen prijzen te compenseren. 1.3

7 - Milieubewust gedrag - Milieuorganisaties - Milieukeurmerk  In je consumentengedrag houd je rekening met de gevolgen voor het milieu.  Organisaties die opkomen voor het milieu, door invloed uit te oefenen op de politiek.  Een keurmerk wat zekerheid geeft dat dit product beter is voor het milieu dan een product wat dat keurmerk niet heeft. 1.4

8 Hoofdstuk 2 Waar blijft je geld? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

9 Geldfuncties Indirecte ruil Directe ruil Provisie  Er zijn 3 functies van geld; ruilmiddel, rekenmiddel en spaarmiddel  Je gebruikt nu geld om te ruilen.  Bij directe ruil gebruik je goederen.  Provisie of transactie kosten betaal je aan de bank als je geld wil wisselen. www.I-Learn.nu 2.1

10 Inkomensvormen Budgetteren Begroting Dagelijkse uitgaven Vaste lasten Incidentele uitgaven Reserveren www.I-Learn.nu 2.2

11 Sparen Rente Spaardeposito Beleggen www.I-Learn.nu 2.3

12 Lenen Hypothecaire lening www.I-Learn.nu 2.4

13 Hoofdstuk 3 Kies je voor zeker? www.I-Learn.nu www.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

14 Premie Eigen risico Verzekeringsvoorwaarden AVP Inboedelverzekering Opstalverzekering Geïndexeerde verzekering www.I-Learn.nu 3.1

15 www.I-Learn.nu

16

17

18 Hoofdstuk 4 Hoe wordt er gewerkt? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

19 2.1 www.I-Learn.nu

20

21

22

23 Hoofdstuk 5 Aan de slag? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

24 2.1 www.I-Learn.nu

25

26

27

28 Hoofdstuk 6 Kan de overheid dat regelen? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

29 2.1 www.I-Learn.nu

30

31

32

33 Hoofdstuk 7 De overheid en ons inkomen? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

34 2.1 www.I-Learn.nu

35

36

37

38 Hoofdstuk 8 Hoe groot is jouw wereld? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

39 2.1 www.I-Learn.nu

40

41

42


Download ppt "Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld? www.I-Learn.nuwww.I-Learn.nu - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding."

Verwante presentaties


Ads door Google