De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitgave november 2011 ©KNHB Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitgave november 2011 ©KNHB Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd."— Transcript van de presentatie:

1 Uitgave november 2011 ©KNHB Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd

2 Veilig Leerzaam Plezier

3 Jij bent de baas Fluit hard en duidelijk Gebruik de gebaren

4 Speelveld en wedstrijdduur SpeelveldWedstrijd duur  6-tallen  20 minuten zonder rust  8-tallen  2x 15 minuten 5 minuten rust

5 Team en uitrusting 6 tegen 6 Doelverdediger is verplicht te spelen met legguards

6 Wat mag niet in de zaal  Slaan  in de zaal mag er alleen gepusht worden. Dus ook niet flatsen en geen schuifslag  affluiten  Hoog spelen, als een bal per ongeluk iets (minder dan 10 cm)omhoog gaat en de tegenstander heeft hier geen last dan mag er door gespeeld worden. Op het doel mag de bal omhoog, max. tot plankhoogte (ook als er geen plank is).

7 Wat mag niet in de zaal Liggend spelen  alleen de stickhand mag de vloer raken Door “blok” heen willen spelen

8 Welke regels zijn identiek aan het veldhockey?  Shoot  Gevaarlijk spel  Afhouden  “Self Pass”

9 Shoot, wanneer wel fluiten wanneer niet?  Tussen beide cirkels shoot alleen affluiten als er te veel voordeel uitkomt of als er daardoor gevaarlijke situaties ontstaan doordat er teveel kinderen op een “kluitje”staan  In de doelgebieden shoot altijd affluiten  Geef als leer moment een strafbal als er bij de 6- en 8-tallen een bal bewust door een speler van de verdedigende partij uit het doel wordt geschopt om zo een doelpunt tegen te gaan  Bij 8-tallen strenger fluiten op shoot dan bij 6-tallen

10 Gevaarlijk spel  Met de stick zwaaien boven schouderhoogte  Op de stick hakken  Duwen  Direct spelen van een lange pass (ipv eerst stoppen en dan pushen)  Allemaal direct af fluiten en uitleg geven aan beide teams

11 Afhouden  Afhouden wil zeggen het tussen de bal en een tegenstander gaan staan om te voorkomen dat de bal wordt afgepakt. Het gaat hier om een stilstaand moment  dit wordt afgefloten en uitgelegd aan alle spelers  Als de speler met de bal aan de stick in beweging blijft en door draait is dit ondanks het feit dat er een kort moment is dat de bal met het lichaam wordt afgeschermd geen afhouden  het spel gaat door.

12 Self pass  Elke vrije bal mag door de speler zelf worden genomen  moedig als spelleider aan om de bal zelf te nemen

13 Overige spelregels zaal Alleen pushen Afstand bij vrije slag: 3 meter Er wordt altijd gebruik gemaakt van een cirkel Geldig doelpunt als de bal binnen de cirkel door een aanvaller op doel is gepusht. Wisselen mag op elk moment (behalve bij een strafcorner, 8- tallen) Bal over de zijbalk, dan inpush binnen 1 meter van de balk Er is geen lange corner. In plaats daarvan wordt er een uitpush genomen, recht naar voren waar de bal over de achterlijn is gegeaan en niet verder dan ‘kop’cirkel.

14 Strafcorner E6 Bij de 6E teams zijn er geen strafcorners Bij een overtreding binnen de cirkel of het opzettelijk over de achterlijn spelen van de bal door een verdediger volgt een vrije push voor de aanvallende partij ter hoogte van de kopcirkel recht op de achterlijn; daaruit kan niet rechtstreeks worden gescoord. (bal terugspelen of via de balk spelen)

15 Strafcorner 8D en 8E  Bij de 8-tallen wordt er standaard met een strafcorner gespeeld. De strafcorner wordt gegeven voor:  Een opzettelijke overtreding in cirkel zoals shoot, hakken of duwen  Bij de strafcorner staat de keeper in het doel en de verdedigers naast het doel aan de andere kant waar hij genomen wordt; de overige verdedigers staan achter de middenlijn.  Zeker aan het begin van een periode is het verstandig om voor nieuwe teams de strafcorner uit te leggen

16 Spelplezier bevorderende maatregelen  Om alle spelers op het veld even veel plezier te laten houden in het spel worden daar waar het verschil in sterkte te groot is maatregelen genomen.  Het nemen van maatregelen wordt door de spelleider besloten in overleg en samenspraak met de coaches zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Ook de spelers worden op de hoogte gesteld.  Er mogen meerdere maatregelen tegelijkertijd worden toegepast

17 Maatregel 1  Strenger fluiten voor shoot bij de sterkere partij  Meestal is het nemen van deze maatregel alleen niet afdoende maar wel leerzaam voor de sterkere partij.

18 Maatregel 2  “One touch hockey” (aannemen van de bal, 1 stap mogen lopen en dan afspelen) voor de sterkere partij; hierbij geldt het volgende:  Alleen tussen beide doelgebieden  in het doelgebied moet de natuurlijke drang om direct te willen scoren niet worden afgeleerd  Met deze maatregel bevorder je het samenspelen en voorkom je dat net die “ene” sterke speler alles alleen doet.

19 Maatregel 3  Als spelleider zorgen dat het zwakkere team beter gaat “draaien” door te helpen bij de veldbezetting en het krijgen van overzicht.  Als spelleider zorgen voor de juiste positiebezetting door de sterkere partij  neemt de achterhoede speler wel de vrije slagen, hoe staat de verdedigende partij  Coaches kunnen ook hun opstelling veranderen  achterhoede voor laten spelen om op die manier niveau verschil te verkleinen

20 Wat doe je niet om groot verschil in speelsterkte te compenseren  Doelen kleiner maken  dit kan ook niet in een 11-tal en is bovendien voor geen van de partijen leerzaam  De natuurlijke drang om te willen scoren afstraffen door overspelen in het doelgebied als maatregel te nemen  De zwakkere partij laten winnen door dat er maatregelen zijn ingevoerd voor de sterkere partij  maatregelen worden niet opgeheven maar als spelleider ben je prima instaat om dit te voorkomen

21 Tot slot Jij bent de baas! Fluit hard en duidelijk. Niet vergeten om zaalschoenen en een fluitje mee te nemen. Veel succes en veel plezier in de zaal!


Download ppt "Uitgave november 2011 ©KNHB Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd."

Verwante presentaties


Ads door Google