De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 10, jaargang 25 Oktober 2014 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 10, jaargang 25 Oktober 2014 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler."— Transcript van de presentatie:

1 Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 10, jaargang 25 Oktober 2014 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler Hans Joosten Kopij & contact De Stuurstand Is het officiële cluborgaan van de Twentse Modelspoorweg Club (TMC) In dit nummer o.a.: Open Dag 26/10 NS 175jaar Materieel beleid Bomen planten! Modulebouw? Veel te doen deze maand: zie de site

2 BESTUURSTAFeL Geert Klement Bestuurslid Materieel Zoals gemeld in 1 van de vorige Stuurstands ben ik tussen mijn vakantie`s wel eens aanwezig bij de TMC…! Tijdens mijn laatste verblijf op Gran Canaria heb ik de tijd genomen om eens over het materieel bestand van onze club na te denken. Een aantal jaren geleden hebben wij besloten om als tijdperk ‘materieel 1954’ te nemen en daarin zoveel mogelijk het NS en DB materieel te vergaren, zie ook de website. En dat gaat goed! Er zijn tegenwoordig producenten zoals Artitec en EloTrans die kleine serie`s uitbrengen tegen een betaal- bare prijs, maar ook ROCO komt met een nieuwe lok 1200 en wel in 3 kleurvarianten. Wij hebben op dit moment locs maar 2 van deze locs hebben te hoge wielflenzen, deze kunnen op onze 2.1mm rails niet meer rijden. Daarom is in overleg met de Materieel Commissie een blauwe 1200 besteld met sound. Ook is er een Pec besteld. Nu zullen verschillende leden zich afvragen wat een Pec is… Dat was een Postrijtuig dat achter (of tussen) 2 treinstellen mat ‘46 of ‘54 meereed. Onderweg werd de post gesorteerd in de bekende zakken. Zo’n Pec had geen motoren zodat hij werd meegesleept van A naar B. De Pec had aan beide zijden sluitseinen en een asgenerator voor de verlichting en verwarming.

3 BESTUURSTAFeL Geert Klement Bestuurslid En al nadenkend kom je ook het stoomtijdperk tegen, de laatste stoomlok is in 1957 uit dienst gegaan en staat opgesteld in het Spoorwegmuseum. Nu Artitec met een tweede stoomlokmodel op de markt komt is het misschien ook wel leuk om een 3700 en 6300 in de collectie op te nemen. Op onze Open Dag zal er een 6300 rondrijden van Artitec, we kunnen dan zien of het iets is voor onze baan met grote hoogte verschillen. Het zou natuurlijk helemaal leuk zijn als er naast de 6300 ook een 3700 rondrijdt die dag; wat er achter moet worden gekoppeld hebben wij wel in onze collectie. Materieel dat te kwetsbaar of te oud is om mee te rijden kun je natuurlijk verkopen en er nieuw mat voor kopen maar je kunt er ook aan denken om een museum vitrine te maken met bordjes met gegevens van het materieel. Moeten we eens over denken. Dan een verzoek aan leden die goed met een draaibank kunnen omgaan. Ik nodig jullie uit om eens te proberen wielen af te draaien op een maat die goed is voor onze baan, (bijv. alle ICM treinstellen hebben te hoge flenzen). Meld je aan bij de materieel commissie! Groeten van Geert Leden nieuws Wiebe Visserheeft op 23/10/1954 (60 jaar geleden!) het ja-woord gegeven aan zijn Albertje. Namens bestuur en leden van de TMC van harte gefeliciteerd!

4 BESTUURSTAFeL Jeroen Verhaak Secretaris Modulebouw bij de TMC? Enkele weken geleden heeft het bestuur een mail van Herman Kassenberg ontvangen. Daarin vroeg hij of het mogelijk was om binnen de TMC met een enkele leden te werken aan de bouw van modules. Voordeel van gezamenlijk bouw is dat je elkaar kunt helpen bij de ideeënvorming, de uitvoering en het oplossen van problemen. In het bestuur hebben we zijn vraag besproken en besloten daar in principe positief mee om te gaan. Maar ons insziens kan dat niet zonder een aantal duidelijke randvoorwaarden vast te stellen. Daarbij denken we aan de volgende: het instellen van een aparte clubavond of dagdeel ( geen werkzaamheden tijdens reguliere clubtijden); de deelnemers moeten lid zijn of worden van de TMC; de modules zijn en blijven eigendom van de leden; bouwkosten, materiaal e.d. zijn voor hun rekening; na afloop dient de clubruimte schoon achter gelaten te worden en het idee is om een rek te maken dat onder de baan geschoven kan worden om de modules in op te slaan; het opruimen betreft vanzelfsprekend ook het gebruikte gereedschap; verzekering en aansprakelijkheid voor de modules e.d. zal nog nader onderzocht moet worden (materiaal is eigendom van individuele leden maar staat ‘geparkeerd’ in TMC ruimte); de modules moeten gestandaardiseerd zijn qua dimensie, stroomsysteem en besturing; (kan FREMO zijn, maar dat laten we graag aan de deelnemers zelf over….) geen inzet van clubmaterieel als er gereden wordt; goede afspraken m.b.t. open en sluiten van de clubruimte. Maar voordat er uiteindelijk in de komende ledenvergadering een definitief besluit genomen kan worden willen we graag inventariseren hoe iedereen tegenover dit initiatief staat en of je eventueel op de club zelf zou willen werken aan een module. Eén aanmelding hebben we al. Eventuele reacties graag naar mij via

5 Open dag 26/10 Zoals bekend zal op zondag 26 oktober weer onze jaarlijkse Open Dag plaatsvinden. Ook deze editie weer met veel activiteiten, o.a.: Treinenbeurs Werkende stoom modellen N-spoor modulebaan Historische stads- en streekbus modellen Handgemaakte koetsen in schaal 1:10 De grote H0 modulebaan van Graf Mec! Workshops weatheren en scenery En natuurlijk het nodige spektakel op en rond onze eigen clubbaan! Zonder jullie medewerking gaat dit niet lukken. Dus help mee met opbouwen, meld je aan als machinist, hulp in de kantine of bij de kassa; we verwachten net als vorige jaren veel volk! Inschrijven kan alleen nog via de mail aan Impressie van de OPEN DAG 2013? Klik eens op deze link….! Tekst Theo Nagel

6 175 jaar spoor Tekst & Foto Leo Waterman Het Dienblad…. Tijdens onze vakantie vond mijn vrouw Nel dit dienblad op een rommelmarkt. Ik had er met mijn stomme kop overheen gekeken en moest van haar dus nog een keer mee om langs alle rotzooi te kijken. En toen was ik meteen verkocht, of liever gezegd: het dienblad was verkocht! De plaatjes zijn natuurlijk lief, maar de historische uitleg is werkelijk de moeite waard en bleek een goede voorbereiding op mijn geplande bezoek aan 175 jaar spoor in het Spoorwegmuseum in Utrecht bij thuiskomst. Echt leuk is het liedje rechts onder met de titel: DE GENOEGENS VAN HET SPOOR. Het refrein luidt: Leve ’t spoor ’t is een bliksemschicht Reist, lieve meisjes; En herhaal vrolijk onderweg: ’t is mooi, ’t is lieflijk, ’t is goddelijk!

7 Een boom opzetten Nationale Bomen Plant Dag! Maandag avond 6 oktober werden op feestelijke wijze de eerste bomen ‘geplant’ – het resultaat van vele uren noeste arbeid van onze bomen werkgroep! hoezo professioneel: let op de spade en de tuinhandschoenen! Tekst & Foto’s Theo Nagel Beetje Pokon erbij en het moet goed komen!

8 Jubilaris Tekst & Foto’s Theo Nagel Zoals gemeld was op 1 oktober Wim Kruijer 25 jaar lid van de TMC. Na een korte speech van de voorzitter, waarin Wim werd bedankt voor de vele hand- en spandiensten binnen de Club, kreeg hij namens het bestuur en de leden en klein pakket met inhoud. Wim, proost en nog 25 jaar erbij!

9 175 jaar spoor De tentoonstelling in het Spoorwegmuseum mocht ik niet missen, zeker toen ik las dat er 6 stokoude locomotieven aanwezig zouden zijn. Dat was nog opschieten want 21 september zouden ze weer weg zijn. Voor mij was er nog een reden om dat niet te missen: ik was er al bij in 1939 toen op de plek waar nu de Nederlandse Bank staat, (het Fredriksplein in Amsterdam), NS 100 jaar werd gevierd. Wij woonden op Frederiksplein 1, tegenover de plek waar ooit het Paleis voor Volksvlijt had gestaan maar dat was in de winter van 1929 afgebrand. Het was een heerlijk speelterrein voor ons als kinderen. Van de brokken gipsplafond die er nog lagen maakten wij krijtjes. Op een nacht haalden mijn ouders mij uit bed om te zien hoe de treinwagons op lorries over de trambaan werden aangevoerd. Dat ging niet goed want het circuit had te krappe bochten voor dit transport. Het is kennelijk toch nog goed gekomen. Mijn vader had een drukke huisartsenpraktijk aan huis en had almaar geen tijd om mij mee te nemen, maar op de laatste zaterdagmiddag was het dan zover. Ik heb in zo’n plat open rijtuigje achter de Arend rondgereden, in mijn herinnering ging dat heel hard. De kopie van de Arend is speciaal voor dat NS jubileum gebouwd. Er stond een indrukwekkend Pullmanrijtuig en verder de nieuwe diesel 3 met roestvrijstalen keuken. Tekst & Foto’s Leo Waterman Tentoonstelling Frederiksplein (1939)

10 175 jaar spoor vervolg In 1989 heb ik mijn oude vader meegenomen naar Utrecht voor de tentoonstelling 150 jaar Spoor in Nederland. De Marc Séguin locomotief met z’n typische blaasbalgen was er toen ook bij. Het eerste wat mij nu in 2014 opviel bij het betreden van het Spoorwegmuseum: allemaal vriendelijke dames! Er is mij gezegd dat het museum draait op vrijwilligers. De echte kapper(!) op het 1 e perron is een man in een zeer antieke kapperszaak. Ik moest eigenlijk nodig naar de kapper maar had daar op dat moment geen tijd voor. De locomotieven in de grote hal lijken allemaal unicums, heel verschillend van constructie. Helaas moeilijk te fotograferen vanwege het zonlicht door het glazen dak en de blauwe LED-schijnwerpers. Goede foto’s staan in het prachtig uitgevoerde Tentoonstelling Magazine en in het septembernummer van Railhobby. De Rocket was er alleen maar als klein model, hij was niet beschikbaar. In York heb ik hem wel zien rijden maar dat was eigenlijk nep want er zat een dieselmotor in! Er was erg weinig bezoek in Utrecht, jammer, want het moet het museum kapitalen hebben gekost om die locs naar Utrecht te halen en te verzekeren. Op de volgende pagina wat plaatjes van die historische stoommonsters! Tekst & Foto’s Leo Waterman

11

12 onze sponsoren


Download ppt "Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 10, jaargang 25 Oktober 2014 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler."

Verwante presentaties


Ads door Google