De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Emotie komt voor verstand. emotionele beleving van medewerkers Andreas Jansen www.dekunstvanzijn.nl 2009 Emotie en bedrijf.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Emotie komt voor verstand. emotionele beleving van medewerkers Andreas Jansen www.dekunstvanzijn.nl 2009 Emotie en bedrijf."— Transcript van de presentatie:

1 Emotie komt voor verstand

2 emotionele beleving van medewerkers Andreas Jansen Emotie en bedrijf

3 Uit welke elementen bestaan emotie’s? Emotie is een samengesteld fenomeen; geen van deze elementen afzonderlijk is, maar gezamenlijk zijn zij, een emotie subjectief gevoel expressie fysieke prikkel actie tendens

4 Wat is emotie ? Elke emotie is het resultaat van een beoordeling, dat is, een niet-rationeel niet- opzettelijk automtische ‘gevoels waardering’ object beoordeling object belang emotie

5 Waarop worden emotie’s beoordeeld? hoewel emoties persoonlijk zijn, is het onderliggende proces universeel verschillende emoties zijn ontstaan uit verschillende patronen van waardering Aantrekkelijkheid Betrokkenheid Betekenis Controle Context

6 Wat zijn de kernemoties Trots Bewondering Tevreden Blij Hoopvol Aantrekking Fascinatie Schaamte Minachting Ontevreden Verdrietig Angstig Aversie Verveling

7 Materiële context Aantrekking, verveling, fascinatie Gedrags context (relationeel) Hoop, angst, boosheid, blijdschap Sociaal, maatschappelike context Trots, schaamte, bewondering Welke emotionele contexten zijn er?

8 Hoe emoties in bedrijf meten? i.s.m. Susagroup (www.susagroup.com) Het emotiekompas is een emotiespiegel, dat internet based is en waarmee door animaties real-time emoties van de organisatie gemeten kunnen worden. Emotiekompas

9 Rapportage: emotie profiel van bedrijf. Meerdere niveau’s organisatie afdeling functie fascinatie verdrietig minachting aversie schaamte verveling ontevreden angstig blij trots tevreden hoopvol bewondering aantrekking januari februari maart april

10 Is rapportage per doelgroep mogelijk?

11 Welke soorten interventies? Organisatie interventies Informatiebijeenkomsten voor bekendheid Large-scale bijeenkomsten voor betrokkenheid Doelen creëren voor toegevoegde betekenis Relevante projecten voor org. (her)inrichting Reputatievolle programma’s voor contextwaarden betrokkenheid aantrekkelijkheid betekenis controle context kleuring interventies afhankelijk van emotieprofiel


Download ppt "Emotie komt voor verstand. emotionele beleving van medewerkers Andreas Jansen www.dekunstvanzijn.nl 2009 Emotie en bedrijf."

Verwante presentaties


Ads door Google