De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. LES 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken. (goed weten hoe groot.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. LES 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken. (goed weten hoe groot."— Transcript van de presentatie:

1 ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE

2 LES 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken. (goed weten hoe groot de opgave eigenlijk is). www.energieindeventer.nl

3 Wie gaat er over: De gemeente in zeer beperkte mate. www.energieindeventer.nl Omvang en reikwijdte van de opgave. Energieneutraal 2030: reductie 780.000 ton CO2 Energiegebruik Deventer 11.500.000.000.000.000 joule Dit zijn 5.000 voetbalvelden zonnepanelen waarvan 3.500 voor het bedrijfsleven (= 70 %) of 146 windturbines. Investering tot 2030 € 2.500.000.000. Dit is € 150 mln per jaar Gemeentelijk budget € 240.000 per jaar.

4  Raad kiest voor focus op 8 hoofdprioriteiten (waar eigen bedrijfsvoering er 1 van is).  Energieverbruik van gemeentelijke panden en voorzieningen is ca. 1,5% van totaal.  CO2 uitstoot in de gemeentelijke inkoop is ????% ( wie het weet mag het zeggen). Voorbeeldfunctie of symboolpolitiek? www.energieindeventer.nl

5 LES 2:  Zet niet onevenredig veel capaciteit in op eigen bedrijfsvoering durf kennis te benutten voor initiatieven in de samenleving. www.energieindeventer.nl

6 Kernbegrippen in Deventer bij de uitvoering. Bedrijfsleven en corporaties aan kop. Veel ruimte geven aan lokale initiatieven Beleidsagenda voor 4 – 8 jaar. Opschaling op stedelijk niveau vertrekpunt Vergaande participatie van burgers en bedrijven Gemeente kiest voor facilitaire rol en focus aanbrengen op een beperkt aantal prioriteiten www.energieindeventer.nl

7 Marketingstrategie * Burgers en ondernemers verleiden tot maken van keuzen en nemen van maatregelen. * Consumenten laten zich leiden door “onderbuikgevoelens” (“de vrouw beslist; consumenten nemen kleine stappen en willen geen rommel”) * Inbouwen van financiele prikkels * Langs het spoor van bestaande netwerken binnen de wijken en tussen bedrijven * Vanuit facilitaire rol: andere partijen aan kop * Gemeente doet mee in de externe communicatie (over WAT en niet of veel minder over HOE) www.energieindeventer.nl

8 LES 3:  Zorg voor duideijk afzenderschap (niet besmet). Dus soms niet de gemeente.

9 www.energieindeventer.nl LES 4:  Durf ook kleine stappen te faciliteren (in de verwachting dat er meer komen).

10 www.energieindeventer.nl LES 5:  Zorg voor een toegankelijk en niet door de gemeente georganiseerd energieservicepunt. Verbindt dat met andere initiatieven en bedrijven.

11 www.energieindeventer.nl LES 6:  Stop met subsidie voor rendabele projecten. Het is meestal een financieringskwestie. Zon en energiebesparing is rendabel.

12 www.energieindeventer.nl LES 7:  Als 50 tot 70 % van het energieverbruik van bedrijven is, stop dan ook net zo veel gemeentelijke aandacht in economie, innovatie, procesverbetering, smart grid, zon op bedrijfsdaken, restwarmte.

13 www.energieindeventer.nl LES 8:  Zorg voor complete financiele arrangementen met bedrijven, financiers, provincie, Energiefonds Overijssel

14 www.energieindeventer.nl LES 9:  Geef initiatiefnemers geen subsidie voor een haalbaarheidsonderzoek maar faciliteer het initiatief (fiscaal onderzoek, verbinden met andere partijen, kennis inbrengen)

15 www.energieindeventer.nl LES 10:  Zorg samen met omliggende gemeenten voor een goede lobby richting rijk, europa en provincie. Maar ook richting bedrijvenkoepels ed.

16 www.energieindeventer.nl LES 11:  Houdt de politiek scherp. Zet feiten tegenover emotie.

17 www.energieindeventer.nl LES 12:  Blijf dromen en blijf vooral enthousiast. Dat geeft anderen energie.


Download ppt "ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. LES 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken. (goed weten hoe groot."

Verwante presentaties


Ads door Google