De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wereld der Verandering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wereld der Verandering"— Transcript van de presentatie:

1 Wereld der Verandering

2 Welkom in de Wereld der Verandering
De werelddelen zijn genoemd naar de fasen in een geplande verandering Rijk der ideeën Diagnosië Ontwerp-je-Rijk Verenigde Staten van Implementatie Verloren Rijk der Evaluatie Deelnemers gaan met elkaar op reis in de Wereld der Verandering

3 Laten we beginnen!

4 Verzamelen rond de pion
Deelnemers spelen samen met één pion De pion gaat van land naar land; van werelddeel naar werelddeel Deelnemers trekken samen op en leren samen De winnaar is degene die het meest heeft geleerd

5 Werelddeel Elk werelddeel bestaat uit 2 tot 4 landen. Elk land vertegenwoordigt een veranderkundig thema. De groep komt samen aan op het werelddeel en zet de pion neer. Een deelnemer gooit met de dobbelsteen en krijgt de eerste vraag/opdracht Na 2 tot 6 vragen ga je samen door naar het volgende land.

6 Land Per land kunnen 6 typen vragen aan de orde komen: Doevraag
Terugblikvraag Roddelvraag Persoonlijke effectiviteitsvraag Open vraag Verrassingsvraag De kleur van de dobbelsteen bepaalt welk type vraag de deelnemer krijgt. Spannend!

7 Vraagkaartjes De twijfelkaart De steelkaart
De tempokaart Verenigde Staten van Implementatie De persoonlijke effectiviteitsvraag Hoe voorkom je terugval in oud gedrag/ oude patronen? Hoe herken je het? Rijk der ideeën De doevraag Hoe weet jij wat er leeft? Wat doe je daarvoor? Vraag je collega’s om aanvullingen op jouw aanpak. Ontwerp-je-Rijk De roddelvraag Vraag je collega’s: schiet ik gemakkelijk door in details? En belemmert dat het werken van anderen? Diagnosië De terugblikvraag Waarschijnlijk meet jouw organisatie de tevredenheid van medewerkers. Met welke uitkomsten heb je de afgelopen jaren écht iets gedaan en waarom?

8 Tussen de werelddelen Op de overgang tussen de werelddelen krijgen de deelnemers een toepasselijke audiovisuele traktatie.

9 Een ansichtkaart als herinnering
………. ………. ………. ………. ……….

10 Over de speldag We spelen niet het hele spel
Het spel is een middel; het doel is betekenisvolle gesprekken voeren Wij hebben niet de goede antwoorden Alles kan: korte, lange bespreking on the spot, naast de roos antwoord klaar, even over nadenken

11 Spelregels Je maakt deze ontdekkingsreis zonder mobiele telefoon…
Het is geen rollenspel, dus speel geen rol Laat je ook leiden door je intuïtie Leer met elkaar Je mag het niet weten Stel je open en kwetsbaar op

12 Hulpmiddelen bij vragen

13 Een goed idee om zeep helpen…
een dodelijke stilte laten vallen nadat een nieuw idee gelanceerd is voordat het idee helemaal is toegelicht roepen: “dat meen je toch niet serieus” of “volkomen onuitvoerbaar” merk op dat het niet in het beleid past (niemand kent toch het beleid) “dat-hebben-we-al-zo-vaak-geprobeerd”-trucje (werkt goed bij nieuwelingen) probeer een concurrerend idee te vinden als blokkade lach het weg: “haha, die is goed, daar heb je zeker nachten op zitten broeden!” wijs erop wat het gaat kosten, ook al levert het het zesvoudige op

14 Kopgroep en peloton

15 Valkuilen van participatief veranderen
Machtsafstandsreductie: doordat je mensen laat meedenken, krijgen ze het gevoel dat ze overal over mee mogen denken Status van advies: gaandeweg het proces kunnen medewerkers vergeten dat het om een advies gaat en ontstaat het beeld dat wat ze bedenken ook tot een besluit leidt Tijdvreters: als het inspraak voor de inspraak is, bestaat de kans dat het meedenken, leidt tot allerlei werkgroepjes die oeverloos en weinig doelgericht meepraten Draagvlakfictie: betrekken vanuit het perspectief van leidinggevenden betekent niet per definitie dat mensen zich ook betrokken voelen Schijninspraak: mensen laten meedenken en roepen, en uiteindelijk je eigen plan trekken Camouflage van eigen onzekerheid: doordat je mensen laat meedenken, blijft verborgen dat je het zelf nog niet precies weet/er zelf niet stevig in staat

16 Veranderen is meer dan ontwerpen
De mensen die het aangaat betrekken in het ontwerp Zelf het goede voorbeeld geven ten aanzien van de gewenste (gedrags)verandering Met je ontwerpaanpak al gewenst gedrag uitlokken Mensen direct aanspreken op gewenst gedrag Deelontwerpen direct implementeren

17 Valkuilen bij het inzetten van adviseurs
De one trick pony adviseur De adviseur neemt het over De adviseur als camouflage voor eigen onvermogen De adviseur als scape goat De adviseursverslaving

18 Valkuilen werken met trainers
De trainer moet het alleen doen, daar wordt hij voor betaald Ik kan er beter niet bij zijn, want dat verstoort het proces Ik weet het al, ik hoef daar niet bij te zijn Ik heb het te druk, ik kan er niet bij zijn Ik hoor het wel achteraf

19 Valkuilen bij implementatie
Geen doelgerichte ontwikkelafspraken Geen gebruik maken van momentum Niet ingezet op quick wins Te hoge, lastig haalbare doelen gesteld Successen niet gevierd of zichtbaar gemaakt Te lang opgerekt proces

20 Wie trekt de kar?

21 Soorten evaluaties Is het een effectevaluatie?
Is het een evaluatie van de beleving van mensen? Is het een toetsing van gehaalde doelen? Is het een procesevaluatie? Is het een evaluatie voor de bühne?


Download ppt "Wereld der Verandering"

Verwante presentaties


Ads door Google