De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 BSN nederland De Action Learning MBA. 2 Start Up dag 22-09-2004 Set 50-C 13 setleden 1 uit amp2004-2a; 1 AMP-DL; 1 AMP R’dam 10 vrijstelling 1e fase.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 BSN nederland De Action Learning MBA. 2 Start Up dag 22-09-2004 Set 50-C 13 setleden 1 uit amp2004-2a; 1 AMP-DL; 1 AMP R’dam 10 vrijstelling 1e fase."— Transcript van de presentatie:

1 1 BSN nederland De Action Learning MBA

2 2 Start Up dag Set 50-C 13 setleden 1 uit amp2004-2a; 1 AMP-DL; 1 AMP R’dam 10 vrijstelling 1e fase

3 3 Doel Start Up dag Nader kennismaken met:  BSN Nederland, set, sub-setleden en set adviser  Studieopzet en studiemateriaal  Action Learning, leerstijlen  Functie set adviser  Samenstelling en 1e verdieping kennismaking leden subsets Presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf 1e bijeenkomst  Ontvangst studiemateriaal  Eerste huiswerkopdracht  Afsluiting met diner

4 4 Organisatie : uitgedeeld Recent programma-overzicht Personalia-check formulier graag nu controleren Leerstijlenboek Infomap Hotelinformatie (in infomap)

5 5 Organisatie. Inleveren van: Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst ( ? ) Formulier ondersteuning werkgever EML 1 –voor hen die vrijstelling amp hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen

6 6 Organisatie Later vandaag volgt: –Voorstel indeling sub sets –Leerstijlenoverzicht; groep en individueel –Studiemateriaal OM, HRM en MM –Definitieve (evt. gecorrigeerde) setdeelnemerslijst –Organisatieverslagen aan elkaar uitdelen

7 7 Structuur BSⁿ international (kort) Structuur bijeenkomsten in Buren

8 8 Structuur BSⁿ International

9 9 Structuur bijeenkomsten tot zomer o m a ooooooo mmmmmmm aaaa ommmhrmmm omhrm 5 weken A L P 5-15 weken en startupstartup 5 weken 3 weken o m a om 3 weken

10 10 Voorafgaand en tussendoor o m o 1e subset bijeen- komst (in Buren?) 14 oktober – uur Veranderkunde 1e dag 16 nov. 2e dag: 6 april – uur alp (RFC) uitleg 11 jan – uur samen met 48 a a ? Subset- bijeenkomsten; zelf plannen

11 11 Veranderkunde Twee dagen; twee inleiders –De Caluwe: kleurentheorie –Donnenberg: action learning

12 12 Smart reading : o m o m 2 dagen: 26 oktober EN 15 november of 22 november EN 13 december Facultatief; extra kosten

13 13 Rol set adviser

14 14 verbinding / coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: –BSⁿ als organisatie (planning, regelzaken) –Docenten Ervaringen; kwaliteit / dynamiek / aansluiting –Voortgang van je studie Niveau, tempo (- risering), kwaliteit / aanwezigheid set en subsets; Sparringpartner / maatwerk (op aangeven van jou) Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden) Rol set adviser 1

15 15 Start up en intervisies (bege-)leiden Beoordelaar van: –1e organisatie-analyse (OA) en EML1 –OA aan het eind van je studie –EML 2 –Fase 3 : dissertation “Sparren” op onderwerpen goedkeuring proposal dissertation keuze internal en external examiner Rol set adviser 2

16 16 Coördinatie examen Voorzitter viva voice Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou. Rol set adviser 3

17 17 Via receptie BSN: 0344 – Privé : 0523 – Bereikbaarheid Wil Uylenbroek

18 18 Kennismaken

19 19 Kennismaken  Interview in tweetal  10 minuten per persoon  Interviewer presenteert verkregen informatie aan set

20 20 Inhoud: Stel jezelf voor d.m.v een metafoor (beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d) Geef minstens 3 redenen voor deze vergelijking Vertel iets over je hobby’s Iets nieuws Bespreek een prestatie / succes van het afgelopen jaar, waarop je trots bent Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang)

21 21 Kennismaken –plenair

22 22 Sinds 1992 (freelance) docent: Sinds ook parttime set adviser; 36a, 40a, 46a, 48 b, 50 b en c; readers, salesmaster Nog 1 dag zelfstandig adviseur / trainer People-, team-management / change); coaching Slingeraap / sociale panda topsport / flexibiliteit en reflectief / coachen ritme en pieken regio en internationaal opleiding en ervaring Wil Uylenbroek

23 23 Action learning

24 24 Action learning  Kennis opdoen is onvoldoende  L = P + Q  Al doende leert men  Gezamenlijk leren  Docent in andere rol  Persoonlijk netwerk: set + subset

25 25 Action learning 2  Tijdens studie werken aan echte problemen  Risico’s durven nemen  Verantwoordelijkheid organisatie  Voorkomen “bekwame onbekwaamheid”  Reflection in Action

26 26 Sub sets indeling werkwijze

27 27 Geografisch op woon- en/of werkplaats Profit en non profit; Concurrerend? Mix AMP gevolgd met vrijstelling fase 1 6 of 7 per sub set AMENDABEL (mits 6 of 7 in groep!) Indeling subsets

28 28 Subset 1 (7 personen; N+Z holland) Michiel van Amersfoort Nieuwe Tonge / Rotterdam William Korstanje ‘sHeer arendsdonk / Rotterdam Bert de Wild Vlaardingen / Bleiswijk Martin Rosmolen Voorschoten / Waddinxveen Joke van den Berg Badhoevedorp / Amsterdam Ron Holtdijk Leimuiden / Edam Egbert Heikens Den Helder / Den Helder

29 29 Bruno Feijten –Echt Marinus Koeman –Meteren Henk Woldring –De Meern / Nieuwegein Cor Hanekamp –Heerde’/ Apeldoorn Bart Stolwijk –Nijkerk / Naarden Gerard Jongerhuis –Meppel Jan Mol –`Uden/Terheijde Subset 2 (6 pers. N+Z Oost Ned.)

30 30 Snuffel en beoordeel samenstelling subset Evt. wijzigingsvoorstellen later

31 31 Logboek Leerstijlen Studiewijzer Infomap

32 32 Logboek: Action Learning  Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd  Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen

33 33 Leerstijlen  Activist: Opdoen van nieuwe ervaringen  Observator:Nader beschouwen van die ervaringen  Theoreticus:Onderzoek en conclusies  Pragmatist:Geleerde in de praktijk brengen

34 34 Studiewijzers  Visie: Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp  Instrumenten:Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken  Integratie: Onderwerp niet langer als geisoleerd beschouwen.In samenhang brengen met andere onderwerpen

35 35 ALP’en –Een begrip

36 36 OM:concept + definitief MM HRM IM FM SM 6 x Action Learning Projecten

37 37 ALP Voorstel  Is het onderwerp niet te breed?  Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen)  Is het waarschijnlijk dat de oplossing geimplementeerd gaat worden  voorstel is geen plan van aanpak

38 38 Inhoud ALP  Plan van aanpak  Onderzoek en analyse  Genereren en beoordelen alternatieven  Implementatie  Reflectie

39 39 Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar set adviser EN administratie BSN ALP’en sturen naar: –BSN en –RFC Beoordelingsresultaat komt van RFC via BSN ALP- procedure

40 40 Vandaag erg algemeen Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: ruimte (maken) Projectrapportage W.Egberink RFC (na blok 2): –11 januari 2005 ALP intervisie set 50-B: –27 januari ‘s avonds ALP voorbereiding

41 41 Internationaal Management –Opdracht met sub set: alp-voorstel 2 weken VOOR 1e lesdag Int.M 1.Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) 2.Welke bedrijfstak 3.Welk product, goed of dienst 4.Wat dominante functionaliteit is (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en sub set-alp. Organisatieverslag; fase 3 cultuur, structuur, hrm EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Dissertation; fase 3 –literatuuronderzoek en –masters project Verdere producties

42 42 Sites   Inloggen: mbaBSNnl; wachtwoord: VoorStudenten  NIVE = buiten gebruik     (hrm)www.menscentraal.nl   (modellen / gratis inschrijven)   ??

43 43 Kennismaken in sub set Hulp vragen Plenair presentaties bedrijven en typering sub set

44 44 Subsetbijeenkomsten  Voorzitter/notulist  Bespreek huisactiviteiten  Subsetopdrachten  Vertaalslag eigen organisatie  Vragen/thema’s voor docenten  Gebruik eigen praktijk (stellingen)

45 45 Bedrijfspresentaties 1  Voorbereiden in subset:  10 minuten per persoon  Groepspresentatie:  tijd per subset: 10 minuten  algemeen beeld; drives; karakteristieken; commitment  Vragen stellen/discussie na presentatie

46 46 Bedrijfspresentaties 2a Inhoud individuele presentatie:  Verschillen/overeenkomsten  Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte  Opbouw organisatie  Eigen plek/eigen rol  Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur  Human Resource Management  Knelpunten  Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt  Actuele thema’s  Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk)  Mogelijkheden voor ALP-en  Wat haal en breng je als de student en als collega-student naar je (sub)setleden.

47 47 Bedrijfspresentaties 2b Inhoud subset presentatie:  Verschillen tussen de bedrijven  Grootste gemene deler Voorbereiding:  Informeer de subsetleden over A. het bedrijf, de historie, de actuele zaken, missie/visie, beleid, strategie, cultuur, processen, knelpunten, ontwikkelingen in de markt, externe/interne invloeden, etc. B. je rol, mogelijkheden en onmogelijkheden, uitdagingen, wat kom je halen en wat kom je brengen en je commitment naar subset  Belangrijkste elementen van de hele subset terug laten komen in de presentatie  KIES!!!

48 48 Presentaties subsets

49 49 Volgende keer / huiswerk –14 oktober: 1e subsetbijeenkomst locatie –28 oktober: 1e set core course OM (Boy van der Wiel)

50 50 “Huiswerk”  Lees infomap door Belangrijk artikel: “What is IMC’s philosophy?” + blader workshop methodologie door (ook OM)  Lees reader over leerstijlen  Voorbereiding Operational Management (visie): huisactiviteiten en Subset activiteiten  1e x sub set: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten daarna mailen naar docent, set advisor en subset KWALITEIT VRAGEN!!!! Week van te voren.

51 51 Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: –Elke lesdag; nu niet –Na blok 3 over organisatie Wat heb je nog gemist?

52 52 Bij vragen Wil Uylenbroek, set adviser BSN Nederland “de Raadskamer” Herenstraat BK Buren Tel: 0344 –

53 53 BSN nederland De Action Learning MBA


Download ppt "1 BSN nederland De Action Learning MBA. 2 Start Up dag 22-09-2004 Set 50-C 13 setleden 1 uit amp2004-2a; 1 AMP-DL; 1 AMP R’dam 10 vrijstelling 1e fase."

Verwante presentaties


Ads door Google