De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De toekomst van jonge kids & de media

Verwante presentaties


Presentatie over: "De toekomst van jonge kids & de media"— Transcript van de presentatie:

1 De toekomst van jonge kids & de media
Hoe jonger, hoe beter? Dr. Peter Nikken 18 oktober 2010

2 American Academy of Pediatrics richtlijn
Limit children’s total media time to no more than 1 to 2 hours of quality programming per day Remove television sets from children’s bedrooms Discourage television viewing for children younger than 2 years, and encourage more interactive activities that promote proper brain development (talking, playing, singing, reading together) AAP (2001)

3 Peuters en kleuters Media-aanbod Mediagebruik Wat we weten uit onderzoek Ouders en de industrie Uitdaging voor de bibliotheek

4 AAP aanbeveling niet zomaar
Sinds Teletubbies (1999) een enorm TV aanbod: Nickelodeon, Disney XD, BabyTV …

5 En….

6 Elektronische peuter-kleuter markt
Bol.com: honderden DVD’s in de categorie 0-4 jaar (32% van alle jeugd-DVD’s) DVD-omzet van 4,8 miljard US $* Gemiddelde digitale geboorte: half jaar** 73% ouders deelt kinderfoto’s online 92% ouders zet hun 2-jarig kind online * Kaiser Family Foundation (2005); ** AVG (2010)

7 Mediagebruik elke dag (VS)
Kaiser Family Foundation (2003); N = 1065 7

8 Mediatijd per dag (minuten)
Kaiser Family Foundation (2003); N = 1065

9 Media op de slaapkamer (VS)
Kaiser Family Foundation (2003); N = 1065

10 Ook in Nederland 83% van 6-10 jarigen is al dagelijks online*
Kleuters klein half uur per dag ** Peuters hooguit 7 minuten per dag; maar … online-peuters: 1 uur! 20% kleuters eigen TV# * De Haan (2010); ** Nikken / MKO (2009); # Mediasmarties (2010)

11 Voor- en nadelen van media
Sinds jaren zeventig veel Sesamstraat-research: vooral positieve leer-effecten Recent toename < 3 jaar studies Vooral TV onderzoek

12 Nadelen van TV en gamen Verwondingen en blessures < 10 jr (O’Toole, 2010) Minder sociale vaardigheden <6 jr (Mistry e.a., 2007) Gepest worden, slechtere schoolprestaties (niet lezen!), minder bewegen en sporten 2½-6½ jr (Pagani, Fitzpatrick & Barnett, 2010) Vetzucht en obesitas < 7 jr (o.a. Zimmerman, 2010) Gewelddadiger < 3jr, 4-6 jr (o.a. Manganello & Taylor, 2009; Silvern & Williamson, 2002) Concentratieproblemen 3-7 jr (Christakis e.a., 2004) Minder taalvaardig 1½-4 jr (o.a. Wartella & Robb, 2007; Chonchaiya & Pruksananonda, 2008)

13 Media storen en kosten tijd
Cruciale ontwikkelingsfase voor taalverwerving, spelconcentratie, ouder-aandacht Minder tijd voor oog-hand coördinatie, sociale contacten, fantasie-ontwikkeling, lezen etc. ‘Foute’ voorbeelden; geen representatievermogen??, maar wel opwinding Ostrov et al., (2006); Wartella & Robb (2007)

14 Opvoeder esentieel Opvoedstijl – eetgewoonten, eigen mediagedrag, sociale omgang .. Mediaopvoeding* grenzen en regels; voorlezen, -kijken, -spelen, -doen; uitleggen, vragen, waarschuwen, stimuleren; vrijlaten, supervisie * Nikken (2010)

15 Voordelen: leren en plezier
Aandacht varieert met genre & leeftijd* Teletubbies: veel aandacht & specifieke responses ** Aandacht is reflectie van leren: bij bekende Blues Clues soms minder aandacht, maar meer participatie # * Valkenburg e.a. (2004); ** Howard e.a. (2002); # Crawley e.a. (2007)

16 Nieuwe opvoedingsondersteuning
Wat is ‘goed’? Er is geen ‘objectieve’ media-productinformatie voor opvoeders

17 Claims van peuter/kleuter-media
(Baby/peuter) TV: betere ouder-kind interactie, leert informatie vergaren, stimuleert zoeken, stimuleert creativiteit en taalbegrip, kennis van oorzaak-gevolg relaties, interactie met het programma Games: educatief, versterken denkprocessen, kennis van verhaal-structuur, oorzaak-gevolg relaties, kleuren, getallen, vormen etc. en de spraakontwikkeling* DVD’s: stimuleren ouder-kind interactie, hersenontwikkeling en de sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden* * Kaiser Family Foundation (2005); N = 29 dvd’s en games

18 Baby Einstein. “Met deze DVD beleven baby’s en peuters allerlei leuke en leerzame avonturen met hun favoriete dieren en leren ze kijkgewijs de rijkdom van de natuur kennen. Jungle, savannen, oceanen; er gaat een wereld open voor kleine ontdekkers! De rust waar uw kindje van houdt. De filmpjes op deze DVD zijn een combinatie van echte beelden en fantasiefiguurtjes. Alles verloopt in kalm tempo, zodat ook de kleinste oogjes alles goed kunnen volgen. Speciaal voor de kleine oortjes zijn de rustgevende klassieke muziekstukken gecomponeerd. Onderzoek bewijst dat deze muzieksoort de creativiteit, fantasie en het denkvermogen van de allerkleinsten stimuleert. Deze DVD, gemaakt door een moeder vanuit het gezichtspunt van een baby, zal uw kind boeien en stimuleren, en biedt u en uw kind talrijke gelegenheden om op elkaar te reageren!”

19 Sony Computer Entertainment America user agreement
Objectionable or inappropriate content > PEGI PHOTOSENSITIVITY NOTICE 3D DEVICE USE NOTICE Some people may experience discomfort (such as eye strain, eye fatigue or nausea) while watching 3D video images or playing stereoscopic 3D games on 3D televisions. ….. The vision of young children (especially those under six years old) is still under development. SCEA recommends that you consult your doctor (….) before allowing young children to watch 3D video images or play stereoscopic 3D games. Adults should supervise young children to ensure they follow the recommendations listed above.

20 Leeftijdclassificaties
Kijkwijzer PEGI

21

22 Uitdagingen voor de bibliotheek
Bramediawijs Kaartenbak voor het onderwijs 4-12 jr Boeksurvival groep 8 Kleintje cultuur Literatuur, kunst, media en cultureel erfgoed van 2 tot 4 jaar met PSZ en KDV

23 Mediacoach Informatiespecialist, geen adviseur
Aanjager, verbinder, analoog aan Het Voortouw


Download ppt "De toekomst van jonge kids & de media"

Verwante presentaties


Ads door Google