De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuwe vormen van organiseren in projectpartnerschappen Standaardisatie of variëteit? Prof.dr. Marcel Veenswijk 6 oktober 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuwe vormen van organiseren in projectpartnerschappen Standaardisatie of variëteit? Prof.dr. Marcel Veenswijk 6 oktober 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuwe vormen van organiseren in projectpartnerschappen Standaardisatie of variëteit? Prof.dr. Marcel Veenswijk 6 oktober 2014

2 Introductie Oefening Meetlat Nadere uitwerking groepjes Terugkoppeling/afsluiting18.45

3 Wat weten we nu wezenlijk van fundamentele veranderingen binnen sectorale velden??? Hoe helpen ervaringen uit het verleden ons bij vormen projectpartnerschappen? Welk perspectief is beloftevol om ongewenste verstoringen in bouwprocessen het hoofd te bieden?

4 Integratie Eenheid Samenhang Centrale actor Organisatie Standaardisatie Neuzen gelijk ‘Corporate Culture’ Differentiatie Diversiteit Tegenstelling Arena Disorganisatie Variëteit Kracht van verschil ‘Subculturen’

5

6 . Culturele oriëntaties in projecten ‘

7 I.Draagvlak model Breed enthousiasme en draagvlak voor project! Cultureel basisprofiel: Samenwerking, trots, helder project ‘verhaal’, Focus: integratie Voorbeeld: A2 Maastricht II.Technisch model Project wordt als ‘noodzakelijk’ gezien. Initiatief vanuit de overheid Cultureel basisprofiel: Professie/taakgericht, vanuit specialisme/ Focus: gemengd integratie en differentiatie Voorbeeld: veel renovatieprojecten III. Missionair model Project wordt geïnitieerd en geagendeerd door maatschappelijke groepering, Gemengd draagvlak Cultureel basisprofiel: Focus: integratie intrinsiek gesloten Voorbeeld: Gooise Ecoduct IV. Arena model Project wordt in (omstreden) politieke arena besloten. Roept sterk tegengestelde beelden en reacties op. Cultureel basisprofiel: conflict, wantrouwen, Focus: differentiatie Voorbeeld: A4 MiddenDelftland

8 Introductie Landelijke tunnelstandaard https://vimeo.com/

9 1. De stormram: standaardisatie door kolonisatie 2. De dialoog: standaardisatie door diversiteit 3. De kleurplaat: standaardisatie door kaderstelling

10  Basis samenwerking in partnerschappen: meetbaarheid en vergelijkbaarheid via displays/indicatoren

11 1. ‘Blue print’ traditie werkt niet altijd: partijen conformeren zich niet zonder meer aan opgelegde structuren en kiezen voor ‘exit’, ‘voice’ of ‘loyalty’ (Hirschmann, 2010) 2. Alternatieven? Co-creatie via gezamenlijk leren of…onderhandelen? 3. Baseline: risico op verstoring bouwproces omdat partijen zich ‘bekneld’ voelen

12  Basis samenwerking in partnerschappen: standaard als dialoog instrument  Biedt alle ruimte voor ‘maatwerk‘ en lokale adaptie

13 ..

14 1. ‘Reason of being’ project volstrekt helder - eerbetoon aan katholieke geloof - mooier en groter en dan Florence - status en aanzien vakmanschap - Toegang project via herkomst (wijk) en plaats binnen gilde Kern: het ritueel Palio van Siena representeert de diversiteit (kleuren tenues) van de 17 wijken binnen de eenheid van dezelfde piazza del Campo

15  Rollen zijn niet altijd helder afgebakend  Samenwerking wordt bij gebrek aan symboliek richtingloos en daarmee kwetsbaar  Baseline: risico op verstoring bouwproces door gebrek aan samenhang

16 In essentie is het kader een zingevend verhaal voor de uitvoerende organisatie, zijn omgeving en de stakeholders In geval van de tunnelstandaard: ‘80/20 verhaal’

17  Context: ‘Network society’; voortschrijdende globalisering; etniciteit en fragmentatie, opkomst social media.  Inzicht dat herorientatie op zingeving vooral via textualiteit en ‘storytelling’ gestalte krijgt  Reguleren krachten integratie en differentiatie door aansprekende verhalen: narratives of change  Narratives genereren productie en reproductie zingeving  Voorbeelden: An inconvenient Truth (Gore);Securitate SI (Spaanse Renfe)

18 1.Transformerend2.Ontwikkelend3.Conserverend MotiefHet ’ oude’ voldoet niet meer Er is onvoldoende richting Status quo handhaven Plot‘wij slaan radical nieuwe weg in’ ‘Wij focussen en ontwikkelen krachten’ ‘Wij stellen alles in dienst van huidig succes’ KenmerkFrame breaking Top down Smalle (‘dunne’) corporate identiteit Frame building Participatief Gedifferentieerde corporate identiteit Frame conservation Mixed Gericht op ‘bewezen’ concepten Brede (‘dikke’) corporate identiteit VoorbeeldDe tunnelstandaard als storrmram De tunnelstandaard als discussiestuk voor verbetering De tunnelstandaard als codificatie

19  Betekenis creatie (sensemaking)  Hoe is het projectverhaal opgebouwd?  Is er een duidelijke plot?  Wat is de zingevende waarde van deze plot?  Wat zijn de kern ingrediënten hierbij?  Betekenis overdracht (sensegiving)  Wie vertelt de project narrative en wanneer?  Genereert het vertrouwen naar de stakeholders?  Kan narrative worden vertaald naar de eenheden?  Zijn er geschikte ‘ambassadeurs’ van het verhaal?  Sluit het verhaal aan bij de symboliek en rituelen van de organisatie?

20 .. Communities of action New Practices Narratives of Change Change activators

21  Communities of Action: Praktijkgemeenschappen waar verhalen tot leven worden gebracht in acties.  Kenmerken:  - vaak informele ‘eigenwijze’ gezelschappen  - sterke betrokkenheid missie organisatie  - open minded met directe link buitenwereld  - verkennen/uitbouwen nieuwe praktijen

22 1. Alle drie de opties hebben eigen kracht en beperkingen 2. LTR heeft zich in haar opties van stormram (optie 1) tot kader (optie 3) ontwikkeld 3. Kader is geen gevangenis, maar kans voor alle partijen 4. Discussie concentreert zich op dienstbaarheid aan de opdracht en voorkomen verstoring bouwproces! 5. Dienstbaarheid veronderstelt verandering mindset/gedrag

23

24 .

25  Kies een positie op de denkbeeldige meetlat  Bevraag elkaar op de gekozen positie  Welke waarde/opvatting staat voor u centraal  Vertaal dit naar een praktijksituatie/dilemma


Download ppt "Nieuwe vormen van organiseren in projectpartnerschappen Standaardisatie of variëteit? Prof.dr. Marcel Veenswijk 6 oktober 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google