De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een hulpverlener vertelt: ‘Waarom ik de BETERapp gebruik? Ik wil er zijn voor mijn cliënten en ze begeleiden in hun veranderingsproces. Veranderen is een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een hulpverlener vertelt: ‘Waarom ik de BETERapp gebruik? Ik wil er zijn voor mijn cliënten en ze begeleiden in hun veranderingsproces. Veranderen is een."— Transcript van de presentatie:

1 Een hulpverlener vertelt: ‘Waarom ik de BETERapp gebruik? Ik wil er zijn voor mijn cliënten en ze begeleiden in hun veranderingsproces. Veranderen is een continue proces, dat doe je juist tussen de sessies door, op die momenten dat je last hebt van je klacht.’ Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als een cliënt net bij mij op de bank zit. Met de BETERapp ben ik er wél om je op te vangen als het mis gaat. BETER helpt mij op tijd helpen en waardoor cliënten er weer meer vertrouwen in krijgen.’ Werken met de BETERapp

2 Stap 1: Maak een account aan op mijn.beterapp.nl Een hulpverlener vertelt: ‘De BETERapp vertelt mij veel over het proces waarin de cliënt zich bevindt. Doordat ik van een afstand meekijk kan tijdig worden voorkomen dat de vooruitgang bij een cliënt stagneert. Het voordeel is dat ik bij cliënten die er echt voor gaan, zeker richting het einde van de behandeling, meer tijd tussen de sessies kan plannen. Doordat er een actieve houding van de cliënt wordt gevraagd, hebben ze ook sneller het vertrouwen dat ze het alleen kunnen, met zo af en toe wat ondersteuning vanuit hun netwerk in de BETERapp.’

3 Een cliënt vertelt: ‘De app helpt mij mijn doelen te behalen. Ik denk dat een hoop hulpbehoevenden het als prettig zullen ervaren dat behandelaars zo op de hoogte zijn van hoe het met je gaat. Dit scheelt tijd en uitleg en er ontstaat een nieuwe manier van behandelen. Het is een gebruiksvriendelijke app met een heleboel voordelen. ☺ ’ Stap 2: Introduceer de app bij cliënt Doorloop samen met de cliënt de app. 1:4:3:2: Tip! Begin klein. Start met één cliënt.

4 Een hulpverlener vertelt: ‘Ik merk dat, vanwege het simpele feit dat een cliënt zélf aan de slag gaat met de BETERapp, hij zich meer betrokken en verantwoordelijk voelt voor het formuleren van een helder en haalbaar doel.’ Stap 3: Help met het stellen van een doel en activiteiten Bespreek tijdens de eerste afspraken aan welk doel jullie gaan werken. Bepaal samen welke activiteiten er nodig zijn om dit doel te behalen. De cliënt geeft het doel en de activiteiten zelf in. Tip! Kies één doel om op te focussen.

5 De cliënt gaat in zijn app via het menu naar de netwerkpagina en klik op ‘voeg iemand toe’. Log in op mijn.beterapp.nl, klik op ‘gekoppelde personen’ en klik op ‘+ persoon toevoegen’. De cliënt scant met zijn app de QR code die verschijnt op jouw scherm. Een cliënt vertelt: ‘Het idee dat behandelaars mee kunnen kijken geeft me het gevoel dat er iemand achter me staat en me moed in kan praten. De BETERapp is absoluut een aanvulling op de reguliere behandeling.’ Stap 4: Koppelen Tip! Koppelen kan alleen face to face.

6 Stap 5: Volg de cliënt Bekijk de voortgang van de cliënt in het overzicht. Je kunt goed zien hoe het met de cliënt gaat. Een hulpverlener vertelt: ‘Cliënten komen gedemoraliseerd binnen. Het simpele feit dat er op afstand iemand is die ze begeleidt, maakt dat ze zich gesteund voelen en weer vertrouwen krijgen in de toekomst. Op die momenten dat ze het zo nodig hebben, is daar hun digitale coach.’ Een hulpverlener vertelt: ‘Je kunt tijdens de wekelijkse sessie gelijk aan de slag. Je weet immers al hoe het gaat met de cliënt. Ik krijg er een realistischer beeld van de cliënt door en het bespaart me een kwartier per sessie!’ Een cliënt vertelt: ‘Ik vind het fijn om terug te zien hoe ik me voelde en waarom ik me zo voelde. De app is een soort trouwe vriend geworden.’

7 Een hulpverlener vertelt: ‘Als ik merk dat de cliënt goed bezig is, geef ik een compliment. Wat minstens zo belangrijk is, is de cliënt in een notitie laten beschrijven hoe hij die verandering tot stand heeft gebracht; als de cliënt inzicht krijgt in zijn proces van veranderen, dan is the sky the limit.’ Stap 6: Coach de cliënt Coach de cliënt door notities over de behandeling, tips en trucs of complimenten achter te laten in zijn tijdlijn. Tip! Tussentijds coachen kost tijd. Zorg dat je hiervoor tijd beschikbaar hebt.

8 Een cliënt vertelt: ‘Na een ongeluk moest ik opnieuw leren lopen. Het is belangrijk om positief te blijven en stap voor stap verder te komen. De app helpt me actief te blijven. Omdat ook mijn vrienden me volgen krijg ik veel positieve reacties als ik goed bezig ben. Als het even tegenzit is een steunende opmerking nooit ver weg.’ Stap 7: Betrek het netwerk Bekijk wat het overige netwerk voor de cliënt betekent. Betrek hen eventueel bij de behandeling.

9 Stap 8: Deel je ervaringen Een cliënt vertelt: ‘Ik raak geëmotioneerd door het feit dat er iemand is die met me meeloopt op weg naar mijn doel. Het is niet big brother is watching you, maar big sister is watching you.’ Deel je ervaringen en stel je vragen in de BETERapp voor professionals Linkedin groep of neem contact op met Bloei. Word lid van de BETERapp voor professionals LinkedIn groepde BETERapp voor professionals LinkedIn groep


Download ppt "Een hulpverlener vertelt: ‘Waarom ik de BETERapp gebruik? Ik wil er zijn voor mijn cliënten en ze begeleiden in hun veranderingsproces. Veranderen is een."

Verwante presentaties


Ads door Google