De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ervaringen in de praktijk Hoogbegaafdheid in het PO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ervaringen in de praktijk Hoogbegaafdheid in het PO."— Transcript van de presentatie:

1 Ervaringen in de praktijk Hoogbegaafdheid in het PO

2 opzet 1. Stand van zaken In de praktijk  differentiatie in de klas  Differentiatie buiten de klas  5 dagen voorziening 3. Toekomst

3 Stand van zaken 2010 Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs *** Mei 2010 Dr. Simone Doolaard & Maartje Oudbier GION/Rijkuniversiteit Groningen Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs

4 Worden “ze” opgemerkt? Scholen voor de gemiddelde leerling Traditioneel veel zorg: IB-er 2,5% = gangbaar percentage 1 kind per leerjaar 6% = door scholen geïndiceerd 2 kinderen per leerjaar 75% scholen maakt werk van HB

5 Oplossingen/aanpassingen Betreft de scholen die werk maken van hoogbegaafdheid Differentiëren in de eigen groep 97,7 % Groep overslaan73,1 % Schoolgebonden plusgroep29,0 % Bovenschoolse plusgroep18,9 % Leonardo-groep2,7 % Ander aanbod16,7 %

6 Verschillen per bouw 1 Leerlingen per bouw (gewogen aantallen)Gr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Differentiëren in de eigen groep367 Groep overslaan211 Schoolgebonden plusgroep2710 Bovenschoolse plusgroep003 Leonardo-groep024 Ander aanbod479

7 Verschillen per bouw 2 % inhoud differentiatie binnen de groepGr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Compacten28,786,693,5 Versnellen66,965,6 Verrijken94,298,5100

8 Bekostiging in % Plusgroep (school) Plusgroep (boven schools) LeonardoAnder aanbod Lumpsum Bestuur WSNS11601 Gemeente1300 Ouders Subsidie7202 Sponsoren40170 Anders

9 Sprake van beleid? 50% heeft beleid geformuleerd Van de actieve scholen 30% heeft beleid geformuleerd Van alle scholen

10 Specialisten? 1 gespecialiseerde leerkracht op 50% van de scholen

11 Tevredenheid Actieve scholen: 3% helemaal tevreden 43% redelijk tevreden

12 kwaliteit Differentiatie in de groep 40% voldoet aan de kenmerken Is het onderwijs passend? Is er een continuüm?

13 Veldwerk  De startende school  De gevorderde organisatie  Samenwerking  Leonardo

14 De startende school 1 Bs Lambertus Someren Start: compacten met rekenen Compacten met route boekjes SLO Verrijken met “Kien” (Malmberg) Verrijken met Bolleboos (Kluwer)

15 De startende school 2 Diagnosticeren lastig Leerkrachten meenemen Vervangers en borgen Positieve invloed op groep

16 De gevorderde organisatie 1 PCBO – Apeldoorn BasisPlus PlusKlas PlusSchool Begaafdheidsprofielscholen (CPS) PlusBegeleiding

17 De gevorderde organisatie 2 PlusKlas = ook begeleiding BasisPlus: sneeuwbal-effect Heroverweging PlusSchool Ontwikkeling van de zorgroute De twice exceptionals

18 Samenwerking 1 Skipos Sint-Michielsgestel CDI – indicatieprogramma Begaafdheidsprofielschool Vergroting deskundigheid leerkrachten WSNS kangoeroe mislukt

19 Skipos Sint-Michielsgestel 2 DOEN = Denken Op Eigen Niveau Indicatie + begeleiding Beleidsontwikkeling op schoolniveau “TASC” Thinking Actively in a Social Context

20 Leonardo 1 Bs Heiakker – Deurne Strenge selectie (130+) Gekwetste kinderen Rust en structuur werkt positief

21 Leonardo 2 Vakleerkrachten Stichting Leonardo Financiering Leonardo College

22 Toekomst 1 Inhaalslag Ontwikkeling continuüm Scholing / opleidingen

23 Toekomst 2 Vroegtijdig signaleren Verbinden versus scheiden Kansen (plus) klas Cluster 5 of kunnen we zonder?


Download ppt "Ervaringen in de praktijk Hoogbegaafdheid in het PO."

Verwante presentaties


Ads door Google