De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente."— Transcript van de presentatie:

1

2 Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente Hogeschool Edith Stein/OCT

3 Video in de lerarenopleiding Al jaren ingeburgerd: –Van micro-teaching tot sociaal- constructivisme –Training vaardigheden tot kritische reflectie Maar …. weinig systematisch onderzoek ( Brophy, 2004 )

4 Programma Inleiding + onderzoek multimediale leeromgevingen Video en multimedia in de praktijk van de lerarenopleidng (Nelly Lemmens) Naar een onderzoeksprogramma

5 Multimediale leeromgeving Niet lineair Interactief Behalve tekst ook beeld en geluid

6 Waarom? Theorie Praktijk ?????

7 Typen video Learning triggers Voorbeeld praktijken Eigen opnamen

8 Learning triggers Korte opnamen Stimuleren discussie

9 Voorbeeld praktijken (1) Realtime video (Mile rekenen/wiskunde) Leraar als onderzoeker Pabo-studenten die met zelfgeformuleerde onderzoeksvraag op zoek gaan in database Werkt in praktijk niet goed

10 Voorbeeld praktijken (2) Video cases Lessen zijn in fragmenten van maxiamaal 20 minuten ‘gesneden’

11 Eigen opnamen Video interactie analyse Digitaal portfolio

12 Multimedia cases MUST-project (multimedia cases voor natuur & techniekonderwijs)

13 MUST casus Ingekorte beelden Verschillende perspectieven Simulatie vakinhoud

14 Functies MUST cases Demonstratie van (innovatief) onderwijs Analyse en reflectie Inspiratie voor handelen ++ +/-

15 Zappen of verwerken Multimedia vooral een “hot medium” dat uitnodigt tot ontspannen Boek is een “cool medium” dat uitnodigt tot studeren Salomon, 1998 Van Merriënboer, 2002

16 Paradox van de sturing student Open multimediale leeromgeving roept zelfsturing op Extra prikkels in omgeving inbouwen (cognitief conflict) Via leertaak aandacht richten Uit evaluaties blijkt dat dit niet het geval is Leidt niet tot gewenste effect Peter Blijleven ?

17 Leertaak Opbouwen mentaal beeld van de videoles Verbreden en verdiepen door commentaren Toepassen in de praktijk

18 Bevindingen Meer tijd (logfile+observatie) Gerichte verwerking (ingevulde leertaak) Gevarieerde koppeling naar praktijk basisschool (lesvoorstel en lesuitvoering)

19 Leernetwerk met expertise op Cd-Rom Maaike Vervoort Lid Kenniskring Nederlands Onderwijspraktijk en vakdidactiek Mentor en student werken samen m.b.v. Cd-Rom aan lesvoorstel

20 Pogingen kloof overbruggen Multimedia casus in college bespreken Opleidingsdocent naar stageschool Cd-Rom mee met student naar stageschool Student en mentor werken samen met Cd–Rom Twee autoriteiten €€€€ en bevoogdend Gebaar wordt gewaardeerd, maar… Combi van onderwijspraktijk en vakdidactiek

21 MILE Nederlands: Beginnende geletterdheid Boekoriëntatie Kinderen doen voorspellingen op basis van illustraties Mentor en student maken een eerste opzet voor les van student

22 Professionele dialoogLesuitvoering

23 Bevindingen Student probeert vernieuwingen in praktijk uit Mentor maakt, met rolbehoud, kennis met vernieuwing Gelijkwaardige communicatie Nuttige, maar intensieve activiteit Student én pabo-docent profiteren van praktijkkennis mentor

24 Er valt veel te leren voor opleiders en …... Van opleiders Curriculum connaisseursshap Curriculum potential

25 Curriculum connaisseurshap Multimediale leeromgevingen zijn complexe leeromgevingen Connaisseurschap

26 Curriculum potential Informatierijkdom multimediale leeromgevingen hoog Geschikt om in verschillende fasen van de opleiding in te zetten Verschillende competenties

27 Meer informatie? of ?? Lectoraat en kenniskringwww.edith.nl


Download ppt "Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente."

Verwante presentaties


Ads door Google