De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3."— Transcript van de presentatie:

1 Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3

2 Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Inleiding tot trends Basis principes van trends: Innovatiecurve Rogers Doorspreken opdracht Bestuderen van de modulewijzer Voorbereiden volgende les Voorbereiden presentatie websites Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends 2 Theorie: van macro (culturele context) naar micro (product) Feedback op eerste foto’s Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends 3 Presentaties opdracht 1 Theorie behandelen Uitleg opdracht 2A Opdracht 2A 4 Feedback eerste resultaten 2AOpdracht 2A 5 Presentaties opdracht 2A Theorie behandelen Uitleg opdracht 2B Opdracht 2B 6 Feedback eerste resultaten 2BOpdracht 2B 7 Presentaties opdracht 2B Theorie behandelen Uitleg opdracht 2 Opdracht 2C 8 Feedback eerste resultaten 2COpdracht 2C en D afronden 9 Inleveren opdracht 1 en 2Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek

3 Medmec05 les 3 Zijn er vragen over tip 1 en 2? Presentaties Theorie Uitleg opdracht 2A

4

5 filmpje c/evolutie_van_het_lulijzer.htmlhttp://www.dumpert.nl/mediabase/114291/b c/evolutie_van_het_lulijzer.html

6 Heden Verleden Toekomst Onderzoek waar iets vandaan komt, dan zal je beter begrijpen waar het heen kan gaan. Onderzoek de context om de “cognitieve dissonantietheorie” te ondervangen.

7 Signalen zijn opgepikt, context is verzameld: nu nog rapporteren en creëren Scenariomodel Forecasting Backcasting

8 Proces om tot scenario’s te komen Inventariseren van de onzekerheden: Brainstormen, clusteren en prioriteit bepalen Opstellen assenstelsel: de 2 uitersten bepalen Uitwerken scenario’s: brainstormen over toekomstbeelden en verhalen maken Beantwoorden kernvragen: conclusies

9

10

11

12 Forecasting Vanuit het heden naar de toekomst denken. Vanuit de huidige situatie Op grond van analyse eerdere ontwikkelingen Vanuit huidige trends Trendanalyse Scenario’s

13 Backcasting Visioen over de toekomst terug vertalen stap voor stap naar het heden. Vanuit een gedroomde situatie Op basis van een haalbare strategie Inspelen op huidige trends Scenario’s moodboards

14 Opdracht 2A Ontwikkel vanuit een van je gevonden trends een scenariomodel. Neem een van je gevonden trends en werk deze uit naar een scenario. Benoem hierbij de meest ingrijpende, meest onzekere gevolgen die deze trend kan hebben. Verwerk deze in een scenariomodel en omschrijf kort je trend (10 jaar later) binnen de vier scenario’s.

15 Opdracht 2A Doe achtergrong onderzoek Verwerk de theorie in de opdracht Onderbouw tekst waar mogelijk met beeld: foto’s, schetsen, enz.

16 Reflectie Dummy

17 Huiswerk Maak opdracht 2A Lees tip 3 en tip 4 uit het werkboek trendanalyse


Download ppt "Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3."

Verwante presentaties


Ads door Google