De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PAREL IV STEF BOS.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PAREL IV STEF BOS."— Transcript van de presentatie:

1 PAREL IV STEF BOS

2 Het lied van Lot: ‘ruïnes en spoken’
... de muziek solorol voor sopraansax (intro / tussenspel) reciterende zangstijl: strofe 1 en 2 meer melodielijn vanaf strofe 3 strofe 4 & 5 dienen als soort refrein (6 & 7 = herhaling 4 & 5) lied eindigt op muzikaal vraagteken vragen: Waar volgt Stef Bos het bijbelverhaal? Waar vertelt hij zijn verhaal? video 1: hoofdmenu > het concert > lied van Lot parel IV Stef Bos

3 Het lied van Lot: ‘ruïnes en spoken’
Gn. 19,17 Vlucht, uw leven is in gevaar! Kijk niet om en sta nergens in de vallei stil. Vlucht de bergen in, anders komt u om. Gn. 19,24 Toen deed de Heere zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den Heere uit den hemel. ----- Notulen (23/01/13 15:03) ----- zoek je de vrouw van Lot op dit schilderij? A. Dürer ( ) Lot en zijn gezin verlaten Sodom parel IV Stef Bos

4 het lied gaat bewust NIET over de vrouw van Lot
... het einde is (te) bekend: de zoutzuilen bij de Dode Zee andere invalshoek: de vuurzee vernietigt Sodom Lot vlucht en laat een heel verleden achter zich zou hij niet hebben willen omkijken ? ... als ik nu omkijk, blijf ik stilstaan! ... is er geen toekomst ook ons overkomt het (dagelijks): soms moet je dingen achterlaten en dat doet pijn je mag niet omkijken, je moet vooruit video 2: hoofdmenu > Stef vertelt > Stef over het lied van Lot parel IV Stef Bos

5 maatschappelijke achtergronden bij het project
ondanks confrontatie godsdienst – wereld (secularisatie): grote belangstelling van de kunstwereld voor bijbel bijbel blijft inspiratiebron bv. boek “de bijbel cultureel” (Meinema/Pelckmans) van Marcel Barnard en Gerda van de Haar grote rol van religie op het publieke forum bijbel niet weg te denken uit kunstzinnige verbeelding muziekalbum "In een ander licht" (nov. 2009) is één voorbeeld. kunstzinnig boekje met liedteksten, bedenkingen van Stef Bos bij de bijbelfiguren, kleine kunstwerken van Zuid-Afrikaanse Varenka Paschke, uitleg door theoloog Yko Van der Goot. parel IV Stef Bos

6 parel IV Stef Bos

7 aanleiding project 85-jarig bestaan NCRV (Nederlandse Christelijke Radio Vereniging) opdracht aan S.B. "twaalf liederen over bijbelse figuren" bedoeld als eenmalig radioprogramma (oorspronkelijke titel: “de 12 uitverkorenen”) maar breder uitgegroeid tot een concert drie radio-en televisieprogramma’s een website met een dagboek van Stef Bos een cd (2009) een dvd (2010) een demo-cd (2010) parel IV Stef Bos

8 tv-concert met medewerking van:
Metropole orkest: prof. pop- en jazzorkest (sinds 1945) o.l.v. Jules Buckley (°1980): Engels dirigent / arrangeur Frank Boeijen (°1957): Nederlandse zanger en liedjesschrijver Fernando Lameirinhas (°1944 Porto), België, Nederland: zanger / componist Jackobond: pseud. voor Riet Muylaert (°1977): Vlaamse zangeres Yko Van der Goot: (°1947) pastor Zeist, 'huis'-theoloog van NCRV Varenka Paschke (°1976): Zuid-Afrikaanse beeldende kunstenares, echtgenote van Stef Bos parel IV Stef Bos

9 STEF BOS ° 1961 – Veenendaal sterk godsdienstige opvoeding (protestant) lerarenopleiding: Utrecht naar België: op zoek naar ‘het beeld’ (Antwerpen) theater / kleinkunst: Studio Herman Teirlinck gehuwd met Varenka Paschke (kleind. P.W. Botha) / 2 kinderen wonen afwisselend in Kaapstad en Wachtebeke een dichter, liedjesschrijver, leest teksten uit de bijbel op een andere manier, in een ander licht, vanuit eigen ervaringen, omdat hij ze mooi vindt, omdat anderen er met hem over spraken, omdat hij vindt dat er ... muziek in zit ! parel IV Stef Bos

10 inhoud dvd “in een ander licht”
het concert Stef in “het derde testament”: achtergrond bij het ontstaan van het project van Utrecht naar Antwerpen (Wachtebeke) naar Kaapstad over ‘geloven’ zonder reisgids over de 12 liederen achter de schermen de andere artiesten komen aan het woord opbouw van het concert ... de dvd is verkrijgbaar via: (19 €) parel IV Stef Bos

11 4 liederen – 4 teksten – 4 muzikale benaderingen
inspiratie: niet in eerste instantie uit de lezing van de bijbel wel uit de bijbelse kunst en via ervaringen terug naar de verhalen (figuren) uit de bijbel tekstlagen: bijbelse laag: bijbel opgevat als cultuurboek menselijke laag: ‘Mens van vlees en bloed’ autobiografische laag soms connectie met andere levensbeschouwingen in het bijzonder het boeddhisme, het taoïsme parel IV Stef Bos

12 Het lied van David: ‘waar is de muziek’
David als oudere man tussen dankbaarheid en spijt terugdenkend aan jeugdjaren de musicerende herder niet de klassieke Goliath-David maar de berouwvolle koning Ik werd gezalfd en uitverkoren, maar ik verloor waarom het gaat. Verloor mezelf, verloor mijn dromen, verloor degene die ik was. En alles wat ik heb verraden, houdt mij nu wakker in de nacht. ----- Notulen (23/01/13 15:03) ----- zoek je David op dit schilderij? Rembrandt Van Rijn ( ) David speelt de harp voor koning Saul, ( ) parel IV Stef Bos

13 de overwinnaar van vijandige volkeren de bouwer van de tempel
in de bijbel is David de uitverkorene de overwinnaar van vijandige volkeren de bouwer van de tempel de gezalfde, de rechtvaardige en doortastende maar ook door en door menselijk de man van verkeerde keuzes de overspelige (Batseba), gedreven door begeerte die boet voor zijn misstappen (verliest vier zonen) die zich volledig bewust is van zijn falen parel IV Stef Bos

14 inhoudelijk heel dicht bij het verhaal
andere liedfiguren kunnen evengoed niet-bijbels zijn herkenbaar thema in bv. politiek mensen worden verliefd op macht beginnen heel bescheiden en eenvoudig maar raken snel verstrengeld in intriges ze beginnen met een droom maar de droom gaat verloren door het succes parel IV Stef Bos

15 instrumentaal nummer + koor: zinloze klanken
... en de muziek ? instrumentaal nummer + koor: zinloze klanken tekst (ik-persoon) gereciteerd door S.B. (van achter de coulissen) structuur: intro: koor (ostinato – dissonante klanken) + orkest str. 1-4: op achtergrond van koor en orkest tussenspel: harp (niet toevallig!) str. 5: conclusie door David slot: vol orkest + harp + koor (consonante klanken) jazzy (bigband / virtuoos koor / tenorsax) herneming intro – einde in majeur vragen: in welke mate is de “bijbelse” figuur herkenbaar in de tekst? video 3: hoofdmenu > het concert > lied van David parel IV Stef Bos

16 Het Lied van Maria Magdalena: ‘zoals licht’
wat weten we over haar? uit Magdala (ver)gezellin van Jezus aanwezig bij kruisiging kijkt toe bij graflegging getuige van verschijning trad. voorgesteld als prostitué personage in apocriefe evangeliën Varenka Paschke Maria Magdalena (“in een ander licht”)(2010) parel IV Stef Bos

17 Matteüs Marcus Lucas Johannes
Maria Magdalena en andere vrouwen volgen Jezus 8,1-3 Jezus bij Marta en Maria (niet in Betanië) 10,38-42 opwekking van Lazarus: Marta en Maria in Betanië 11,1-44 een vrouw zalft Jezus 26,6-13 anonieme vrouw 14,3-9 anonieme vrouw 7,36-50 anonieme hoer 12,1-8 Maria van Betanië getuigen van de kruisdood 27,55-56 Maria Magdalena en andere vrouwen 15,40-41 23,49 anonieme vrouwen uit Galilea 19,25-27 getuigen van de graflegging 27,57-61 Maria Magdalena en andere Maria 15,42-47 Maria Magdalena en Maria van Joses 23,50-56 getuigen van het lege graf 28,1-8 16,1-8 24,1-12 20,1-13 Maria Magdalena secundair Marcus-slot 16,9-20 parel IV Stef Bos

18 geïnspireerd op ouderlijke liefde: je krijgt iets wat je zelf(standig)
een liefdeslied geïnspireerd op ouderlijke liefde: je krijgt iets wat je zelf(standig) niet kan (zou kunnen) verwezenlijken voorbij aan de fysieke liefde: zij vindt bij Jezus haar (eigen)waarde terug Jezus voegt iets toe aan haar leven “raak me niet aan!” Titiaan (1487/ ) (Tiziano Vecellio) Noli me tangere parel IV Stef Bos

19 tekststructuur: zes strofen
de ontmoeting met J. & uitdaging tot ‘nieuw begin’ J. haalt M. uit haar isolement en leert haar ‘verbondenheid’ allusie op het tragische einde van Jezus afstand nemen na de dood, en toch omarmd blijven (=6) reflectie over betekenis van J. in het verdere leven van M. video 4: hoofdmenu > Stef vertelt > Stef over het lied van Magdalena parel IV Stef Bos

20 prominente rol voor sax en piano
... en de muziek ? prominente rol voor sax en piano strofen in melodische opbouw per 2 gegroepeerd einde str. 4: melodisch eindpunt tussenspel: piano str. 5: nieuwe melodie str. 6: hoogtepunt laatste 2 regels worden herhaald en doven uit. let op: str. 3: “WIJ hebben ... / WE vlogen te hoog” vragen: waar wijkt de tekst af van ons beeld op Maria Magdalena? is de “bijbelse” figuur herkenbaar in de tekst? video 5: hoofdmenu > het concert > lied van Maria Magdalena parel IV Stef Bos

21 Het Lied van God: ‘wat ik niet ben’
... de muziek sterk pop-nummer: bigband, jazz, fris, puike orkestratie blues-achtig, ook in akkoordenstructuur (12 maten) laatste 2 regels van str.: soort refrein- en climaxfunctie str. 1-4 vormen één muzikaal geheel “ik zal u zeggen ...”: melodische ommekeer str. 5: zachtere orkestkleur str. 6 & 7: één geheel, afgerond in parlando-stijl str. 8: te vergelijken met str. 5 laatste 2 regels blijven draaien slot: herneming van intro parel IV Stef Bos

22 video 6: hoofdmenu > het concert > lied van God
Kunnen wij ons in de voorstelling die Stef Bos van God maakt herkennen? Helpt zijn voorstelling ons om te verstaan waarom velen de kerk en het christelijk geloof de rug toekeren? Is ons godsbeeld even negatief of kunnen we zeggen wat God wel is (voor ons)? video 6: hoofdmenu > het concert > lied van God parel IV Stef Bos

23 Het Lied van God: ‘wat ik niet ben’
Die lig en donker van die bestaan: God is ’n netwerk van konneksies wat alles in die heelal met mekaar verbind en ook die lig wat alles ophelder… maar ’n bietjie sosiale kommentaar ook: ’n mensgemaakte  netwerk van telekommunikasie as simbool van hoe ons in godsdiens staatmaak op God en alle verantwoordelikheid op hom afstoot: ons neem nie self verantwoordelikheid vir ons eie dade nie. Varenka Paschke God (“in een ander licht”)(2010) parel IV Stef Bos

24 Er is te veel van mij gemaakt dat ik helemaal niet ben
Ik ben die ik ben (ex. 3, 14) Wanneer wij als mensen de pretentie hebben om (een) God uit te leggen, gaat het eigenlijk meer over ons dan over de godheid. (St. Bos) braambos: we kunnen God niet in de ogen kijken ... video 7: hoofdmenu > Stef vertelt > het 3de testament (tot 1’40) M. Chagall ( ) (Movsja Zacharovitsj Sjagal) Mozes voor het brandende braambos parel IV Stef Bos


Download ppt "PAREL IV STEF BOS."

Verwante presentaties


Ads door Google