De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PAREL IV STEF BOS parel IV 2012-2013 Stef Bos2 Het lied van Lot: ‘ruïnes en spoken’... de muziek  solorol voor sopraansax (intro / tussenspel)  reciterende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PAREL IV STEF BOS parel IV 2012-2013 Stef Bos2 Het lied van Lot: ‘ruïnes en spoken’... de muziek  solorol voor sopraansax (intro / tussenspel)  reciterende."— Transcript van de presentatie:

1

2 PAREL IV STEF BOS

3 parel IV Stef Bos2 Het lied van Lot: ‘ruïnes en spoken’... de muziek  solorol voor sopraansax (intro / tussenspel)  reciterende zangstijl: strofe 1 en 2  meer melodielijn vanaf strofe 3  strofe 4 & 5 dienen als soort refrein (6 & 7 = herhaling 4 & 5)  lied eindigt op muzikaal vraagteken vragen:  Waar volgt Stef Bos het bijbelverhaal?  Waar vertelt hij zijn verhaal? video 1: hoofdmenu > het concert > lied van Lot

4 parel IV Stef Bos3 Het lied van Lot: ‘ruïnes en spoken ’ A. Dürer ( ) Lot en zijn gezin verlaten Sodom Gn. 19,17 Vlucht, uw leven is in gevaar! Kijk niet om en sta nergens in de vallei stil. Vlucht de bergen in, anders komt u om. Gn. 19,24 Toen deed de Heere zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den Heere uit den hemel.

5 parel IV Stef Bos4 -het lied gaat bewust NIET over de vrouw van Lot... het einde is (te) bekend: de zoutzuilen bij de Dode Zee -andere invalshoek: de vuurzee vernietigt Sodom -Lot vlucht en laat een heel verleden achter zich -zou hij niet hebben willen omkijken ?... als ik nu omkijk, blijf ik stilstaan!... is er geen toekomst -ook ons overkomt het (dagelijks): soms moet je dingen achterlaten en dat doet pijn -je mag niet omkijken, je moet vooruit video 2: hoofdmenu > Stef vertelt > Stef over het lied van Lot

6 parel IV Stef Bos5 maatschappelijke achtergronden bij het project ondanks confrontatie godsdienst – wereld (secularisatie): grote belangstelling van de kunstwereld voor bijbel bijbel blijft inspiratiebron bv. boek “de bijbel cultureel” (Meinema/Pelckmans) van Marcel Barnard en Gerda van de Haar grote rol van religie op het publieke forum bijbel niet weg te denken uit kunstzinnige verbeelding muziekalbum "In een ander licht" (nov. 2009) is één voorbeeld. kunstzinnig boekje met liedteksten, bedenkingen van Stef Bos bij de bijbelfiguren, kleine kunstwerken van Zuid-Afrikaanse Varenka Paschke, uitleg door theoloog Yko Van der Goot.

7 parel IV Stef Bos6

8 7 aanleiding project 85-jarig bestaan NCRV (Nederlandse Christelijke Radio Vereniging) opdracht aan S.B. "twaalf liederen over bijbelse figuren" bedoeld als eenmalig radioprogramma (oorspronkelijke titel: “de 12 uitverkorenen”) maar breder uitgegroeid tot een concert drie radio-en televisieprogramma’s een website met een dagboek van Stef Bos een cd (2009) een dvd (2010) een demo-cd (2010)

9 parel IV Stef Bos8 tv-concert met medewerking van: Metropole orkest: prof. pop- en jazzorkest (sinds 1945) o.l.v. Jules Buckley (°1980): Engels dirigent / arrangeur Frank Boeijen (°1957): Nederlandse zanger en liedjesschrijver Fernando Lameirinhas (°1944 Porto), België, Nederland: zanger / componist Jackobond: pseud. voor Riet Muylaert (°1977): Vlaamse zangeres Yko Van der Goot: (°1947) pastor Zeist, 'huis'-theoloog van NCRV Varenka Paschke (°1976): Zuid-Afrikaanse beeldende kunstenares, echtgenote van Stef Bos

10 parel IV Stef Bos9 STEF BOS ° 1961 – Veenendaal sterk godsdienstige opvoeding (protestant) lerarenopleiding: Utrecht naar België: op zoek naar ‘het beeld’ (Antwerpen) theater / kleinkunst: Studio Herman Teirlinck gehuwd met Varenka Paschke (kleind. P.W. Botha) / 2 kinderen wonen afwisselend in Kaapstad en Wachtebeke een dichter, liedjesschrijver, leest teksten uit de bijbel op een andere manier, in een ander licht, vanuit eigen ervaringen, omdat hij ze mooi vindt, omdat anderen er met hem over spraken, omdat hij vindt dat er... muziek in zit !

11 parel IV Stef Bos10 inhoud dvd “in een ander licht” -het concert -Stef in “het derde testament”: -achtergrond bij het ontstaan van het project -van Utrecht naar Antwerpen (Wachtebeke) naar Kaapstad -over ‘geloven’ zonder reisgids -over de 12 liederen -achter de schermen -de andere artiesten komen aan het woord -opbouw van het concert de dvd is verkrijgbaar via: (19 €)

12 parel IV Stef Bos11 4 liederen – 4 teksten – 4 muzikale benaderingen inspiratie: -niet in eerste instantie uit de lezing van de bijbel -wel uit de bijbelse kunst -en via ervaringen terug naar de verhalen (figuren) uit de bijbel tekstlagen: 1.bijbelse laag: bijbel opgevat als cultuurboek 2.menselijke laag: ‘Mens van vlees en bloed’ 3.autobiografische laag 4.soms connectie met andere levensbeschouwingen in het bijzonder het boeddhisme, het taoïsme

13 parel IV Stef Bos12 Rembrandt Van Rijn ( ) David speelt de harp voor koning Saul, ( ) Het lied van David: ‘waar is de muziek’  David als oudere man  tussen dankbaarheid en spijt  terugdenkend aan jeugdjaren  de musicerende herder  niet de klassieke Goliath-David  maar de berouwvolle koning Ik werd gezalfd en uitverkoren, maar ik verloor waarom het gaat. Verloor mezelf, verloor mijn dromen, verloor degene die ik was. En alles wat ik heb verraden, houdt mij nu wakker in de nacht.

14 parel IV Stef Bos13 in de bijbel is David  de uitverkorene  de overwinnaar van vijandige volkeren  de bouwer van de tempel  de gezalfde, de rechtvaardige en doortastende maar ook door en door menselijk  de man van verkeerde keuzes  de overspelige (Batseba), gedreven door begeerte  die boet voor zijn misstappen (verliest vier zonen)  die zich volledig bewust is van zijn falen

15 parel IV Stef Bos14 -inhoudelijk heel dicht bij het verhaal andere liedfiguren kunnen evengoed niet-bijbels zijn -herkenbaar thema in bv. politiek  mensen worden verliefd op macht beginnen heel bescheiden en eenvoudig maar raken snel verstrengeld in intriges  ze beginnen met een droom maar de droom gaat verloren door het succes

16 parel IV Stef Bos15... en de muziek ? -instrumentaal nummer + koor: zinloze klanken -tekst (ik-persoon) gereciteerd door S.B. (van achter de coulissen) -structuur:intro: koor (ostinato – dissonante klanken) + orkest str.1-4: op achtergrond van koor en orkest tussenspel: harp (niet toevallig!) str. 5: conclusie door David slot: vol orkest + harp + koor (consonante klanken) jazzy (bigband / virtuoos koor / tenorsax) herneming intro – einde in majeur vragen:  in welke mate is de “bijbelse” figuur herkenbaar in de tekst? video 3: hoofdmenu > het concert > lied van David

17 parel IV Stef Bos16 Het Lied van Maria Magdalena: ‘zoals licht’ wat weten we over haar? uit Magdala (ver)gezellin van Jezus aanwezig bij kruisiging kijkt toe bij graflegging getuige van verschijning trad. voorgesteld als prostitué personage in apocriefe evangeliën Varenka Paschke Maria Magdalena (“in een ander licht”)(2010)

18 parel IV Stef Bos17 MatteüsMarcusLucasJohannes Maria Magdalena en andere vrouwen volgen Jezus 8,1-3 Jezus bij Marta en Maria (niet in Betanië) 10,38-42 opwekking van Lazarus: Marta en Maria in Betanië 11,1-44 een vrouw zalft Jezus26,6-13 anonieme vrouw 14,3-9 anonieme vrouw 7,36-50 anonieme hoer 12,1-8 Maria van Betanië getuigen van de kruisdood27,55-56 Maria Magdalena en andere vrouwen 15,40-41 Maria Magdalena en andere vrouwen 23,49 anonieme vrouwen uit Galilea 19,25-27 Maria Magdalena en andere vrouwen getuigen van de graflegging27,57-61 Maria Magdalena en andere Maria 15,42-47 Maria Magdalena en Maria van Joses 23,50-56 anonieme vrouwen uit Galilea getuigen van het lege graf28,1-8 Maria Magdalena en andere Maria 16,1-8 Maria Magdalena en andere vrouwen 24,1-12 Maria Magdalena en andere vrouwen 20,1-13 Maria Magdalena secundair Marcus-slot16,9-20 Maria Magdalena

19 parel IV Stef Bos18 Titiaan (1487/ ) (Tiziano Vecellio) Noli me tangere een liefdeslied geïnspireerd op ouderlijke liefde: je krijgt iets wat je zelf(standig) niet kan (zou kunnen) verwezenlijken voorbij aan de fysieke liefde: zij vindt bij Jezus haar (eigen)waarde terug Jezus voegt iets toe aan haar leven “raak me niet aan!”

20 parel IV Stef Bos19 tekststructuur: zes strofen 1.de ontmoeting met J. & uitdaging tot ‘nieuw begin’ 2.J. haalt M. uit haar isolement en leert haar ‘verbondenheid’ 3.allusie op het tragische einde van Jezus 4.afstand nemen na de dood, en toch omarmd blijven 5.(=6) reflectie over betekenis van J. in het verdere leven van M. video 4: hoofdmenu > Stef vertelt > Stef over het lied van Magdalena

21 parel IV Stef Bos20... en de muziek ?  prominente rol voor sax en piano  strofen in melodische opbouw per 2 gegroepeerd  einde str. 4: melodisch eindpunt  tussenspel: piano  str. 5: nieuwe melodie  str. 6: hoogtepunt  laatste 2 regels worden herhaald en doven uit.  let op: str. 3: “WIJ hebben... / WE vlogen te hoog” video 5: hoofdmenu > het concert > lied van Maria Magdalena vragen:  waar wijkt de tekst af van ons beeld op Maria Magdalena?  is de “bijbelse” figuur herkenbaar in de tekst?

22 parel IV Stef Bos21 Het Lied van God: ‘wat ik niet ben’... de muziek  sterk pop-nummer: bigband, jazz, fris, puike orkestratie  blues-achtig, ook in akkoordenstructuur (12 maten)  laatste 2 regels van str.: soort refrein- en climaxfunctie  str. 1-4 vormen één muzikaal geheel  “ik zal u zeggen...”: melodische ommekeer  str. 5: zachtere orkestkleur  str. 6 & 7: één geheel, afgerond in parlando-stijl  str. 8: te vergelijken met str. 5  laatste 2 regels blijven draaien  slot: herneming van intro

23 parel IV Stef Bos22  Kunnen wij ons in de voorstelling die Stef Bos van God maakt herkennen?  Helpt zijn voorstelling ons om te verstaan waarom velen de kerk en het christelijk geloof de rug toekeren?  Is ons godsbeeld even negatief of kunnen we zeggen wat God wel is (voor ons)? video 6: hoofdmenu > het concert > lied van God

24 parel IV Stef Bos23 Het Lied van God: ‘wat ik niet ben’ Varenka Paschke God (“in een ander licht”)(2010) Die lig en donker van die bestaan: God is ’n netwerk van konneksies wat alles in die heelal met mekaar verbind en ook die lig wat alles ophelder… maar ’n bietjie sosiale kommentaar ook: ’n mensgemaakte netwerk van telekommunikasie as simbool van hoe ons in godsdiens staatmaak op God en alle verantwoordelikheid op hom afstoot: ons neem nie self verantwoordelikheid vir ons eie dade nie.

25 parel IV Stef Bos24 M. Chagall ( ) (Movsja Zacharovitsj Sjagal) Mozes voor het brandende braambos Er is te veel van mij gemaakt dat ik helemaal niet ben Ik ben die ik ben (ex. 3, 14) Wanneer wij als mensen de pretentie hebben om (een) God uit te leggen, gaat het eigenlijk meer over ons dan over de godheid. (St. Bos) braambos: we kunnen God niet in de ogen kijken... video 7: hoofdmenu > Stef vertelt > het 3 de testament (tot 1’40)


Download ppt "PAREL IV STEF BOS parel IV 2012-2013 Stef Bos2 Het lied van Lot: ‘ruïnes en spoken’... de muziek  solorol voor sopraansax (intro / tussenspel)  reciterende."

Verwante presentaties


Ads door Google