De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer

2 Programma Denkraam duurzame ontwikkeling: een integrale benadering Integratie duurzame ontwikkeling in het onderwijs Duurzame ontwikkeling als transitie: het belang van de context

3 Duurzame ontwikkeling “Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.”

4 Duurzame ontwikkeling “Genoeg, voor iedereen, voor altijd.” “Hoe je zou leven als je het eeuwige leven zou hebben.”

5 People Triple P Planet Profit

6

7 People PlanetProfit Bearable Viable albaar) Equitable

8 De rol van het onderwijs Stelling “Het onderwijs anno 2010: wij onderwijzen vandaag de ‘young professionals’ van morgen met de kennis van gisteren”

9 Docent Student Student Student Student Student Student Student Student Adviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank StudentStudent Student Student Student Student StudentStudentAdviesbureau Overheid Bedrijf Bedrijf Bedrijf Bedrijf NGO Bank De essenti ële rol van het onderwijs voor duurzame ontwikkeling

10 Integratie van duurzame ontwikkeling in het onderwijs Drie benaderingen: 1. Afstudeerprofiel voor DO 2. Verbredingsthema’s van DO 3. Systematische inbedding: het AISHE instrument

11 1. Afstudeerprofiel Maatschappelijke rol van de opleiding Wat zijn competenties voor duurzame ontwikkeling? Opbouw in het curriculum

12 Het hoger onderwijs erkent in toenemende mate haar essentiële rol in kennisinnovatie voor duurzame ontwikkeling Werkveld vraagt om veranderende competenties Samenleving vraagt om actieve betrokkenheid bij kennisinnovatie, i.s.m. derden  Curriculumherziening t.b.v. competenties voor DO  Herpositionering richting werkveld & samenleving

13 Herpositionering richting werkveld en samenleving Maatschappij OnderwijsBedrijfsvoering Onderwijs- instelling Onderzoek

14 Beroepscompetenties voor DO verder uitgewerkt voor het HBO (VESTIA+D) Een ‘duurzame professional’ … Verantwoordelijkheid.. draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk Emotionele intelligentie..leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen Systeemgerichtheid.. denkt en werkt vanuit een systeemvisie Toekomstgerichtheid.. denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief Persoonlijke Inzet.. zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling Actievaardigheid.. treedt besluitvaardig en handelingsbekwaam op Plus D Disciplinaire competenties voor duurzame ontwikkeling (variëren per opleiding)

15 Curriculumherziening - Herdefinitie van competenties voor de opleiding -Geïntegreerd onderdeel van de opleiding: Logische opbouw in het curriculum Mogelijkheid tot specialiseren Interdisciplinaire basis- of keuzemodule/minor - Creëren van groepsgerichte/omgevingsgerichte leeromgevingen waarin individueel leiderschap getraind wordt: interdisciplinaire praktijkopdrachten, gastcolleges, coaching op leiderschap & DO

16

17 B

18 2. Verbredingsthema's

19

20 Verbredingsthema's Interdiscipliniar Intercultureel Transdisciplinair Aspecten van duurzame ontwikkeling Ethiek Tijdshorizon

21 Brug

22 3. Systematische inbedding: het AISHE instrument AISHE: Assessment Instrument for Sustainability in Higher Education Kwaliteitsinstrument voor de integratie van DO in het onderwijs Afgeleid van EFQM model Audit o.b.v. consensus Bijzonder Kenmerk Duurzame Ontwikkeling (NVAO)

23 Resultaten van een AISHE audit Inzicht in de huidige situatie Voorstellen voor een gewenste situatie De kern van een beleidsplan DO Kwaliteitsmanagement van de integratie van DO (Plan-Do-Check-Act)

24 Systematische inbedding m.b.v. AISHE  organisatieverandering Praktisch vertaal in: -Visie en beleid / mission statement / bestuurlijke agend -Expertise personeel; netwerk, externe dienstverlening en onderzoek -Onderwijsdoelen, methoden en inhoud, competentieontwikkeling i.s.m. het werkveld -Uitstraling in regio, nationaal, internationaal (onderwijs-onderzoek-bedrijfsvoering) -Resultaatmeting onder stakeholders

25 Aan de slag * AISHE audit (visie & beleid, expertise, onderwijsdoelen & methoden, onderwijsinhoud, resultaatmeting) * Quickscans uit de AISHE methode (hulp bij resultaatmeting) * Curriculumanalyse/curriculumscan m.b.v. DHO of zelf met collegae en evt. werkveld * Literatuuranalyse, i.s.m. collegae, netwerk DHO en/of met collegae buiten de instelling, evt. gebruik vakreviews * Lezing voor instituut/opleiding door extern persoon * …… Waar kies je voor?


Download ppt "Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer."

Verwante presentaties


Ads door Google