De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012

2 Vb studievoortgangsdossier (p1) Diploma-% CSE (cumulatieve studie-efficiëntie)

3 3 Vb studievoortgangsdossier ‘detail’

4 Toleranties in de bachelor- diplomaruimte CRITERIA? HOE en WANNEER inzetten? Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

5 TOLERANTIES: CRITERIA?

6 DIPLOMARUIMTE Einde van academiejaar: toleranties inzetten? Einde van de opleiding: Geslaagd? Tolerantie geldt enkel in bachelors en schakels! Geen toleranties in de masters! BACHELOR (180stp) Studiefase 1 Studiefase 2 Studiefase 3

7 TOLERANTIE: CRITERIA? 8/20 of 9/20 kan behouden worden naast een vak van x studiepunten op voorwaarde: –Voldoende tolerantiekrediet vr opleiding y = naast maximum 10% van (totaal op te nemen studiepunten in opleiding y) (vb. naast 18 studiepunten in bachelor y van 180 stp) –Minimum 50% ‘totaal rendement vr opleiding y’ of cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) CSE = aantal studiepunten (stp) waarvoor credit totaal ooit opgenomen stp in ISP bachelor y

8 TOLERANTIE inzetten: betekenis? Vb. ‘Markten en prijzen (6pt) = 8/20 Tolerantiekrediet inzetten = “ik zet 6 studiepunten van mijn krediet in om de behaalde 8/20 als definitieve score te kunnen behouden. Op die manier moet/kan ik het vak niet hernemen in een volgend academiejaar” Opmerking: Een behaalde 8/20 of 9/20 maakt geen verschil voor het inzetten van je tolerantiekrediet!

9 TOLERANTIES: HOE/WANNEER INZETTEN?

10 Toleranties: wanneer wat doen? Na januarizittijd: voorlopig studievoortgangsdossier ter info Na junizittijd: studievoortgangsdossier 1 ste keer volledig Best nog GEEN BESLISSINGEN ivm tolerantie nemen! ! Voor vak zonder credit in juni geldt het beste resultaat dat je behaalde in 1 ste zittijd of 2 de zittijd! Je hebt alles nog te ‘winnen’ in september!

11 wanneer wat doen? vervolg Na septemberzittijd: studievoortgangsdossier definitief ! Voor vak zonder credit in juni geldt het beste resultaat dat je behaalde in 1 ste zittijd of 2 de zittijd! Je behoudt m.a.w minstens je juniresultaat. Nu beslissen over eventuele toleranties Je beslist over eventueel inzetten toleranties voor behaalde 8/20 of 9/20! CSE 50%? + Voldoende tolerantiekrediet? Inzetten tolerantie is definitief! Niet ingezette toleranties of tekorten moet je onmiddellijk hernemen in

12 12 Inhoud infosessie 1.Niet- bindend studieadvies : wat? 2.Tegenvallende resultaten : oorzaken? 3.Tweede semester : aanpak? 4.Hulpmiddelen en begeleiding? 5.Websites en contactgegevens

13 13 Niet-bindend Studieadvies? Januari 2012 – voor starters bachelor (>= 120 stp to do in bachelor) Je cumulatieve studie-efficiëntie ligt lager dan 60 %. Als eerstejaars wil dit zeggen dat je van de ‘1 ste semester- studiepunten’ die je opgenomen hebt, heb je 60 % of minder ook effectief verworven. Verworven = geslaagd voor het vak. Als verwittiging krijg je nu een niet-bindend studieadvies. Als je cumulatieve studie-efficiëntie op het eind van het academiejaar lager ligt dan 50 %, krijg je een bindend studieadvies. Dit is een waarschuwing: vermijden van een bindend studieadvies.

14 14 Bindend Studieadvies? Juni – September 2012 Cumulatieve studie-efficiëntie lager dan 50 %. Dit is het aantal verworven studiepunten, gedeeld door het aantal opgenomen studiepunten binnen één opleiding. Bindende voorwaarde: op het einde van het volgend academiejaar moet je wel een cumulatieve studie-efficiëntie van ten minste 50 % halen. Opgelet: je cumulatieve studie-efficiëntie wordt berekend over alle academiejaren heen binnen één opleiding Haal je geen 50 % cumulatieve studie-efficiëntie op het einde van academiejaar (sept), dan mag je het academiejaar daarop voor geen enkele opleiding aan de KU Leuven inschrijven.

15 15 Voorbeeld: ‘Lies in ’ Lies is voor het eerst ingeschreven in de bacheloropleiding Handelsingenieur in In januari behaalt zij volgende punten voor de ‘1 ste semestervakken’ : Markten en prijzen (6stp): 10/20 Grondslagen vd beleidsinformatica (6 stp): 9/20 Accountancy (6stp): 8/20 Hogere wiskunde I (6pt): 9/20 Lies nam in het eerste semester 24 studiepunten ‘1 ste semestervakken’ op. Ze behaalde credits voor 6 studiepunten. Haar cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) is dus 6/24 = 25 % In januari krijgt zij een niet-bindend studie-advies.

16 16 Voorbeeld: ‘Lies in ’ In het 2de semester behaalt zij volgende punten voor de resterende vakken: Bank- en financiewezen (6stp): 6/20 Inleiding tot het economisch recht (6stp):14/20 De globale economie (6 stp):15/20 Marketing (6stp): 8/20 Hogere wiskunde II (6 stp): 9/20 Frans I (3 stp): 14/20 Engels (3 stp): 9/20 Lies nam in het tweede semester 36 studiepunten op. Ze behaalde extra credits voor 15 studiepunten. Haar studie-efficiëntie voor dit semester is dus 15/36 = 42 %. Over het hele academiejaar bekeken is haar studie-efficiëntie: ( ) / 60 = 21 / 60 = 35 %. Lies krijgt voorlopig een bindend studieadvies, maar zal er alles aan doen om dit in september te doen vervallen.

17 17 Voorbeeld: ‘Lies in ’ In september legt Lies opnieuw examens af. Ze behaalt volgende scores: Grondslagen vd beleidsinformatica (6 stp): 12/20 Accountancy (6stp): 8/20 Hogere wiskunde I (6pt): 9/20 Bank- en financiewezen (6stp): 6/20 Marketing (6stp): 8/20 Hogere wiskunde II (6 stp): 9/20 Engels (3 stp): 9/20 In september behaalt ze nog voor één extra opleidingsonderdelen een credit. Over het hele academiejaar bekeken is haar cumulatieve studie-efficiëntie: ( ) / 60 = 27 / 60 = 45 %. Lies krijgt een bindend studieadvies = “In het volgende academiejaar moet je cumulatieve studie-efficiëntie binnen bachelor HIR/HIRB ten minste 50 % zijn om te mogen verder studeren aan de KU Leuven”.

18 18 Voorbeeld 1: ‘Lies in ’ In haar tweede academiejaar in de bacheloropleiding Handelsingenieur, neemt Lies de opleidingsonderdelen waarvoor ze vorig jaar niet slaagde opnieuw op. Dat zijn 33 studiepunten. Daarbij vult ze haar programma aan tot 60 studiepunten. Ze neemt dus nog 27 studiepunten uit fase 2 op. Op het einde van het academiejaar is Lies geslaagd voor alle studiepunten uit fase 1. Daarnaast slaagt ze voor 6 studiepunten uit fase 2. Haar cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: CSE (BA HIR) = (27sp credits ‘11-’12) + (39sp credits ‘12-’13) = 66 = 55% (60sp ISP ‘11-’12) + (60sp ISP ‘12-’13) 120 Lies heeft dus voldaan aan de bindende voorwaarde, die hiermee vervalt. Zij mag ook in het volgend academiejaar verder studeren aan de KU Leuven.

19 19 Voorbeeld 2: ‘Lies in ’ Stel dat Lies ervoor kiest om in haar tweede academiejaar in de bacheloropleiding Handelsingenieur enkel de vakken op te nemen waarvoor ze vorig academiejaar niet slaagde. Dat zijn 33 studiepunten. Ze behaalt volgende scores: Accountancy (6stp): 13/20 Hogere wiskunde I (6pt): 9/20 Bank- en financiewezen (6stp): 10/20 Marketing (6stp): 8/20 Hogere wiskunde II (6 stp): 9/20 Engels (3 stp): 12/20 Haar cumulatieve studie-efficiëntie wordt als volgt berekend: CSE (BA HIR) = (27sp credits ‘11-’12) + (15sp credits ‘12-’13) = 42 = 45% (60sp ISP ‘11-’12) + (33sp ISP ‘12-’13) 93 Lies heeft niet voldaan aan de bindende voorwaarde. Zij mag dus in het volgend academiejaar niet verder studeren aan de KU Leuven.

20 20 Studievoortgangsdossier Je vindt meer informatie over je cumulatieve studie-efficiëntie in je studievoortgangsdossier in K.U.Loket. In je studievoortgangsdossier vind je ook de contactgegevens van je studietrajectbegeleider en je tolerantiedossier. Let erop dat je s naar je studietrajectbegeleider steeds verzendt vanaf je K.U.Leuven- adres.

21 21 Tegenvallende resultaten : oorzaken? VOOR JE STUDIES –Secundair onderwijs-loopbaan –Voorkennis –Studiekeuze TIJDENS JE STUDIES –Inzet en studieaanpak Studieplanning Studiemethode –Capaciteiten : te moeilijk? –Interesse –Stress - Faalangst –Andere? (gezondheid, persoonlijke problemen, praktisch,…)

22 22 Beslissing nemen : –Hoe ga ik dat tweede semester aanpakken? –Verder deze richting of heroriënteren? Welke elementen spelen rol in beslissing? –Studie-en studentgerelateerde elementen !!! vb capaciteiten, motivatie, inzet, slaagkans, draagkracht, … –Onderwijstechnische elementen vb gevolgen voor leerkrediet, studietoelage,CSE, TK, … Beslis niet alleen! Praat erover! Heel wat info op web. Tweede semester : wat nu?

23 23 Tweede semester : aanpak Mogelijke pistes: A.‘ik doe zeker verder in deze richting’ B.‘ik ga zeker stoppen of veranderen van richting’ C.‘ik heb er geen idee van wat ik nu best doe!’

24 24 A. ‘ Ik doe zeker verder in deze richting’ TO DO Mijn werkpunten? Zelf of met begeleiding/hulp (zie verder) Vakken schrappen/wijzigen in je ISP van het tweede semester nog mogelijk?

25 25 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ NADENKEN/OVERLEGGEN Goede reden voor stoppen of heroriënteren? Nu of in september? Hoe kies ik voor nieuwe studierichting? Werkpunten in nieuwe studierichting?

26 26 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ TO DO Stoppen : –wel/niet uitschrijven op studentenadministratie (28 februari) Heroriënteren binnen K.U.Leuven: –Toelating nieuwe opleiding –Uitschrijven/inschrijven op studentenadministratie Heroriënteren buiten K.U.Leuven: –Toelating/mogelijkheden nieuwe opleiding –Uitschrijven op studentenadministratie K.U.Leuven –Inschrijven in nieuwe instelling Check deadlines ! Werkpunten in nieuwe opleiding?

27 27 B. ‘Ik ga stoppen of veranderen van richting’ GEVOLGEN Gevolgen voor leerkrediet, kinderbijslag, studietoelage : In de nieuwe richting komt de teller voor je CSE terug op nul te staan Bij heroriëntering binnen K.U.Leuven: ook in nieuwe richting bindend studieadvies indien CSE < 50 …

28 28 C. ‘Ik heb er geen idee van wat ik nu best doe’ Zelf nadenken – bespreken met iemand uit je omgeving Bespreek je situatie met de studietrajectbegeleider en/of met een adviseur van de Dienst Studieadvies i.f.v. mogelijke beslissingen : aantal deadlines

29 29 Deadlines 1. Inschrijven in andere opleiding Start 2e semester : 13 februari 2012 Deadline : 1 maart 2012 (toelating nieuwe opleiding) 2. Uitschrijven aan K.U.Leuven T.e.m. 29/02/2012: deel studiegeld terug Vóór 15/03/2012: leerkrediet opo’s sem 2 terug 3. Aanpassingen inhoud ISP (zie OER art. 9, 68, 70) ISP open voor studenten tot 29/02/2012 Wijziging kan alleen na instemming faculteit Bachelorstarters met eerste inschrijving:  verplicht standaardtraject (= 60 sp of 25-35sp)  sem 2: omzetting naar deeltijds traject mogelijk DUS: sem 1 = ongeveer 30 sp sem 2 = sp

30 30 Hulpmiddelen en begeleiding - Algemeen -Info op FEB-website en via Toledo -Algemeen: aanspreekpunten op faculteit: Ombudsen/monitoren – check – 016/ Hulpmiddelen en begeleiding i.f.v. aard van de vraag 1.Studiemethode en studieplanning 2.Vakinhoudelijke ondersteuning 3.Aanpassingsproblemen, psychische problemen, … 4.Stoppen of heroriënteren

31 31 Hulpmiddelen en begeleiding 1. STUDIEPLANNING - STUDIEMETHODE –Zelf –Faculteit –Brochure –Dienst Studieadvies

32 32 Hulpmiddelen en begeleiding 2. VAKINHOUDELIJKE ONDERSTEUNING –Hulp zoeken bij medestudenten –(Inzage in examens bij verantwoordelijke docent) –Monitoraat

33 33 Hulpmiddelen en begeleiding 3. AANPASSINGSPROBLEMEN, PSYCHISCHE PROBLEMEN, FAALANGST, SOCIALE PROBLEMEN, FUNCTIEBEPERKING… Dienst Studieadvies –Bij voorkeur na afspraak of op vrij spreekuur Sociale Dienst –Vrij spreekuur elke nm MPTC Medisch en Psychotherapeutisch Centrum –Na afspraak Cel Studeren met een functiebeperking –Na afspraak

34 34 Hulpmiddelen en begeleiding 4. STOPPEN OF HERORIËNTEREN Binnen FEB? vb. Van BA HIR naar BA TEW: Contact monitor/ombuds – check Naar nieuwe faculteit? Contacteer studietrajectbegeleider nieuwe faculteit Andere instelling? Contacteer eventueel Dienst Studieadvies

35 35 Websites –http://www.econ.kuleuven.be/ond/diplomaruimtehttp://www.econ.kuleuven.be/ond/diplomaruimte Heroriënteren of stopzetten van studies: gevolgen –http://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.htmlhttp://www.kuleuven.be/studenten/studeren/twijfels/index.html Heroriënteren binnen Associatie K.U.Leuven -http://associatie.kuleuven.be/herorienteren/http://associatie.kuleuven.be/herorienteren/ Leerkrediet –http://www.kuleuven.be/leerkrediet/http://www.kuleuven.be/leerkrediet/ Opleidingsaanbod –http://www.kuleuven.be/studieaanbod/ (K.U.Leuven)http://www.kuleuven.be/studieaanbod/ –http://www.hogeronderwijsregister.be (Vlaanderen)http://www.hogeronderwijsregister.be –http://www.studiekiezer.be/ (Vlaanderen)http://www.studiekiezer.be/ Studentenvoorzieningen K.U.Leuven –http://www.kuleuven.be/dsv/http://www.kuleuven.be/dsv/


Download ppt "Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google