De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot AGORA Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot UB Personeelsdag – 7 februari 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot AGORA Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot UB Personeelsdag – 7 februari 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot AGORA Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot UB Personeelsdag – 7 februari 2014

2 Inhoud Sociaal leren Startopstelling Eerste evaluatie & aanpassingen Cijfers 2013 Toekomstplannen Reacties studenten

3 Sociaal leren

4

5 Voorbeelden sociaal leren in AGORA Samen studeren Groepswerk (papers in groep, overlopen leerstof, programma’s verkennen, oefeningen,...) Vergaderen-debateren- discussiëren Brainstorm sessies Writing skills class Samen presentaties inoefenen Interviews Video conferencing Wikipedia Edit-a-thon Observatie (groepsdynamica) Studentrepreneurs PAL – Peer Assisted Learning Tandem language learning Samen filmpjes monteren

6

7 Wat? AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept, een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening voor studenten en personeel KU Leuven. AGORA is een informele leeromgeving waar gebruikers kunnen doen wat ze willen doen in een lerende context. Ze bepalen m.a.w. zelf het wat, hoe en wanneer. Video: AGORA in 90 seconden…AGORA in 90 seconden…

8 Vergelijking bibliotheek & leercentrum? verschilpunten Geen collecties in AGORA Zelden vragen naar/over informatiebronnen Vragen eerder gerelateerd aan IT & multimedia Informeler karakter in leercentrum gelijkenissen Info desk & (roving) support voor studenten Aanbod faciliteiten Uitleen (equipment) Er bestaan ook zeker mengvormen (Library Learning Centre)

9 Startopstelling

10 Gerenoveerd gebouw in hartje Leuven o 363 dagen per jaar van 8-24u (MA-DO) of 9-19u (VR-ZO) o 500 werkplekken in 3 blokken Social Study Area (120)  FlexiSpace + TimeOutZone Silent Study Area (180)  2 stille ruimtes + ‘poefkespaleis’ Group Study Area (200)  20 reserveerbare lokalen, max. 4u/dag/groep o Extra verbouwingsaanvraag ICTS Helpdesk & Plotter Service

11 Startopstelling Infrastructuur o 27(!) pc’s (waarvan 6 kiosk) o 11 WiFi Access Points (eduroam) o 4 netwerkprinters o 24 Touchscreens (plug & play) o 2 lokalen voor weblecture (videolab) o 2 lokalen voor videobewerking o 1 lokaal voor videoconference o VDI-technologie (max. 100 simultane gebruikers)

12 Startopstelling Personeel o 2,8 adviseurs o 10 assistent-adviseurs (statuut = jobstudent; >10u/week) o 10 academic librarian dropins (5 bibs; 27u/week) o Opleidingsprogramma Klantvriendelijkheid Interculturele communicatie Stage bij audiovisuele en IT-diensten (adviseurs)

13 The Day After eerste aanpassingen…

14 The Day After - aanpassingen Ruimte o Extra capaciteit: 500 => 585 Social Study Area: 120 => 175 Silent Study Area: 180 => 190 Group Study Area: 200 => 220

15 The Day After - aanpassingen Technologie o Real-time info via digital signage ( Bezettingsgraad, Reservaties, Nieuws & deredactie.be, Tweets: o USB-switcher om touch zowel via laptop als via desktop mogelijk te maken o koppeling TV-journaal – digital signage o [auto-input touchscreens => voorjaar 2014] o [uitleen 10 tablets]

16 The Day After - aanpassingen Dienstverlening o Openingstijden Ook op vrijdagen open van 8-24u (ipv 9-19u) Ook in augustus open van 8-24u (ipv 9-19u) o Reserveringstool Lokalen niet reserveerbaar tijdens blokperiodes Montagelokalen enkel voor montagedoeleinden

17 Cijfers 2013 eerste metingen

18 Bezoeken Van 1 mei tot 31 december: bezoeken

19 Bezetting in november Bezetting per uur (18 – 30 november 2013)

20 Bezetting in kerstperiode Bezetting per uur (17 – 31 december 2013)

21 Unieke bezoekers - patron status

22 Unieke bezoekers – per maand BAMA + MAnaMAPERS Mei89,9%3,82%6,07% Juni87,3%5,53%6,95% Juli75,8%10,4 %13,6% Augustus63,7%25,1%8,0% September43,9%35,9%14,8% Oktober55,3%38,8%5,6% November56,4%36,7%4,8% December54,5%31,0%8,8%

23 Unieke bezoekers per home library HW: 63,2%

24 Evolutie over maanden MeiJuniJuliAug. HW (64,1%) 1.FEB (18,3%) 2.SW (12,2%) 3.PPW (12,2%) HW (62,1%) 1.FEB (17,7%) 2.PPW (11,0%) 3.SW (10,3%) HW (57,5%) 1.FEB (14,4%) 2.LETT (11,7%) 3.SW (11,5%) HW (59,1%) 1.FEB (16,4%) 2.SW (10,2%) 3.Recht (10,1%) W&T (20,3%)W&T (22,2%)W&T (26,0%) BMW (11,9%)BMW (11,5%)BMW (10,2%) Sep.Okt.Nov.Dec. HW (62,0%) 1.FEB (13,7%) 2.SW (13,5%) 3.LETT (10,0%) HW (65%) 1.FEB (17,1%) 2.SW (15,7%) 3.PPW (11,2%) HW (61,7%) 1.FEB (15,9%) 2.SW (12,6%) 3.PPW (12,2%) HW (60,1%) 1.FEB (16,0%) 2.SW (11,9%) 3.LETT (10,1%) W&T (20,8%)W&T (21,6%)W&T (20,1%)W&T (20,6%) BMW (9,4%)BMW (7,0%)BMW (10,4%)BMW (11,1%)

25 Reserveringen Group Study Area Meting sinds 18 april 2013 Totaal: 8.709

26 Uitleen equipment

27 The Day After toekomstplannen

28 The Day After - toekomstplannen VOOR STUDENTEN Infosessies  Hoe haal ik meer uit mijn eigen laptop / tablet ? eduroam, netwerkprinter, VDI  Hoe maak ik een goede presentatie ? presentatietechnieken, videolab  Hoe maak ik een slimme bibliografie ? Software-features (Mendeley, Zotero), plagiaatpreventie Nadruk op hands-on Optie: instructiefilmpje

29 The Day After - toekomstplannen VOOR DOCENTEN o Infrastructuur: renovatiedossier blok E  1 flexibel auditorium (100 à 160 personen)  2 collaboratieve leerruimtes (49 à 99 personen) o Integratie in OPO’s  Oefenlessen opnemen en evalueren in lerarenopleiding  Oefeningen voor groepswerk  Opnames voor feedback met docenten

30 The Day After - toekomstplannen VOOR ONDERZOEKERS AGORA als studieobject voor wetenschappelijk onderzoek o The Experience of Study with Digital Technologies (PhD., Pedagogische wetenschappen, KU Leuven) o Impact leercentra / bibliotheken op studenten (MA-thesis, Opleidings- en Onderwijswetenschappen, UA)

31 The Day After - toekomstplannen VOOR BIBLIOTHEKEN Opleidingstraject  ICT-vaardigheden laptops en tablets eduroam, netwerkprinter, VDI  Informatievaardigheden beheren van informatie (reference softwares) omgaan met informatie (plagiaatpreventie) Dropin-sessies ~ operationele werking (infobalie)

32 The Day After - toekomstplannen VOOR ONDERSTEUNENDE DIENSTEN Brugfunctie tussen en platformfunctie voor facultaire en centrale diensten o Doelgericht studeren: infosessie + hands-on-begeleiding o Support door monitoren tijdens blok- & examenperiode o Initiatieven Cel Internationale Studenten o LRD/LCIE – Studentepreneurs KU Leuven

33 The Day After - toekomstplannen EN VERDER… Inspiratiebron voor studiebezoeken Host voor interne en externe activiteiten over onderwijstechnologie of studenten o Studiedag Multicampus-onderwijs (Associatie) o TF e-learning Coimbra Group o European MOOCs Initiative (EADTU) o Pre-conference Media & Learning o Enz…

34 Reacties studenten

35 AGORA op social media 576 followers 167 tweets 370 mentions 138 tweets met hashtags AGORA 1350 gebruikers 9348 check-ins 90 foto’s van gebruikers 2398 page likes

36 Reacties

37 Thuis is waar mijn… … digitale haardvuur brandt.

38 Vragen?


Download ppt "Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot AGORA Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot UB Personeelsdag – 7 februari 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google