De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Handleiding Werkboek Geogenie 1 thema 1 Landschap en kaart.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Handleiding Werkboek Geogenie 1 thema 1 Landschap en kaart."— Transcript van de presentatie:

1 Handleiding Werkboek Geogenie 1 thema 1 Landschap en kaart

2 rivierAkkers/weiden dorp bomenBos/ heuvel Het landschap bestaat uit een grote rivierbocht rond akkers en weiden en een dorp. Op de voorgrond zien we veel bomen. NN NM M M MM M M b.v een beek is niet van de mens b.v. akker is niet altijd beplant b.v. enkel loods is voor opslag Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

3 Horizontaal, de horizon is zichtbaar Verticaal, je ziet alles van boven Schuin, landschapselementen vooraan zijn groter dan achteraan Fig 1.4 Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

4 Op kaart 1 staan de landschapselementen groter voorgesteld dan op kaart 2 Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

5 Het is niet de bedoeling om alle gebouwen afzonderlijk te laten tekenen. Velden Gebouwen bos wegen kerk bomenrij Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

6 Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

7 N NW w N ZW NW ZO z zw NO O ZO Didactische verantwoording Hier moeten leerlingen zich inleven in een situatie. Ook in de klas kan je dit nabootsen. Laat de leerlingen de windstreken en tussenwindstreken aanbrengen op de wanden van de klas Mogelijks kan je gebruik maken van een park in de omgeving waarin soortelijke opdrachten kunne uitgevoerd worden. Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

8 200 m 800m 18 km Om de afstand te meten tussen Sint- Truiden en Hasselt heb je de kaart nodig op 1/ Zie atlas De Boeck op p. 9 1/ / / cm 2 cm Didactische wenk leerplan Wordt best aangeleerd met topografische kaarten uit de eigen omgeving Via een reeks van topografische kaarten van grootschalig naar kleinschalig – waarbij de eerste grootschalige kaart via een kader op de volgende kaarten wordt aangeduid – leren de leerlingen dat de gedetailleerdheid van de kaart vermindert en dat het voorgestelde gebied vergroot naarmate ze kleinschaliger is. polS: terreinwaarnemingen en kaartoefeningen leiden tot het inzicht in de verkleining van de werkelijkheid (= schaal) om deze op kaarten te kunnen voorstellen Uit het leerplan Met lijnschalen bepalen de leerlingen afstanden in eigen leefruimte, België en Europa. Wie de mogelijkheid heeft om op school in een ICT- omgeving te werken kan hier mooie opdrachten geven om deze doelstelling te realiseren. Zo kunnen leerlingen via de website van Gis-Vlaanderen afstanden bepalen tussen 2 punten. Dit kan bv. afstand huis – school zijn, afstand tussen 2 landschapselementen in de schoolomgeving, de afstand van de hele wandeling rond de school, …. 100m 200m 300m 400m 200m 400m 600m 800m 20m 40m 60m 80m 40m 80m 120m 160m W-O = 17 cm = 1700 m = 1,7 km 400 m 30 m 9,5 cm = 380 m Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

9 Noord-Amerika Zuidelijk halfrond Azië Westelijk halfrond Zuid-AmerikaOceanië Antarctica Oostelijk halfrond Afrika Europa Noordelijk halfrond evenaar nulmeridiaan Midden- Amerika 70° N 10°W 35° N 50°O 25 °W We beperken ons best tot de aangegeven afrondingen van de lijnen die op kaart staan. Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

10 Kortemark Wichelen Zichem Gedinne 3°E4°E5°E6°E 51°N 50°N Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

11 290 km 65 km (Antwerpen) (Luik) Gent Namen E40 E17 Vlaams Gewest Waals Gewest Brussels Hoofdstedelijk Gewest Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording De referentiekaart van België als parate kennis beheersen. Een referentiekaart van België opbouwen Gebruik naast de atlas of de wandkaart ook Google Earth om de afstanden te meten. We bouwen de referentiekaart op met integratie van schaal en oriëntatie Correctie van de kaartopdracht – zie atlas

12 Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording Het is zeker niet de bedoeling om alle te kennen plaatnamen van Europa op de kaart te brengen. Bij een referentiekaart beperken we ons tot enkele oriënterende plaatsen (punten- lijnen –vlakken) Ook het zuiver kopiëren van plaatsnamen uit de atlas wordt vermeden door de selectie. Let op de plaats waar leerlingen op de kaart schrijven. Correctie: 3.1 Benoem 2 zeeën i.p.v. Drie in het westen van Europa. Bijkomende opdrachten zijn altijd mogelijk Onderzoek wijst uit dat leerlingen beter plaatsnamen onthouden als ze de namen direct op de kaart schrijven dan wel in een lijstje met cijfers noteren. Een referentiekaart van Europa opbouwen Skandinavië Baltische staten Balkan Iberisch Schierland Noordzee Zwarte zee Middellandse Zee Adriatische zee Oostzee Landen me tEuro Andorra België Duitsland Finland Frankrijk Griekenland Ierland Italië Luxemburg Nederland Oostenrijk Portugal Spanje Cyprus Estland Letland Litouwen Hongarije Slovenië Barents Zee Ierse zee

13 VS Brazilië China Australië nulmeridiaan evanaar We kozen hier voor een Mercatorprojectie omdat het rechthoekig gradennet behouden blijft wat de verdeling in halfronden toelaat. Bijkomende opdrachten zijn mogelijk zoals: -Het benoemen van de meridianen en breedtecirkels -De geografische coördinaten overbrengen van enkele steden met eenvoudige coördinaten zoals Caïro -Wijzen op de voorstelling dat de oppervlakte van b;v. Groenland sterk is uitvergroot. - Wijzen op de bijzondere voorstelling - hier is het noorden niet de bovenkant van de kaart. Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording

14 X X X X 970 km305 km1746 km 570 km575 km290 km 355 km 670 km 1220 km Nederland Portugal Oostenrijk Zwitserland Griekenland Italië België Noorwegen Verenigd Koninkrijk Eindtermen en leerplandoelen:Didactische verantwoording De opbouw van de mentale kaart van Europa (kaart in het hoofd van de leerlingen) groeit geleidelijk aan door vormen te herkennen. Nu ook het schaalbegrip gekend is kan er rekening gehouden worde met de grootte van de voorstelling In deze oefening combineterne de leerlingen zowel atlasgebruik als schaalgebruik ET 5 * De leerlingen leren spontaan de passende kaart raadplegen


Download ppt "Handleiding Werkboek Geogenie 1 thema 1 Landschap en kaart."

Verwante presentaties


Ads door Google